شناسهٔ خبر: 70051208 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

بازدید سرزده پزشکیان از وزارت راه؛ استراتژی و ایده های نوین خانم صادق چیست؟

صاحب‌خبر -

بازدید سرزده رئیس جمهور از وزارت راه و شهرسازی را می توان در راستای تحرک بخشی و شوک به این مجموعه ارزیابی کرد تا خانم صادق و مدیران منصوب شده ایشان از لاک خود به درآیند و برای رفع مشکلات حوزه مطبوع، قدمی بردارند.

 بازدید سرزده پزشکیان از وزارت راه؛ استراتژی و ایده های نوین خانم صادق چیست؟
تین نیوز |

مسعود پزشکیان رئیس جمهور امروز شنبه 10 آذرماه بازدیدی سرزده از وزارت راه و شهرسازی داشت. اما سوال اینجاست که آیا رئیس جمهور به صورت تصادفی و از روی قرعه کشی این وزارتخانه را برای بازدید انتخاب کرده است؟

وزارت راه و شهرسازی از پر مسئولیت ترین و گسترده ترین وزارتخانه های دولتی است که زندگی بسیاری از اقشار جامعه به وظایف و ماموریت های آن گره خورده است. با این حال قبل از خانم صادق دو وزیر با سوابق و تخصص غیرمرتبط به صندلی این وزارتخانه رسیدند و تصدی آنها انتقادات فراوانی در پی داشت.

این وزارتخانه طی حدود 100 روز از تصدی خانم فرزانه صادق به عنوان وزیر نیز برخی حواشی به خود دیده و با وجود سوابق ایشان در حوزه مسکن و شهرسازی، هنوز ایده جدید و خلاقانه و استراتژی مشخصی از سوی ایشان برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل و نه حتی حوزه مسکن مشاهده نشده است.

از حواشی این وزارتخانه می توان به انتصاب های پر حرف و حدیث و گاه دور از انتظاری که بدون توجه به دستور رئیس جمهور بدون تشکیل کمیته انتصابات انجام شد، اشاره کرد؛ انتصاباتی که در یک مورد کار به برکناری زودهنگام یکی از مدیران منصوب شده، انجامید.

حاشیه دیگری که در مدت وزارت خانم صادق رقم خورد زیر سوال بردن آمار مسکن های ساخته شده و در دست احداث دولت قبل بود که این ادعا هم توسط برخی مدیران سابق وزارتخانه و گزارش های رسانه ها زیر سوال رفت.

بد نیست به این نکته توجه کنیم که چند وزیر راه و شهرسازی سلف خانم صادق در دوره های قبل هر یک خود را مبدع ایده ای خاص و یا مامور به اجرای یک استراتژی معین می دانستند.

به عنوان مثال در حوزه مسکن، وزیری خود را در قامت مجری طرح مسکن مهر می دید، وزیری دیگر بی اعتقاد به دخالت دولت در انبوه سازی بر توانمندسازی مردم و خانه اولی ها از طریق تقویت جریان پس انداز و تسهیلات تاکید داشت و وزیر دیگری بر طبل ساخت و ساز انبوه در قالب نهضت ملی مسکن می کوبید. در حوزه حمل و نقل نیز وزرای پیشین ایده هایی مطرح و اقداماتی در این راستا انجام دادند. مثلا بعضی از وزرای پیشین بسته به شرایط خاص مقطع زمانی مسئولیت خود، برای نوسازی ناوگان جاده ای با وزارت نفت قراردادهایی امضا کردند و بعضی دیگر، پیگیر توسعه دریامحور بودند یا خود را مبدع پروژه های ترانزیتی با عناوین پرطمطراقی مثل «ایران راه» می دانستند.

این درحالیست که خانم صادق در 100 روز فعالیت خود جز چند بازدید استانی که گزارشی از ماحصل آنها منتشر نشد و حضور در چند همایش و سخنرانی های کلیشه ای و تشکر از مدیران سابق، تاکنون چیزی به عنوان ایده نوین و استراتژی در حوزه حمل و نقل و مسکن ارایه نکرده است.

شایان توجه است دوران وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر دورانی کوتاه بوده که یا با استیضاح و استعفا به پایان رسیده و یک بار نیز با مرگ وزیر یا شهادت رئیس جمهور کوتاه تر شده است. کوتاهی مدت دوران وزارت راه و شهرسازی شاید دلیل خوبی باشد برای آن که اگر خانم صادق ایده و استراتژی راهگشایی برای معضلات حوزه حمل و نقل و مسکن دارد، در اسرع وقت آن را با رسانه ها، افکار عمومی و اهل فن به مشارکت بگذارد و در جهت اصلاح امور و حل مشکلات قدم بردارد.

بازدید سرزده رئیس جمهور از وزارت راه و شهرسازی را می توان در راستای تحرک بخشی و شوک به این مجموعه ارزیابی کرد تا خانم صادق و مدیران منصوب شده ایشان از لاک خود به درآیند و برای رفع مشکلات حوزه مطبوع، قدمی بردارند. شاید هم مدیران در سایه ای وجود دارند که رئیس جمهور را به سرکشی از پیش اعلام نشده از وزارت راه و شهرسازی ترغیب کرده اند.

با توجه به این که از این بازدید سرزده و اهداف و نتایج آن نیز جز خبری کوتاه در پایگاه خبری وزارتخانه ، گزارشی منتشر نشده، در صورت اعلام جزئیات گزارش های ارائه شده به رئیس جمهور و نقطه نظرات ایشان از سوی روابط عمومی وزارتخانه، این رسانه آماده انعکاس گزارشی در راستای شفاف سازی بازدید مورد اشاره است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید