شناسهٔ خبر: 70065780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمدعلی شکوهیان‌راد مطرح کرد:

توطئه یهودیان سایبری برای تسلط بر جهان

محقق و پژوهشگر هوش مصنوعی، تأکید کرد: برخی از صهیونیست‌ها چون امکان موفقیتی برای خودشان در فضای فیزیکی و داشتن سرزمین قائل نیستند لذا دنبال سلطه سایبری بر جهان رفته و معتقدند که باید با سایبر جهان را حکمرانی کنند؛ به این گروه، یهودیان سایبری گویند.

صاحب‌خبر -
محمدعلی شکوهیان رادبه گزارش ایکنا، محمدعلی شکوهیان‌راد، محقق و پژوهشگر هوش مصنوعی، 12 آذرماه در نشست علمی «علوم شناختی و هوش مصنوعی» که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد با بیان اینکه هوش مصنوعی و فضای سایبر جامعه‌سازترین پدیده‌ جهانی است، گفت: این مسئله هم مورد تصریح امام جامعه ما هست و هم در غرب به صورت متعدد پیرامون این مسئله سخن وجود دارد و وجه مشترک دو تمدن اسلامی و غربی است.
 
وی افزود: هر پدیده فنی که عینیت پیدا می‌کند، اگر قرار است مطالعه شود، لاجرم باید از مطالعه مبانی نظری آن شروع شود؛ در حقیقت یکی از خلأهای مهم فضای سایبر در کشور که یک فرصت است و به تهدید تبدیل شده، غفلت از مبانی نظری بوده و این مبانی نظری هم بر یک چارچوب فلسفی استوار است.
 
این پژوهشگر فضای سایبر با بیان اینکه فضای سایبر برخلاف روال دانش‌های دیگر بالادستی است و نه هم عرض آن‌ها، اظهار کرد: یعنی این دانش، دانشی نبود که به دانش‌های دیگر اضافه شود بلکه ماحصل یک نقطه عطف معرفتی در غرب است که به آن انقلاب صنعتی سوم گفته می‌شود که اصلاً در دانشگاه‌های ما مطالعه نمی‌شود؛ خروجی این تحول معرفتی تولید یکسری دانش‌ها بود و در رأس این دانش‌ها سایبرنتیک قرار داشت و امتداد آن فضای سایبر امروزی در چارچوب عملی است ولی ما فقط قله آن یعنی تکنولوژی را ملاحظه می‌کنیم و به بنیاد معرفتی آن توجهی نداریم.
 
شکوهیان‌راد بیان کرد: کمتر پدیده‌ای را می‌توان از هر جهت به صورت کامل مطالعه کرد ولی سایبر از جهت نظری دانش مشخصی دارد؛ از منظر فلسفه، فلسفه اطلاعات و کنترل دارد و کتبی هم درباره آن نوشته و به فارسی هم ترجمه شده است. حتی فردی است که رابطه تورات و سایبرنتیک را مطالعه کرده و برخی مجموعه مقالات با رویکرد اجتماعی و اقتصادی و ... نوشته‌ است.
 
وی ادامه داد: اگر خود فضای سایبر هم مورد مطالعه باشد، ده‌ها کتاب نوشته شده است. حتی نفوذ سایبر در علوم پایه هم مورد توجه دانشمندان رشته‌های مختلف از جمله فیزیک و ... بوده است یا در وجوه جهانی‌سازی و نظریه جهانی‌سازی کتابی با عنوان انقلاب صنعتی چهارم نوشته شده است. 

تأثیر سایبر بر نسبی‌گرایی

این پژوهشگر با بیان اینکه رابطه میان ژنوم انسان و فضای سایبر از موضوعات مورد تحقیق در غرب بوده است، تصریح کرد: سایبر باور معرفتی نوین ایجاد کرد و همین سبب شد تا انسان نسبی‌گرا در طول چند قرن به انسان مطلق‌گرا(یک نظریه برای همه امور) تبدیل شود. همیشه در سطح فیزیک کار می‌کردند ولی بعد از سایبر، دیدگاهشان متافیزیکی شد. سایبر حتی نگاه به تکنولوژی را هم تغییر داده است. 
 
وی در پاسخ به این پرسش که حضرت علی(ع) فرمودند که علم یک نقطه بود و جاهلان آن را توسعه دادند، افزود: اگر بخواهیم این گزاره را به روز کنیم، یک گزاره غلط را اصلاح خواهد کرد و آن اینکه جاهل نادان نیست بلکه کسی است که دانش به باطل دارد و در وقاع جریان جهل به دلیل اینکه جریان مطلعی است روبروی جریان حق قد علم می‌کند؛ امروز نظام جهل در دنیا آزمایشگاه و ویژندهای علمی و تکنولوژی و ... دارد؛ در نگاه دین، رأس حکمت، ترس از خداوند است ولی غرب هرقدر بیشتر به سمت دانش(ساینس) بیشتر پیش می‌رود جایگاه خدا تضعیف‌تر می‌شود. امروز جایگاه و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه کجاست؟
 
این پژوهشگر و محقق با بیان اینکه ساینس نمونه بارز جهل است ولی اینطور نیست که هر چه بگویند باید از ریشه زده شود، گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم رجوع ماحصل آن‌ها به مبانی خودمان است. مقام معظم رهبری فرمودند اگر بر نظام علمی جهان، خدا حاکم بود هرگز بمب اتم ساخته نمی‌شد یعنی ما به یکسری تکنولوژی‌ها اصلاً نمی‌رسیدیم. یکسری علوم جدید درست است مانند اصل هوش مصنوعی ولی روش و اهداف کاربرد آن را غلط می‌دانیم بنابراین از نظر حضرت آقا سایبر نه تنها رد نمی‌شود بلکه از منظر ایشان الگوهای استفاده از آن هم تنظیم شده است. 
 
