شناسهٔ خبر: 70074295 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افشین اعلام کرد

دستیار هوشمند برای رئیس‌جمهور طراحی می‌شود/آخرین وضعیت قطار ملی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور از طراحی دستیار هوشمند برای رئیس جمهور خبر داد و گفت: این دستیار هوشمند برای وزرا طراحی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر حسین افشین در نشست خبری که امروز در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های معاونت علمی در حوزه هوش مصنوعی گفت: ما طراحی دستیار هوشمند برای رئیس‌جمهور را در دستور کار داریم، این پروژه آغاز شده و تا ۶ ماه آینده آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه این دستیار هوشمند برای همه وزرا تهیه می‌شود، اظهار کرد: از این طریق هر یک از وزرا در کنار خود و در حوزه کاری خود یک دستیار هوشمند دارند. این شروع کار است تا به تدریج از ابزارهای هوش مصنوعی در کشور به بهره برداری برسد.

افشین‌، توسعه هوش مصنوعی در معاونت را در لایه‌های نیروی انسانی، توسعه زیر ساخت‌ها، دسترسی به داده‌ها و توسعه سیستم عامل بومی در این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مزیت‌های کشور در این حوزه نیروی انسانی است و ما برای همه دانشگاه‌ها و نخبگان به طور مجزا طرح‌هایی را تعریف کردیم که اجرای آن شروع شده است.

دستیار هوش مصنوعی رئیس‌جمهور طراحی می‌شود

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های معاونت علمی در حوزه دسترسی به داده‌ها برای توسعه هوش مصنوعی، ادامه داد: در حال حاضر پلتفرم‌ها و سکوهایی توسعه یافته است که لازم است این داده‌ها جمع آوری شده و تسهیل گری در دسترسی به آنها صورت گیرد.

وی با اشاره به توسعه زیر ساخت‌های هوش مصنوعی در کشور، یادآور شد: از زیر ساخت‌های محاسباتی با عنوان GPU ها و CPU ها (پردازشگرهای گرافیکی ) یاد می‌شود که در این زمینه کشور نمی‌تواند وارد ساخت زیرتراشه و میکروالکترونیک شود و از این رو پروژه ملی سهند را تعریف کردیم که این طرح از تولید سیلیکون با گرید ۹۹ ممیز ۹ تا ۹ و ساخت ویفر شروع می‌شود.

افشین، بزرگترین آرزوی خود در زمان فعالیتش در معاونت علمی را ایجاد شهر میکروالکترونیک دانست و گفت: این برنامه تدوین شده و اجرای آن آغاز شده است.

وی از افتتاح اولین دیتاسنتر و GPUفارم تا اوایل سال آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: معماری این مزرعه آغاز شده و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در آن باید بر اساس معماری طراحی شده وارد شوند.

افشین، طراحی الگوریتم‌های بومی و سیستم عامل بومی را گام دیگر این نهاد در توسعه هوش مصنوعی عنوان کرد و یادآور شد: برای این منظور یکی از دانشگاه‌های کشور با حضور تیم ۷۰ نفره از اساتید دانشگاهی بنام کشور برای توسعه الگوریتم و سکوی بومی هوش مصنوعی فعال شده‌اند.

به گفته وی، توسعه این سکوی بومی از مهر ماه آغاز شده و تا ۶ ماه آینده نسخه آزمایشی آن ارائه می‌شود و یک سال بعد نسخه کامل آن آماده بهره‌برداری می‌شود.

معاون علمی رئیس‌جمهور تاکید کرد: با تکمیل این سکوی بومی حمایت‌های ما در حوزه هوش مصنوعی بر اساس این سکوی بومی خواهد بود.

آخرین وضعیت قطار ملی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این نشست به آخرین وضعیت قطار ملی اشاره و اظهار کرد: پروژه قطار ملی بیش از یک دهه است که در کشور پیگیری می‌شود، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و به دلیل عدم تامین منابع مالی تاکنون به نتیجه نرسیده بود.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم که برای رشد شرکت‌های داخلی، باید مگاپروژه‌هایی تعریف شود، یکی از مهمترین مگا پروژه‌ها را پروژه قطار ملی دانست و ادامه داد: این پروژه در دوره جدید به معاونت علمی منتقل شده است و خوشبختانه منابع مورد نیاز این پروژه به میزان ۳۰ میلیون دلار تامین شده است و شهرداری نیز یک همت برای شروع در نظر گرفته است. 

