به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بدون تردید رشد و تعالی ایران اسلامی از بدو انقلاب تاکنون، مرهون روحیه خودباوری، غرور ملی، بنیه علمی و اتکا به دانش بومی دانشجویان متعهد و جوانان متخصصی است که با توکل به خدا، استفاده از سلاح علم و ایمان و با تکیه بر اراده ملی، مسیری بس دشوار را طی کرده و قلههای عزت و افتخار را با موفقیت فتح کردهاند.
جوانی و پرشوری دانشجویان در کنار دغدغهمندی و مطالبهگریشان موجبات تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را رقم زده و نقشی مؤثر در پیشبرد اهداف انقلاب داشتهاند و امروزه نیز گفتمانسازی آرمانهای انقلاب، ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی، مبارزه با تبعیض، فساد و بازآفرینی امید در جامعه از تکالیف مهم دانشجویان و تشکلهای دانشجویی است که با جدیت در حال انجام است.
مطالبهگری از دیدگاه رهبر انقلاب
فعّالیّت دانشجویی برای کشور یک فرصت است؛ مطالبات دانشجویی فرصت است؛ زبان دانشجو فرصت است؛ این احساس مسئولیّتی که دانشجوها دربارهی حوادث کشور میکنند، فرصت است. اینکه شما میآیید اینجا با شور و شوق و اهتمام، فلان اشکال را ذکر میکنید، این یک فرصت است برای کشور، این یک ارزش است برای کشور. شوقی که جامعهی دانشجویی و جوان دانشجو برای برطرف کردن نابسامانیها دارند، یک فرصت است. حضور شورانگیز دانشجوها در حوادث گوناگون، چه در حوادث طبیعی، چه در حوادث سیاسی مثل همین راهپیماییها ــ قدس، بیستودوّم بهمن و امثال اینها ــ همهی اینها فرصتهای مهمّی است. اظهار نظرهای در مسائل سیاسی، اقتصادی، در برخی تصمیمها، اینها فرصت است. این اظهار نظرها فرصت است. نمیگویم درست است؛ حواستان باشد. ممکن است بعضیاش درست باشد، بعضیاش هم درست نباشد، امّا خود نفْس اظهار نظر، فکر کردن، روی مسئله اندیشیدن، این یک فرصت است برای کشور.
طبیعت دانشجو مطالبهگری است؛ مطالبهگری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شما[دانشجویان] میتوانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و بهجای دانشجویان است که میتوانند این را بخواهند.
تکلیف چیست؟
جایگاه دانشجو به عنوان عضو فرهیخته ای از جامعه و عنصری تاثیرگذار در آینده کشور، بیش ازاینهاست که صرفا معطوف به علم اندوزی و کسب دانش و علم باشد. دانشجو ابتدا در مقام پرسشگر است. پرسشگری که درکنار تحصیل، در محیطی به نام دانشگاه هم یاد می گیرد و هم می تواند کنشگری فعال داشته باشد. رسالت دانشجو نیز دقیقا از همین مسیر کنشگری و پرسشگری است، که توضیح داده می شود.کشف چرایی ها، چیستی ها، مطالبه آرمان ها و نقش آفرینی در مسیر رشد و توسعه جامعه بخشی از این رسالت است. در کنار این رسالت دانشجویی، اما بستر هایی لازم است که دانشجو بتواند خود را محک زده، آزمون و خطا کند و از همه مهمتر، نقش آفرینی موثر در سطح جامعه داشته باشد نه فقط در دانشگاه
وقتی رهبری نظام، در بیانیه گام دوم انقلاب پررنگ ترین نقش را برای جوانان قرار می دهد و تاکید می کند پیشرفت ایران منوط به این است که جوانان شانه های خود را زیربار مسئولیت قرار دهند و دانشجو را دارای جایگاهی ممتاز خطاب می کند، به چه معناست؟ آیا خطاب این جملات صرفا به دانشجویان است که کار کنند و یا مسئولان است که بستر ها را برای این نقش آفرینی فعال آماده کنند؟ در این زمینه اگر واقعا همتی وجود داشته باشد، ادارات و دستگاه های مختلف بنا به رسالت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی خود می توانند در تعامل با دانشگاه ، اهداف کوتاه مدت و بلندمدتی تعریف و به آن پایبند باشند.
نظر به این جایگاه بلند است که قشر دانشجو به افراد مؤثر اجتماعی و فرهنگی تبدیل میشوند و طبعاً، زمانی که در این چنین جایگاهی ایستادند به یکی از مخاطبان مؤثر جهاد تبیین ارتقا پیدا میکنند. جهاد تبیین بیش از هر چیزی معطوف به آینده است و در این بین دانشجویان جایگاه ویژهای برای تحقق این امر به نسبت دیگر اقشار مردم جامعه دارند؛ چراکه یکی از مهمترین اهداف دشمن در جنگ شناختی علیه انقلاب اسلامی، کشتن امید به آینده در نزد افکار عمومی است.
نقش دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهرهگیری هر چه بیشتر از ظرفیتهای موجود، تولید محتوای فاخر در فضای مجازی با هدف آگاهسازی اقشار گوناگون مردم از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی و کینهتوزیها و توطئهپراکنیهای دشمنان این نظام شکوهمند بیشتر از اقشار دیگر جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه دل ملت و امید آینده این کشورید، به مسئله «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراهکنندهای که از صد طرف به سمت ملت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثیکننده این توطئه دشمن و این حرکت دشمن است.
مطالبهگری از زبان وزیر علوم
حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه همایش تحول علوم انسانی اعلام کرد: دانشگاهها نیازمند انسجام و نظم بیشتری هستند. با این حال، مطالبات متعددی طی دهههای گذشته شکل گرفته که نیازمند ایجاد تعادل میان انسجام و عدالت آموزشی است. آنچه اهمیت دارد، ادغام این دو مفهوم به گونهای است که هم عدالت حفظ شود و هم کارآمدی سیستم دانشگاهی ارتقا یابد. در این راستا اقداماتی در دستور کار قرار دارد.
سیمایی صراف با اشاره به نزدیک شدن روز دانشجو گفت: شور و نشاط میان دانشجویان افزایش یافته و مسئولان نیز باید پاسخگوی مطالبات دانشجویی باشند. بر همین اساس، مقرر شده است که مدیران و استانداران در مراسم ۱۶ آذر حضور پیدا کنند.
وی همچنین ادامه داد: در این روز، تریبون در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. برخلاف مراسمهای معمول بازگشایی دانشگاهها که تنها روسای دانشگاهها و برخی نخبگان دانشجویی سخنرانی میکردند، روز دانشجو فرصتی خواهد بود تا خود دانشجویان مدیریت این مراسم را بر عهده بگیرند و دغدغهها و دیدگاههایشان را آزادانه بیان کنند.
وزیر علوم درباره نقش دانشگاهها در مسائل روز کشور افزود: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، دانشگاهها باید نسبت به وقایع روز و مسائل سیاسی واکنش نشان دهند. با این حال، ضروری است که تشکلهای دانشجویی به عنوان نهادهای مستقل فعالیت کنند و از تبدیل شدن به پایگاه احزاب سیاسی اجتناب کنند.
گزارش از عرفان عباسی