شناسهٔ خبر: 70045365 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در نشست رسانه‌ای مطرح کرد

فقدان کمپانی‌های مستقل در حوزه فیلم مستند

هجدهمین جشنواره سینما حقیقت در حال عبور از نوجوانی و ورود به دوره جوانی است. این جشنواره در حال به بلوغ رسیدن است و امیدوارم رشد خوبی کرده‌باشد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دبیر جشنواره سینما حقیقت با اشاره به اینکه ما با فقدان کمپانی‌های مستقل در حوزه فیلم‌سازی مستند مواجه هستیم، گفت: از میان ۶۵ فیلم بخش ملی سهم بخش خصوصی ۲۵ درصد است و مابقی توسط ارگان‌ها و نهاد‌ها تولید شده‌اند. 
محمد حمیدی‌مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و دبیر هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت روز گذشته در نشست خبری این رویداد گفت: هجدهمین جشنواره سینما حقیقت در حال عبور از نوجوانی و ورود به دوره جوانی است. این جشنواره در حال به بلوغ رسیدن است و امیدوارم رشد خوبی کرده‌باشد. 
وی افزود: امسال در جشنواره سعی کردیم نگاه تعاملی، بیش از گذشته باشد و به سلایق و نگاه‌های مختلف و فیلم‌سازان نسل‌های متفاوت، نگاهی ویژه داشته باشیم. امسال نسبت به سال گذشته تفاوت عمده‌ای در این حضور خودخواسته داریم؛ مرجعیت جشنواره سینماحقیقت در کشور با همین مدارا، گفتگو و شنیدن صدا‌های مختلف، معین می‌شود. امیدوارم مجموعه رنگارنگی را شاهد باشید. حمیدی‌مقدم با اشاره به همکاری با صنوف مختلف تأکید کرد: امسال یکی از ویژگی‌های جشنواره، همکاری با صنوف سینمای ایران از جمله انجمن تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای مستند و همه نهاد‌های مؤثر در سینمای مستند است. دبیر جشنواره درباره تعداد فیلم‌های متقاضی برای حضور در جشنواره گفت: ۵۳۳ فیلم متقاضی حضور در بخش ملی جشنواره بودند و از ۵۳۳ فیلم، ۶۵ فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شدند. 
وی درباره پرداختن به مسائل غزه در جشنواره امسال گفت: بخش واکنش سریع، وظیفه سینما حقیقت در واکنش به مسائل غزه است. این بخش فقط زینتی نیست و بخشی مهم در جشنواره است. صندوق حمایت از غزه را سال گذشته راه‌اندازی کردیم و در جشنواره فیلم کن نیز توانستیم تعامل خوبی با جهان داشته باشیم. در بخش غزه ۱۲ فیلم را به نمایش در می‌آوریم. در بخش خارج از مسابقه، ۱۰ فیلم اکران خواهد شد. در بخش بین‌الملل، ۲هزارو۳۱۴ فیلم متقاضی بودند که ۵۹ فیلم انتخاب شدند. مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تأکید کرد: بخش عمده‌ای از کارگاه‌های آموزشی امسال به صنوف سپرده شد. بهره‌گیری از هوش مصنوعی در حوزه مستند نیز مهم است و شناخت مستندسازان از کم و کیف مستندسازی با هوش مصنوعی مورد توجه جشنواره امسال است. حمیدی‌مقدم درباره اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها گفت: امسال با تجربه گروه هنر و تجربه در ۳۹ شهر و ۴۰ نقطه پس از پایان جشنواره از ابتدا تا ۳ دی ماه، منتخبی از فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها به نمایش درمی‌آید تا استعداد‌های شهرستان‌ها نیز شناسایی شوند. 
دبیر جشنواره با بیان اینکه تمرکز جشنواره امسال بر موضوع خانواده است، ادامه داد: سینماحقیقت ۱۸ با تمرکز بر موضوع خانواده به مسائلی، چون شکاف و انقطاع نسلی، معیشت، اقتصاد و ارکان خانواده در حوزه ویژگی‌ها، نقش و فقدان پدر و همچنین معضلات اجتماعی در بستری به نمایش در می‌آید تا آسیب‌شناسی درستی از حوزه زیستی خانواده‌ها به دست بدهد. 
وی افزود: سینمای مستند وضعیت خوبی از نظر مالی ندارد و ما نیز به همین موضوع معترض هستیم. فیلمسازان مستند نسبت به اتفاقات پیرامونی خود، رشد چشمگیری نداشتند و من به شخصه همیشه این ندا را به وزارت ارشاد رؤسای سازمان سینمایی داده‌ام، اما با این حال سبد، بسیار ناچیز است. دبیر جشنواره درباره سهم ارگان‌ها در سرمایه‌گذاری برای تولید مستند توضیح داد: از میان ۶۵ فیلم بخش ملی، ۱۶ فیلم توسط بخش خصوصی و ۴۹ فیلم توسط ارگان‌ها و نهاد‌ها تولید شده‌است. ما با فقدان کمپانی‌های مستقل در حوزه فیلمسازی مستند مواجه هستیم و باید این مسئله را آسیب‌شناسی کنیم. مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره آثاری که به مسائل سیاسی و اجتماعی سال‌۱۴۰۱ پرداخته‌اند، گفت: ما همواره در جشنواره «سینماحقیقت» سعی کردیم به صورت روشن و شفاف صحبت کنیم. دو سالی است که ما فیلم‌ها را در گروه مشاوران انتخاب می‌کنیم و این مسئله به ما کمک کرده‌است که فیلمی مورد قضاوت سلیقه‌ای و گروهی قرار نگیرد. در میان ۵۳۳ فیلمی که به ما رجوع شده، سعی کردیم فیلم‌های اندیشمند و صاحب مسئله را انتخاب کنیم. درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ نیز فیلمی داشتیم که احتمالاً در بخش اکران ویژه به نمایش در بیاید.