شناسهٔ خبر: 70088893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

البرزی: مسئله محوری رویکرد جدید صداوسیما برای پیگیری مطالبات مردم است

مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما گفت: مسئله محوری رویکرد جدیدی است که در خبرگزاری صداوسیما و اداره کل اخبار داخلی پیگیری می‌شود.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی - دکتر هادی البرزی، مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقات روز منطقه‌ و جهان چه چشم‌اندازی برای گروه‌های خبری تعریف شده؟ گفت: ما از زمان آمدن آقای دکتر وثوقی راد، رئیس خبرگزاری صداوسیما گزارش‌های تحقیقی را از گروه‌ها خواستیم. این گزارش‌ها مسئله محورند، باید موضوعات مردم را در دستور کار قرار بدهند و تا زمان حل مسئله موضوع را پیگیری کنند. قرار است گزارش‌های تحقیقی از اواخر آذر پخش بشود. یکسری گزارش‌ها مرتبط به موانع تولید است. یعنی ما موانع تولید را پیگیری می‌کنیم، که بر سر راه کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و معادن است، تا این موانع حل بشود. یا در حوزه‌های اجتماعی گزارش‌های تحقیقی را پیش می‌بریم.

ما باید به دنبال جریان‌سازی باشیم

دکتر البرزی ادامه داد: گزارش‌هایمان باید اثرگذار باشد. برای اینکه گزارش اثرگذار باشد و به مرجعیت خبری برسیم، باید کیفیت گزارش‌ها را بالا ببریم. یعنی خبرنگاران ما روی گزارش‌هایشان وقت بگذارند، از زاویه‌های مختلف موضوع را بررسی بکنند و سند محور پیش بروند، تا وقتی گزارش‌ها پخش شد یکی از مسائل کشور حل بشود. در واقع، ما باید بتوانیم گزارش‌ها را ادامه بدهیم، جریان‌سازی بکنیم. شما درباره مجوزهای کسب‌وکار دیدید که رسانه ملی یکسال موضوع را بررسی کرد. یعنی خبرنگاران ما در گروه‌های مختلف موضوعات را به صورت میدانی پیگیری می‌کردند. 

مسئله محوری رویکرد جدید خبرگزاری صداوسیماست

مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما افزود: ما در اخبار داخلی به دنبال افزایش کیفیت گزارش‌ها در حوزه مسئله محوری هستیم. یعنی گروه‌های ما زمان بگذارند و گزارش‌هایی بسازند، تا بتواند یکی از مسئله مردم را حل بکند. مسئله محوری رویکرد جدیدی است که در خبرگزاری صداوسیما و اداره کل اخبار داخلی پیگیری می‌شود. ما می‌خواهیم تولید گزارش‌های تحقیقی را بالا ببریم. حتی به خبرنگار فرصت بدهیم تا با سوژه زندگی بکند. مثلاً یک هفته، یک ماه روی سوژه وقت بگذارد. یا اگر سوژه درباره خام فروشی است، همراه موضوع بشود. الان بیشتر سنگ‌های معادن ما به صورت خام فروشی صادر می‌شود. در حالی که باید فرآوری بشود. خبرنگار باید در میدان موضوع را پیگیری کند، تا بتواند مسئله را با دعوت از کارشناسان و پیگیری از مسئولین حل کند. خبرنگار در رویکرد جدید خبری یعنی خبر سازنده آنقدر مسئله را پیگیری می‌کند، تا مسئله حل بشود و رضایت مردم حاصل شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما بخواهید آسیب‌شناسی‌ از گزارش‌های خبری داشته باشید، به چه مشکلاتی اشاره می‌کنید؟ گفت: یکی از نکاتی که مخاطبان در واحد ۱۶۲ و دکتر عابدینی، معاون سیاسی سازمان صداوسیما به من گفتند زمان گزارش‌هاست. ما باید در یک مجله خبری گزارش‌های بیشتری را پخش بکنیم. ابلاغ شده که زمان گزارش‌ها از ۱۵۰ ثانیه بیشتر نشود. البته هرچه مدت زمان گزارش کمتر باشد، خبرنگار باید بیشتر تلاش کند تا در زمان محدود بیشترین اطلاعات را منتقل کند.

دکتر البرزی با بیان اینکه به لحاظ کیفی از تمام گروه‌ها خواستیم علاوه‌بر تولید گزارش و vc، تولید میان برنامه و برنامه‌های گفت‌وگو محور را انجام بدهند، توضیح داد: چراکه در جریان‌سازی ۳۶۰ درجه باید از تمام قالب‌ها نظیر مکتوب با صدا، vc، گزارش، برنامه‌های گفت‌‌وگو محور، ارتباط زنده، شکست آنتن استفاده کرد. همچنین، شما باید در فضای مجازی نسخه مجازی‌ تولیداتتان را تولید بکنید. ما در رسانه یک رویکردی داشتیم، که همان گزارشی که برای آنتن تولید می‌شد برای فضای مجازی هم در نظر گرفته می‌شد. ما این رویکرد را تغییر دادیم. باید نسخه مجازی متفاوت از نسخه آنتن باشد. حتی گزارش رادیویی باید متفاوت از گزارش تصویری باشد. این رویکرد را در دوره جدید با دستور دکتر عابدینی و دکتر وثوقی راد پیگیری می‌کنیم، تا ان‌شاء‌الله بتوانیم این موضوع را در تمام گروه‌ها دنبال کنیم.

مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا بخش اصلی گزارش‌ها را پوشش برنامه در بر نمی‌گیرد؟ توضیح داد: ما چند نوع گزارش داریم. یک سوم از گزارش‌هایمان رویداد محور است، که مختص همان روز است. یک سوم دیگر از گزارش‌ها موضوعی است، که به طور عمیق به موضوع می‌پردازد. یک سوم هم شامل vc است. وی‌سی‌هایی که از محتوای آرشیوی و از قبل تولید شده تولید می‌شوند. ما باید تعادل را بین آن‌ها حفظ بکنیم. 

حدود ۳۷ گروه زیر مجموعه اداره‌کل اخبار داخلی صداوسیماست

وی درباره حوزه اداره‌کل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما گفت: حدود ۳۷ گروه با من کار می‌کنند. فکر می‌کنم اداره کل اخبار داخلی جزو بزرگترین بخش سازمان صداوسیما از لحاظ تعداد نیرو باشد. یعنی من بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نیرو دارم و تعداد خبرنگاران و دبیران خبرمان زیاد است. ما در گروه‌هایمان تمام موضوعات جامعه را از بازار و تجارت گرفته تا آموزش و پرورش و ... داریم.