افشین ادامه داد: تا پایان سال جاری ۲ رام قطار ۷ واگنه وارد ناوگان حمل و نقل تهران می‌شود و در حال حاضر ساخت اولین رام آن انجام شده و تست‌های آن نیز با موفقیت صورت گرفته است و ۵ هزار کیلومتر راهبری تست با موفقیت انجام شده است. 

معاون‌ علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه که پروژه دوم قطار ملی آغاز شده است و قطار ۵ واگنه بومی برای استان‌های اصفهان، تبریز و مشهد ساخته می‌شود، اظهار کرد: این قطار ۵ واگنه به صورت پروژه ساخت بار اول به مپنا واگذار شده است و ریسک‌های این پروژه از سوی معاونت علمی پذیرفته شده است.

افشین تصریح کرد: مشکل اصلی این پروژه تأمین منابع مالی بود. تلاش کردیم تا همه ذینفعان و مسؤولان مرتبط را دور یک میز جمع کنیم تا بتوانیم این موضوع را حل کنیم. در حال حاضر، منابع مالی این پروژه به خوبی تأمین شده است و بودجه‌ای نزدیک به ۳۰ میلیون دلار، علاوه بر یک‌همت از سوی شهرداری، برای آن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ما امیدواریم تا پایان سال جاری دو رام قطار هفت‌ واگنه آماده شود. تاکنون تست یک رام با موفقیت انجام شده است. اولین رام قطار نیز ساخته شده و حدود ۵ هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفته است.

معاون علمی رئیس‌جمهور تصریح کرد: پروژه دوم مربوط به قطار پنج‌ واگنه برای مسیرهای اصفهان، تبریز و مشهد است. واگن‌های هفت‌ واگنه برای مسیرهایی با ریل سوم طراحی شده‌اند، در حالی که برای مسیر اصفهان سیستم برق بالاسری استفاده خواهد شد. قرارداد ساخت اولین قطار پنج‌ واگنه به شرکت مپنا واگذار شده است. معاونت علمی نیز پذیرفته است ریسک‌های این پروژه را مدیریت کند. پیش‌بینی می‌شود که تست‌های این قطار تا پایان سال آینده انجام شود.

وی گفت: ستاد حمل‌ونقل کارهای مرتبط با این پروژه‌ها را به‌طور مستمر پیگیری کرده است. تست‌های مربوط به پروژه هفت‌ واگنه با موفقیت انجام شده است و برنامه‌ریزی‌ها برای شروع پروژه هشت‌ واگنه نیز آغاز شده است. پروژه پنج‌ واگنه همچنان در دستور کار قرار دارد.

افشین تأکید کرد: اجرای این پروژه‌ها می‌تواند تقاضای مؤثری از سوی تمامی دستگاه‌ها ایجاد کند و اطمینان می‌دهیم که پروژه قطار ملی که بیش از ۱۰ سال به تعویق افتاده بود، به سرانجام خواهد رسید.

تجمیع ستادها به ۹ ستاد

افشین، از ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی به عنوان موتور و اتاق فکر معاونت علمی یاد کرد و افزود: این ستادها به تعداد ۲۳ ستاد شده که عدد بزرگی است، ضمن آنکه این بخش‌ها تضعیف شده است، از این رو ما اقدام به تجمیع ستادها کرده‌ایم.

وی افزود: از آنجایی که برخی از ستادهای معاونت، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند، ما هماهنگی‌های لازم را با این شورا برای تجمیع ستادها انجام دادیم و قرار است ستادهای این معاونت در ۷ تا ۹ ستاد تجمیع شود.

افشین با تاکید بر اینکه برای سامان دادن به وضعیت ستادها به دنبال جذب جدید و کادرسازی نیستم، خاطر نشان کرد: ما به دنبال چابک‌سازی و مشارکت بخش خصوصی هستیم و در این زمینه به دنبال همکاری با اندیشکده‌ها و بخش خصوصی هستیم، ضمن آنکه تعداد ستادهای معاونت کاهش خواهد یافت.

به گفته وی تجمیع ستادها شروع شده و تا سال آینده وضعیت ستادها تعیین تکلیف خواهد شد.

رونمایی از هواپیمای بومی ۸ نفره

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در خصوص طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره با تاکید بر اینکه ما جلوی اجرای هیچ طرح فناورانه را نمی‌گیریم، اظهار کرد: معاونت هیج مانعی برای اجرای این طرح ایجاد نکرده است.

