زهرا خسروی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اینکه چه چیزی او را به نوشتن کتاب «باغ گلها» ترغیب کرد، گفت: دغدغه من از نوشتن این کتاب، انتقال مفاهیم عمیق انتظار و امید به نسل جدید بود. میخواستم با زبانی ساده و داستانی جذاب، اهمیت صبر و همدلی در زمانهای سخت را نشان دهم.
او درباره اینکه چرا گل نرگس را بهعنوان شخصیت اصلی انتخاب کرده است، بیان کرد: ایده این داستان از نیاز به بیان مفهومی مانند انتظار منجی بهشکلی ملموس برای کودکان شکل گرفت. گل نرگس بهعنوان نمادی از انتظار و امید انتخاب شد؛ چراکه نام آن با مفهوم امام زمان (عج) پیوند دارد و حس لطافت و استقامت را القا میکند.
این نویسنده در مورد پیام اصلی این داستان برای کودکان گفت: پیام اصلی داستان این است که در دوران غیبت امام زمان (عج)، باید امید خود را حفظ کنیم، باهم متحد باشیم و در مقابل سختیها استقامت کنیم. انتظار، فقط نشستن و نگاهکردن نیست؛ بلکه عمل و همکاری برای ساختن جامعهای بهتر است.
خسروی در پاسخ به این سوال که «چرا در این داستان، نقش گل نرگس بهعنوان راهنما و مشوق گلهای دیگر برجسته است؟» عنوان کرد: گل نرگس، نماد فردی است که در زمان انتظار، مسئولیتپذیری و رهبری میکند. او به گلهای دیگر یادآوری میکند که با امید و اتحاد، میتوان بر مشکلات پیروز شد و به نور و روشنایی رسید. این رویکرد، تصویری از نقش منتظران در جامعه است.
این پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان در مورد چالشهایی که در نوشتن این کتاب داشته است، گفت: یکی از چالشهای اصلی، یافتن زبانی بود که هم برای کودکان جذاب باشد و هم بتواند مفاهیم عمیق مذهبی را بهشکلی ساده و قابل فهم بیان کند. با کمک تصویرگری جذاب و انتخاب شخصیتهایی که برای کودکان آشنا هستند، این چالش را پشت سر گذاشتم.
نویسنده کتاب «باغ گلها» درخصوص واکنشهای مخاطبان به این کتاب، توضیح داد: خوشبختانه بازخوردها بسیار مثبت بوده و والدین و معلمان از اینکه کتاب توانسته مفهوم انتظار و همبستگی را به شکل داستانی به کودکان انتقال دهد، ابراز رضایت کردهاند. کودکان نیز با شخصیتهای داستان ارتباط برقرار کرده و از خواندن آن لذت بردهاند.
خسروی توصیهای نیز برای نویسندگان جوان داشت که میخواهند به حوزه ادبیات کودک و نوجوان بپیوندند: پیشنهاد من این است که همیشه با کودکان در تعامل باشند، از دنیای آنها الهام بگیرند و بهدنبال بیان مفاهیم عمیق به زبانی ساده باشند. مطالعه و تحقیق درباره نیازهای نسل جدید و تجربههای جدید نوشتاری نیز بسیار کمککننده است.
او درخصوص اینکه قصد دارد داستانهای مشابهی در آینده بنویسد، گفت: بله، قصد دارم داستانهای دیگری با محوریت مفاهیم اخلاقی و مذهبی بنویسم که بتوانند به رشد فکری و معنوی کودکان کمک کنند. باور دارم این نوع داستانها میتوانند پایههای یک جامعه بهتر را بسازند.
∎