به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود پزشکیان روز پنجشنبه در دیدار جمعی از اعضای جامعه پزشکان در فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه در رابطه با ساخت فضاهای آموزشی جلساتی با وزیر آموزش و پرورش داشته ایم، اظهار داشت: براساس تجربه ای که در گذشته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استفاده از مشارکت های مردمی برای ساخت خانه های بهداشت داریم، مصمم هستیم تمامی فضاهای آموزشی مورد نیاز مدارس در نقاط مختلف کشور را نیز در مدت یک سال با همراهی و یاری مردم بسازیم.
وی با اشاره به اینکه در مورد این موضوع دوشنبه با استانداران رایزنی های لازم به عمل خواهد آمد، تصریح کرد: علاوه بر فضا موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد نوع آموزش در مدارس است، بنابراین ساخت فضا باید با نوع آموزش همخوانی داشته باشد.
اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری های ایسنا و ایرنا می خوانید؛
* برونداد روشهای آموزشی فعلی همین چیزی است که می بینیم، اگر بخواهیم روشهای آموزش را به نحوی تغییر دهیم که دانشآموزان بتوانند فعالیت تیمی داشته و قادر به حل مسأله باشند و ساختاری و سیستماتیک فکر کنند، به طور طبیعی نوع فضاهای آموزشی و نوع ابزار و تجهیزات آموزشی باید متفاوت باشد.
* در این رابطه در حال برنامهریزی هستیم و از دانشگاهها می خواهیم به ما ایده بدهند که نوع ساختار و نقشه داخلی این فضاها به چه شکلی باید باشد.
* ما مقصریم اگر نتوانیم مشکل مردم را حل کنیم. اگر من حرف درست را پذیرفتم انسان متقی هستم. تقوا یعنی هرکس در هر جایی ایستاده، بدون خطا کارش را انجام دهد و مشکل مردم را حل کند.
* تلاش خواهیم کرد که با مردم باشیم و به نیازهای آنها پاسخگو باشیم. اگر مردم و مسئولان به هم اعتماد کنند مشکلات حل خواهد شد. مشکلات را صادقانه به مردم میگوییم و با کمک هم حل میکنیم.
* تلاش میکنیم فضاهای آموزشی را در کشور تا یکسال آینده اصلاح کنیم.
*در آموزش و پرورش می گفتند کلاس های ۴۰ و ۴۵ نفره بد است ولی در یک نگاه دیگر کلاس های ۴۵ نفره خیلی هم خوب است ما می توانیم دانش آموزان را به چهار گروه ده نفره تقسیم کنیم تیم بشوند روی موضوع بحث کنند و دانش آموز خود مرکز آموزش شود.
* رفع ناترازیها، مهار تورم، رونق سرمایهگذاری و تولید و معیشت مردم در دستور کار است، چهار مسئله مهم که باید به آنها رسیدگی کرد، رفع ناترازیها، مهار تورم، رونق سرمایهگذاری و تولید و معیشت مردم است.
* در زمینه بهداشت و درمان، تجربهای که در زمینه خانههای بهداشت و درمان داشتیم، استفاده از مشارکت مردمی بود.
* فضای مجازی و شبکه شاد باید در خدمت آموزش کشور قرار بگیرد؛ بیعدالتی بین مدارس دولتی و غیردولتی باید از بین برود. با استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد میتوانیم کاری کنیم که در دورافتادهترین نقطه کشور کسانی که در مدارس دولتی هستند، بتوانند از روشهای آموزشی بهترین استادان استفاده کنند.
* برنامهریزی برای آموزش در همه نقاط کشور انجام شده است. فضای مدارس باید با نحوه آموزش همخوانی داشته باشد؛ دانشآموزان باید کار تیمی را یاد بگیرند و با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
* عدهای میگویند کلاسهای درس با تعداد بالای دانشآموز خوب نیست، اما از نظر من در یک نگاه دیگر خوب است. میتوان تعداد دانشآموزان کلاسها را به چندین گروه تقسیم کرد تا قبل از برگزاری هر کلاس با هم بحث و تبادل نظر کنند و در کلاس توضیح دهند تا به عبارتی خود دانشآموز مرکز آموزش باشد نه معلم.
* در زمینه بهداشت و درمان، به جای این که یک عده کاری را برای ما انجام دهند، خودِ فرهنگستان علوم کار را انجام داده و تصمیم بگیرد. فکر، اندیشه و تجربه فرهنگستان علوم بسیار بهتر و بالاتر از افرادی است که بخواهند از خارج از فرهنگستان تصمیمگیری کنند. به منظور استفاده از ظرفیت فرهنگستانها، بدنه کارشناسها به آنجا منتقل میشوند تا در پیشبرد امور تاثیرگذار باشند.
* هر کس در هر جایگاهی که هست، اگر کار خود را درست و بدون خطا انجام بدهد، مشکلات مردم حل میشود. نباید کاری انجام دهیم که برای جامعه ضرر و زیان داشته باشد، باید نظر درست را قبول کرده و آن را اجرایی کنیم.
* میتوانیم تدبیری داشته باشیم تا روابط بین بخشی بین وزارتخانهها و مشارکتهای مردمی را در شورای عالی سلامت راهاندازی کنیم. اگر مردم را همراه کنیم؛ هر کاری را میتوانیم انجام دهیم؛ اگر ما به مردم اعتماد کنیم و مردم هم به ما اعتماد کنند مشکلات برطرف میشوند.
27215