به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، علیرضا کاظمی، در جلسه شورای عالی آموزش پرورش به آسیبهای روانی و عاطفی این مصوبه اشاره و تصریح کرد: بنا بود در نظام تعلیم و تربیت بر رویکرد کاهش استرس دانش آموزان و خانوادههای آن ها تمرکز کنیم نه آنکه دانش آموزان و اولیا را با مشکلات جدی و استرس زا مواجه کنیم .
وی همچنین کاهش شرکت در المپیادهای علمی را یکی دیگر از مشکلات این مصوبه دانست و پیشنهاد داد که مصوبه تأثیر معدل فقط شامل پایه دوازدهم و تاثیر آن از ۶۰ به ۴۰ درصد برسد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر تحلیل فرآیندهای آموزشی به صورت یک دوره ۱۰ ساله گفت: باید به همه متغیرها جهت بررسی فرآیندهای علمی توجه داشت.
کاظمی ریشه مشکلات در آموزش و پرورش را بی توجهی، کم توجهی وکوچک انگاری به نظام تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: چرا هیچگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده ای جهت رشد بودجه آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش آموز را نمی دهد؟ در حالی که سهم بودجه این وزارتخانه از دولت ۱۰ درصد است و در سال ۹۲ نیز با ۱۲ میلیون دانش آموز سهممان روی همین عدد بوده است.
وی با انتقاد از این که چرا در رتبه بندی دستگاه ها، وزارت آموزش و پرورش، رتبه هشتادم را در پرداخت حقوق دارد، گفت: با این رویکرد هیچگاه آموزش و پرورش رشد نخواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که این مصوبه ابعاد تربیتی توجهی ندارد، ادامه داد: ما در سند تحول به دنبال تربیت هستیم، در حالی که این مصوبه، نظام آموزشی را تک ساحتی و آموزش زده کرده و تفاوت ماهوی با سند تحول دارد .
کاظمی اضافه کرد: آموزش و پرورش در وسط میدان تنهاست و پیشتبانیها اندک است و این در حالی است که ما نیازمند حمایتهای میدانی هستیم وگرنه در اجرا تضعیف خواهیم شد.
وی افزود: در نهایت ما تابع تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به دلیل نگرانیها و مطالبه عمومی به این موضوع ورود کردهایم.
رویکرد سند تحول تربیت تمام ساحتی است و رویکرد کنکور تک ساحتی
در ادامه این جلسه علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأیید مباحث مطرح شده از سوی وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچگاه مرجعیت کتاب درسی، هدف سیستم آموزشی نبوده چون نظام آموزشی همیشه به دنبال مرجعیت برنامه درسی بوده است.
وی افزود: امروز کنکور هم تأثیر خود را بر مرجعیت کتاب درسی گذاشته است و این امر به دور از اهداف عالی آموزش و پرورش است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان این که توجه به کتب مثبت است، اظهار کرد: این نگاه نه طبق برنامه تحول و نه بر اساس اهداف آموزش و پرورش است.
کمرئی با تأکید بر این که آموزش و ارزشیابی در سه پایه آخر تحصیلی به ارزش تبدیل شده است، گفت: این اقدام سبب بروز کارکردهای منفی مصوبه خواهد شد.
وی تربیت تمام ساحتی را رویکرد سند تحول دانست و ادامه داد: رویکرد کنکور و افزایش معدل با رویکرد علمی سند تطبیق دارد و لیکن بقیه ساحتهای تربیتی دیده نشده است.
به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش مدرسه به مثابه نهاد آموزشی باید جای خودش را به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی با عناصر فرهنگی و اجتماعی بدهد.
کمرئی همچنین به تهدیدهای ناشی از این مصوبه اشاره کرد و گفت: تهدیدها نشان میدهد که نتایج کنکور دهکهای یک تا ۷ از ۱۴ به ۲۶ درصد در رشتههای تجربی در دانشگاه رسیده است اما این آمار فقط مربوط به ۳ درصد دانش آموزان است و در جای خود جای نقد و بررسی بسیار دارد.
کیفیت بخشی به مدارس دست منتفعان کنکور را کوتاه می کند
غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این جلسه درباره لغو مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: منتفعان از کنکور بر لغو این مصوبه تأکید دارند و برخی با غوغا سالاری سبب میشوند که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی بر زمین بماند.
وی افزود: اگر مدرسه تأثیرش را در پذیرفتن آموزش عالی بیشتر کند به عدالت آموزشی نزدیک تر خواهیم شد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که نباید اقدامی شود که تأثیر کنکور بر موفقیت دانشگاهی موثرتر واقع شود، بیان کرد: پرداختن صرف به کنکور، عدالت آموزشی را زیر سئوال می برد؛ بهتر است با توسعه مدارس و کیفیت بخشی به آن در پی کوتاه کردن دست منتفعان از کنکور باشیم.
حداد عادل ادامه داد: مشکل وضع فعلی این است که تست زنی به دانش آموز قدرت تفکر نمی دهد بنابراین نباید تأثیر قطعی را لغو کرد. زیرا نمی توانیم تأثیر لغو این مصوبه را بر سایر متغیرها و ساحتهای سند تحول موثر دانست.
حداد عادل همچنین پیشنهاد کرد در این زمینه کارگروه تخصصی تشکیل شود تا با کار کارشناسی مسیرهای متفاوت در اجرای هر چه بهتر این مصوبه بررسی شود.
انتهای پیام