شناسهٔ خبر: 70024302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سد اعتبارات بر سر راه شبکه ریلی شرق به غرب کشور

طرح ملی و بین المللی راه آهن شرق به غرب کشور چهار سال است که به علت تامین نشدن اعتبار متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ملی راه آهن شرق به غرب کشور که از بندر گوادر پاکستان آغاز می‌شود به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان منتهی در ادامه از سیرجان و گل گهر به نیریز، شیراز و از شیراز به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و درنهایت به کشور عراق متصل می‌شود.

جعفر قادری تاکید کرد: تکمیل این خط ریلی علاوه بر جابه جایی بار و کالا بویژه از بندر چابهار به غرب و جنوب غرب کشور، مسافران و زائران را هم از کشور‌های همسایه شرقی ایران از جمله پاکستان، افغانستان و هند به عراق منتقل می‌کند.

او گفت: اکنون این مسیر ریلی تا استان کرمان فعال است و قطار در آن تردد دارد و قرار است از کرمان به شیراز و بویراحمد و خوزستان ادامه یابد که حلقه اتصال کرمان به شیراز از گل گهر به طول ۳۴۵ کیلومتر در چهار قطعه در دست ساخت است.

قادری افزود: زیر سازی دو قطعه به طول ۱۹۰ کیلومتر هر کدام بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما مدت چهار سال است که به علت تامین نشدن بودجه متوقف شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح ملی نیاز است که بخشی از آن باید توسط کارخانه‌هایی مانند کارخانه‌های فولاد نی ریز، سیمان نی ریز و استهبان و معدن خاک آهن گل گهر که در طول این مسیر ریلی قرار دارند و جابه جایی بار این کارخانه‌ها از این محور انجام خواهد شد تامین شود و بخشی هم توسط دولت تامین شود.

او افزود: در مجلس پیگیر تامین اعتبار این طرح ملی هستیم تا هرچه سریعتر ساخت و ساز آن از سر گرفته شود.

منبع: صداوسیما