به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، نخستین رام قطار ملی با موفقیت آزمایش شده و ۵ هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفته است. این گام مهم در طرح قطار ملی نشاندهنده پیشرفتهای قابل توجه در مسیر توسعه حملونقل ریلی است.
حسین افشین؛ معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در نشست خبری پیرامون آخرین وضعیت طرح قطار ملی اظهار کرد:: طرح قطار ملی بیش از یک دهه است که در کشور پیگیری میشود، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. برای رشد شرکتهای داخلی، باید مگاطرحهایی تعریف کنیم که یکی از مهمترین آنها، طرح قطار ملی است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات مالی این طرح افزود: مشکل اصلی این طرح تأمین منابع مالی بود. تلاش کردیم تا همه ذینفعان و مسئولان مرتبط را دور یک میز جمع کنیم تا این موضوع را حل کنیم.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر، منابع مالی این طرح به خوبی تأمین شده و بودجهای نزدیک به ۳۰ میلیون دلار، علاوه بر همت شهرداری، برای آن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال جاری دو رام قطار هفت واگنه آماده شود. تاکنون آزمایش یک رام با موفقیت انجام شده و اولین رام ساخته شده و حدود ۵ هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفته است.
معاون علمی رئیسجمهور گفت: طرح دوم مربوط به قطار پنجواگنه برای مسیرهای اصفهان، تبریز و مشهد است. واگنهای هفتواگنه برای مسیرهایی با ریل سوم طراحی شدهاند، در حالی که برای مسیر اصفهان از سامانه برق بالاسری استفاده خواهد شد.
وی افزود: قرارداد ساخت اولین قطار پنجواگنه به یک شرکت واگذار شده و معاونت علمی نیز پذیرفته است ریسکهای این طرح را مدیریت کند. پیشبینی میشود که آزمایشهای این قطار تا پایان سال آینده انجام شود.
وی افزود: ستاد حملونقل کارهای مرتبط با این طرحها را بهطور مستمر پیگیری کرده است. آزمایشهای مربوط به طرح هفتواگنه با موفقیت انجام شده و برنامهریزیها برای شروع طرح هشت واگنه نیز آغاز شده است. طرح پنج واگنه همچنان در دستور کار قرار دارد.
افشین اضافه کرد: اجرای این طرحها میتواند تقاضای مؤثری از سوی تمامی دستگاهها ایجاد کند و اطمینان میدهیم که طرح قطار ملی، که بیش از ۱۰ سال به تعویق افتاده بود، به سرانجام خواهد رسید.