شناسهٔ خبر: 70005856 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تهران را در شبکه سراسری تبلیغ نکنید

 احتمال بسیار قوی شهرداری تهران بانی آن است و به دنبال نگاه جدید و امید بخش به شهر و محله زندگی چنین تبلیغی را سفارش داده‌است، چه آنکه گفته می‌شود در سال‌های اخیر میل به مهاجرت از ایران متأثر از ماهواره شدت یافته‌است، اما گویا آقایان یادشان رفته که ایران فقط تهران نیست و تبلیغ استانی را نباید در شبکه‌های ملی ارائه داد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مدتی است شبکه‌های سیما به صورت مداوم تبلیغی به نام «تهران دوست‌داشتنی» را پخش می‌کنند، با این محتوا که دختر یا پسر جوان یا خانواده‌ای از نقاط مختلف شهر اعم از سینما، بازار، محله و تفرجگاه‌ها عبور می‌کنند، سپس با شوق و هیجان قلبی بزرگ با دست‌های خود روی صفحه نمایشگر می‌کشند و بعد زیر آن نوشته می‌شود تهران دوست‌داشتنی یک ایران دوستش دارد، به خاطر سینماها، به خاطر بازارها، به خاطر محله‌های قدیمی، به خاطر شخصیت‌های معروفش. هر چند در ظاهر چنین تبلیغی برای تقویت روحیه ملی افراد خوب باشد، اما اینکه مشخصاً به شهر تهران اشاره دارد و سراسری پخش می‌شود، در حالی که هر استان دارای شبکه محلی است، جای تعجب دارد! زیرا یکی از علل راه‌اندازی شبکه‌های محلی در هر استان همین تقویت عرق بومی شهروندان آن منطقه است تا به جای مهاجرت و ترک دیار، در شهرشان بمانند و از مواهب طبیعی و منابعی که دارد بهره ببرند و همانجا را آباد کنند. بنابراین چنین تبلیغی در شرایطی که مهاجرت به پایتخت به خاطر نبود امکانات و عدم توزیع عادلانه ثروت وکار مدت‌هاست به مهم‌ترین معضلات کشور تبدیل شده عجیب است و سؤال اینجاست که این نوع تبلیغات با چنین گستردگی در شبکه‌های ملی چه نتایجی دارد؟!
 احتمال بسیار قوی شهرداری تهران بانی آن است و به دنبال نگاه جدید و امید بخش به شهر و محله زندگی چنین تبلیغی را سفارش داده‌است، چه آنکه گفته می‌شود در سال‌های اخیر میل به مهاجرت از ایران متأثر از ماهواره شدت یافته‌است، اما گویا آقایان یادشان رفته که ایران فقط تهران نیست و تبلیغ استانی را نباید در شبکه‌های ملی ارائه داد. احتمالاً صداوسیما هم طراح این اتفاق نبوده‌است، زیرا برای اولین‌بار سال گذشته مدیران رسانه ملی تصمیم گرفتند بعد از سال‌ها حاکمیت شبکه تهران از شبکه پنج ملی حذف و به محدوده استانی بپیوندند به شکلی که در استان‌های دیگر با گیرنده‌های معمولی قابل‌دریافت نیست، حرکت مثبتی که سال‌ها دیر به انجام رسید؛ چه آنکه ملی بودن شبکه تهران که یک شبکه استانی است، خود به مهاجرت از شهر‌های مختلف به پایتخت دامن می‌زد، اما حالا در رویکردی مخالف، تلویزیون تبلیغی را پخش می‌کند که باید در شبکه استانی تهران ارائه شود، نه سراسری. این در حالی است که اخیراً هم استاندار تهران گفته است: «جمعیت تهران حدود ۱۸ میلیون شده و برای این منطقه جمعیت بسیار زیادی است.» با این اوصاف چنین تبلیغی میل به تهران‌نشینی را در میان بینندگان تلویزیونی بیشتر می‌کند، چون آن شهر را خاص و مناسب می‌بینند و البته در این تبلیغ با نشان دادن در باغ سبز کارجویان و بیکاران به امید زندگی بهتر بار و بنه خود را برای کوچ به تهران جمع می‌کنند، پدیده‌ای که اگر تسهیل و محقق شود، قطعاً عواقب بدی به همراه خواهد داشت. 
اما این همه ماجرا نیست، متأسفانه مسئله دیگری که در این تبلیغ پرخرج و بی‌ربط ملی وجود دارد، موضوع فرزندآوری آن است که مثل سایر آگهی‌های تلویزیونی، سریال‌ها و برنامه‌ها ساز مخالف را می‌زند؛ در حالی که چند سالی است فرزندآوری دغدغه نظام و ورد زبان کارشناسان و مسئولان تلویزیونی شده‌است، خروجی‌های رسانه ملی چیز دیگری را نشان می‌دهند. در همه بخش‌های این تبلیغ، خانواده‌ها تنها یک یا دو فرزند دارند یا بدون فرزند، خوشحال و شاد هستند!
بنابراین باید در نظر داشت که رسانه ملی دانشگاهی عمومی و کشوری برای همه مردم ایران است و قرار نیست هرکس پول بیشتری بدهد، در شبکه‌های سراسری هم دیده شود. امید است این تلنگر باعث اصلاح پخش آگهی مذکور شود که بی‌ارتباط به سایر استان‌ها است و تنها مختص شبکه محلی تهران شود.