وی افزود: حالت دیگر اینکه آنچه آن‌ها انجام می‌دهند با قوانین ما منطبق می‌شود لذا نیازی نیست چرخ را از ابتدا اختراع کنیم. انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی با نگاهی که غرب می‌رود و اهدافی که دارد مورد تأیید ما نیست ولی اینطور نیست که کلا دور آن خط بکشیم بلکه باید آن را با شروطی به مبانی خود ارجاع دهیم؛ یعنی از حیث مبانی، اهداف و روش، منطبق با شریعت باشد. 
 
شکوهیان‌راد با بیان اینکه اگر رهبری تأکید دارند که ما باید جزء 10 کشور دنیا در هوش مصنوعی باشیم از این منظر است، تصریح کرد: سایبر برای اولین بار زمنیه نوعی حکمرانی را به غرب داد تا بتواند تا از جزئی‌ترین مسائل افراد و حتی حریم خصوصی آنان مطلع شود و در این راه آثار(رفرنس) زیادی هم منتشر کردند؛ در سال 2019 یعنی شروع کرونا کتابی چاپ شد که آن را قرآن تمدن لیبرال با نگاه جهانی‌سازی نامیدند و گفتند ممکن نیست بدون این اثر تمدن غرب را بشناسید. 

توطئه یهودیان سایبری برای تسلط سایبری بر جهان

وی افزود: کتاب دیگری که نوشته «خدا و گُلِم» بود؛ گلم یک واژه یهودی و به معنای یک پدیده زنده زیستی با شعور است و یهود معتقد است این شعور را ما مطرح می‌کنیم؛ نگاهشان این است که مردم دنیا همه گلم هستند و ما توسط سایبر بر آنان حکمرانی داریم، یعنی نوعی نظریه حکمرانی جدید ارائه می‌دهد که به این گروه یهودیان سایبرنتیک گویند و فراتر از یهودیان صهیونیست هستند که باور به ارض موعود فیزیکی هستند. این دسته از یهودیان معتقدند که می‌توان همه دنیا را با فضای سایبر حکمرانی کنیم لذا خیلی زمینی به نام ارض موعود برای آنان مهم نیست؛ جورج سوروس از جمله این افراد است. 
 
شکوهیان راد بیان کرد: این گروه گرچه حامی اسرائیل هستند و پول هم می‌دهند ولی اصلاً خود را درگیر مسائل سیاسی اسرائیل و تئوری تئودور هرتزل نمی‌کنند و حتی معتقدند اسرائیل با این کارهایی که می‌کند فقط در چشم دیگران می‌آید لذا بدشان هم نمی‌آید اسرائیل فروبپاشد زیرا می‌گویند ما بدون اینکه به چشم بیاییم، بر دنیا مسلط خواهیم شد.  
 
این پژوهشگر سایبر و هوش مصنوعی با بیان اینکه در لغت‌نامه‌های ما اعم از دهخدا و معین و عمیدزنجانی مجازی به معنای غیر واقعی و چیزی که بر واقعیت اثر ندارد، است، اظهار کرد: می‌توان گفت سایبر اولین سیستم در تاریخ بشر است که به صورت سازماندهی‌شده اثرپذیری پدیده‌های فیزیکی از غیرفیزیکی را رسمیت بخشید؛ در گذشته اشکالی مانند آنچه مرتاضان هندی انجام می‌دادند، وجود داشت که در جامعه گسترده نبود ولی امروز به واسطه فضای سایبر گسترش یافته است لذا به راحتی می‌گوییم افراد وارد فضای سایبر می‌شوند و جالب اینکه جهان فیزیک به راحتی متأثر از جهان غیر فیزیکی است. البته در نهایت اصالت با فضای فیزیکی است.
 
شکوهیان‌راد تصریح کرد: یهودیان سه‌ هزار و 500 سال سرگردانی در دنیا داشتند و گفتند به ارض موعود نرسیدیم و حتی با تشکیل اسرائیل در سرزمین فلسطین هم خودشان را ناکام می‌دانند لذا می‌گویند باید این کار را رها کنیم و از طریق فضای سایبری، جهان را در دست بگیریم.
 
وی تأکید کرد: لذا هجوم را از این طریق متوجه تمدن اسلامی کرده و می‌کنند و اشتباه است که جامعه‌سازی تمدن اسلامی هم مبتنی بر حضور صرف در این فضا باشد لذا اندیشمندان اسلامی معتقدند که جامعه‌سازی مبتنی بر ظهور در فضای فیزیکی است و اگر  فضای فیزیکی را تشکیل دهیم، فضای سایبر قادر نیست بر آن مسلط شود که البته این فرایند در کشور ما در جهاد تبیین معکوس است و عمدتاً دنبال فضای سایبری هستیم.  
انتهای پیام