به گزارش ایسنا، محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در همایش الگوی حکمرانی با اشاره به تاریخچه تحول علوم انسانی گفت: آغاز انقلاب فرهنگی با ماموریتهایی از جمله برنامهریزی محتوایی دانشگاهها همراه بود. شخصیتهایی نظیر مرحوم حبیبی، شمس آلاحمد و مرحوم مصباح نقش مهمی در این عرصه داشتند.
وی به تلاشهای سازمان سمت و مرکز نشر دانشگاهی اشاره کرد و اذعان داشت که این اقدامات در طول سالها به دلیل فقدان پیوستگی لازم، جریان مستمری ایجاد نکردند.
وی افزود: حدود ۱۲ سال پیش، دکتر حداد عادل این موضوع را دوباره مطرح کرد و اکنون با مدیریت حجتالاسلام عاملی در شورای تحول علوم انسانی، فرصتی برای تحقق این هدف فراهم شده است.
وی تاکید کرد: علوم انسانی با سهم بالای بیش از ۴۰ درصد از ورودی دانشگاهها نیازمند بازنگری جدی است.
مخبر دزفولی گفت: علوم انسانی باید نظریات مبنایی برای موضوعاتی چون فرهنگ، نانو و بیو ارائه دهد. به طور مثال حتی در دانشکده مهندسی MIT درس فلسفه تدریس میشود، زیرا ارتباط میان علوم انسانی و علوم کاربردی ضروری است.
دزفولی باطرح این پرسش که آیا ما مشاغل استاندارد برای فارغالتحصیلان این حوزه تعریف کردهایم؟، گفت: علوم انسانی باید خود را در زیستهای فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیک تعریف کند و این تعریف باید قاعدهمند باشد.
به گفته او، تفکر و تعقل از کودکی باید آموزش داده شود تا نسل آینده بتواند در موضوعات مختلف به تأمل و تحلیل بپردازد.
رئیس فرهنگستان علوم اظهار کرد: ایجاد یک رویکرد ساختاریافته در تحول علوم انسانی میتواند جهش علم و فناوری و تحقق ایران قوی را ممکن سازد. او بر اهمیت تربیت انسانهای متخصص در علوم مختلف برای آینده کشور تأکید کرد.
انتهای پیام