وی ادامه داد: در نمایشگاه هوایی که هفته آینده در کیش برگزار می‌شود، هواپیمای ۸ نفره رونمایی می‌شود و با شرکت ماهان برای تحویل آن در حال مذاکره هستیم.

رمزارزها 

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت علمی برای توسعه رمز ارزها، توضیح داد: بانک مرکزی تاکید دارد که حاکمیت پول باید حفظ شود که با این دیدگاه موافقیم، ولی جلوی توسعه فناوری را نمی‌توان گرفت و حوزه‌های نوآورانه‌ای مانند فین‌تک در لبه دانش قرار دارد که لازم است در کشور توسعه یابد. 

افشین افزود: با توافق خوبی که با بانک مرکزی داشتیم، در زمینه پیش‌نویس قانون رمز ارز مورد توافق با بانک مرکزی رسیدیم و این پیش‌نویس به این بانک ارسال شده است. 

معاون علمی رئیس‌جمهور از طرح قانون رمز ارز در ماه جاری در جلسه مجلس شورای اسلامی خبر داد و یادآور شد: ما تلاش داریم تا مشکلات شرکت‌های فعال در حوزه رمز ارز رفع شود. 

حل مشکل استخدام اساتید دو تابعیتی در دانشگاه‌ها

افشین درباره برنامه کانکت (ارتباط با متخصصان ایرانی خارج از کشور) و برنامه معاونت در حوزه بازگشت نخبگان به کشور در دوره جدید، گفت: برنامه کانکت برنامه بسیار خوبی است و اصلا آن را لغو نمی‌کنیم و حتی تلاش می کنیم در این بخش گرنت‌ها را افزایش دهیم. 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری هستیم که استخدام اساتید دارای تابعیت دوگانه به عنوان هیات علمی را در دانشگاه حل کنیم. این موضوع را یک خودتحریمی می‌بینم. اساتید با تابعیت دوگانه در حال حاضر با مشکل استخدام و تبدیل وضعیت رو به رو هستند که فکر می‌کنم این مشکل به زودی برطرف می‌شود. 

راه‌اندازی آی هیت ایران در چین

وی با اشاره به اینکه تمرکز ما در بحث صادرات، صادرات در منطقه است، گفت: نمایشگاه واردات محصولات دانش‌بنیان ایرانی در افغانستان به‌زودی برگزار می‌شود. برای صادرات تمرکز ویژه بر کشورهای آفریقایی داریم. 

افشین در ادامه اعلام کرد که آی هیت ایران در چین به‌زودی راه اندازی می‌شود و ارتباط ما در حوزه بین‌المللی در دوره جدید صادرات محور است، نه بازدید محور. 

سامانه یکپارچه معاملات 

افشین از ایجاد سامانه یکپارچه معاملات خبر داد و یادآور شد: این سامانه از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یافته است و در صورتی که فردی می‌خواهد خانه و خودروی خود را به فروش برساند، مورد مطالعه را در این سامانه بارگذاری می‌کند و در آن اطلاعاتی در خصوص استعلام افراد و کالای مورد معامله، میزان خلافی، میزان استفاده از بیمه خسارت، قطعات تعویضی در خودرو و غیره نمایش داده می‌شود. 

وی اضافه کرد: ما با همکاری اداره ثبت، نیروی انتظامی و قوه قضائیه در حال راه‌اندازی این سامانه است. 

آخرین وضعیت کارخانه آزادی 

معاون علمی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به بیان آخرین وضعیت  کارخانه آزادی با بیان اینکه مالکیت این کارخانه دولتی نیست، گفت: مالک این ملک می‌خواهد یا این ملک خریداری شود و یا ساکنان از این ساختمان خارج شوند. 

وی افزود: برای حل این مشکل تلاش کردیم تا بتوانیم با ساختمان‌های دولتی تهاتر کنیم، چرا که جا به جایی تجهیزات مستقر در این ساختمان دشوار است. 

مخالفت وزارت بهداشت برای توزیع آنلاین دارو

افشین در خصوص چالش‌های شرکت‌های توسعه‌دهنده پلتفرم‌های توزیع آنلاین دارو، گفت: در این زمینه وزارت بهداشت نگرانی‌هایی از توزیع آنلاین دارو دارد و دیوان عالی اداری رای به مجاز بودن توزیع آنلاین دارو داده است. 

وی با بیان اینکه در این زمینه آیین‌نامه‌ای تدوین شده است، از ارائه آن تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: با این آیین‌نامه مشکلات شرکت های فعال در این حوزه رفع خواهد شد.

انتهای پیام