بهگزارش قدس آنلاین، جراره، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس با گرانشدن خودرو موافق نیست، اظهار کرد: بخشی از گرانی خودرو به هرز رفتن سرمایه خودروسازان درگذشته باز میگردد که صرفِ سرمایهگذاری در دیگر بخشها شده است. این کار را هزینهای مضاعف بر شرایط اقتصادی میدانیم و باید در عرضه خودرو، کنترل شکل گیرد.
وی در مصاحبه رادیویی با اشاره به دیدار هفته گذشته مجلس با وزیر صنعت و خودروسازان گفت: مواضع خود را مطرح کردیم و طرف قابل همصحبتهایی در زمینه ارزبری و مواد اولیه داشت.
جراره با اشاره به اینکه دولت تأمینکننده فولاد و مواد دیگر خودروسازی است و این شرکتها از انرژی و فرصتهای ارزان در کشور استفاده میکنند، افزود: خودرو باید باقیمت مناسبتری به دست مردم برسد.
وی از گلایهها نسبت به گرانبودن خودرو سخن گفت که مجلس هم آن را به دولت منتقل کرده است و خانه ملت در این راستا اقدامات لازم را دنبال خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره راهکارها گفت: امروز همه متضرر هستند. خودروساز هم به دلیل زیان انباشته و کلان گلایهمند است و مردم هم نسبت به خودروی گرانی که میخرند گلایه دارند. مجلس میتواند بر اساس قوانین به موضوع ورود کند و از طرفی برای اصلاح قوانین هم آمادگی داشته و از این حیث مشکلی ندارد.
وی همچنین تأکید کرد: باید به گذشته خودرو توجه کرد؛ چون این زیان انباشته ناشی از قیمتگذاری غلط نیست. ولی تضمینی وجود ندارد که خودروساز قیمت خود را به حاشیه بازار نزدیک کند. آیا اتفاقی که امروز افتاده، دوباره رخ نخواهد داد؟!
این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر اجازه دهیم خودرو این قیمت را به حاشیه بازار نزدیک کند، باید مشخص باشد که نهایت این کار مجاز خواهد بود! اگر سیاستگذاری در حوزه واردات به شکلی باشد که مردم امکان انتخاب خودرو را داشته باشند و از تعرفههای مناسب بهرهمند شود، روندی صحیح است.
جراره با تأکید بر اینکه راضی نگهداشتن مردم، خودروساز و ارائه خودروی بیکیفیت همخوانی ندارد، تصریح کرد: ما هم قبول داریم سیاستگذاری کلان در زمینه خودروسازی دچار اشکال جدی است و بخشی از مشکلات امروز ما ناشی از اقداماتِ غیر خودرویی خودروسازان درگذشته است. این شرکتها به عرصههای سرمایهگذاری در جاهای مختلف وارد شدند و در نهایت منابعی که باید صرف خودروسازی میشد، هرز رفته است. این صحبتها مفصل است و در مجال یک برنامه رادیویی نمیگنجد.
این نماینده مجلس گفت: اگر واردات را آزاد کنیم، مردم فرصت انتخاب خواهند داشت. مردم دنا را یک میلیارد تومان میخرند ولی اگر تعرفه را پایین بیاوریم، سراغ خرید خودروهای خارجی باکیفیتتر با همین نرخ نمیروند؟! در این صورت قطعاً خودروساز زمین میخورد.
وی افزود: قبول داریم که با چالش ارزی روبهرو هستیم؛ ولی مجلس میتواند ارزهای خارجی را فراهم آورد تا مردم خودروی باکیفیت بخرند. شخصاً به تولید داخلی معتقدم ولی تأکید دارم مردم نباید آسیب ببینند و خودروساز باید محصول باکیفیت در اختیار مردم گذارد.
وی در مصاحبه رادیویی با اشاره به دیدار هفته گذشته مجلس با وزیر صنعت و خودروسازان گفت: مواضع خود را مطرح کردیم و طرف قابل همصحبتهایی در زمینه ارزبری و مواد اولیه داشت.
جراره با اشاره به اینکه دولت تأمینکننده فولاد و مواد دیگر خودروسازی است و این شرکتها از انرژی و فرصتهای ارزان در کشور استفاده میکنند، افزود: خودرو باید باقیمت مناسبتری به دست مردم برسد.
وی از گلایهها نسبت به گرانبودن خودرو سخن گفت که مجلس هم آن را به دولت منتقل کرده است و خانه ملت در این راستا اقدامات لازم را دنبال خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره راهکارها گفت: امروز همه متضرر هستند. خودروساز هم به دلیل زیان انباشته و کلان گلایهمند است و مردم هم نسبت به خودروی گرانی که میخرند گلایه دارند. مجلس میتواند بر اساس قوانین به موضوع ورود کند و از طرفی برای اصلاح قوانین هم آمادگی داشته و از این حیث مشکلی ندارد.
وی همچنین تأکید کرد: باید به گذشته خودرو توجه کرد؛ چون این زیان انباشته ناشی از قیمتگذاری غلط نیست. ولی تضمینی وجود ندارد که خودروساز قیمت خود را به حاشیه بازار نزدیک کند. آیا اتفاقی که امروز افتاده، دوباره رخ نخواهد داد؟!
این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر اجازه دهیم خودرو این قیمت را به حاشیه بازار نزدیک کند، باید مشخص باشد که نهایت این کار مجاز خواهد بود! اگر سیاستگذاری در حوزه واردات به شکلی باشد که مردم امکان انتخاب خودرو را داشته باشند و از تعرفههای مناسب بهرهمند شود، روندی صحیح است.
جراره با تأکید بر اینکه راضی نگهداشتن مردم، خودروساز و ارائه خودروی بیکیفیت همخوانی ندارد، تصریح کرد: ما هم قبول داریم سیاستگذاری کلان در زمینه خودروسازی دچار اشکال جدی است و بخشی از مشکلات امروز ما ناشی از اقداماتِ غیر خودرویی خودروسازان درگذشته است. این شرکتها به عرصههای سرمایهگذاری در جاهای مختلف وارد شدند و در نهایت منابعی که باید صرف خودروسازی میشد، هرز رفته است. این صحبتها مفصل است و در مجال یک برنامه رادیویی نمیگنجد.
این نماینده مجلس گفت: اگر واردات را آزاد کنیم، مردم فرصت انتخاب خواهند داشت. مردم دنا را یک میلیارد تومان میخرند ولی اگر تعرفه را پایین بیاوریم، سراغ خرید خودروهای خارجی باکیفیتتر با همین نرخ نمیروند؟! در این صورت قطعاً خودروساز زمین میخورد.
وی افزود: قبول داریم که با چالش ارزی روبهرو هستیم؛ ولی مجلس میتواند ارزهای خارجی را فراهم آورد تا مردم خودروی باکیفیت بخرند. شخصاً به تولید داخلی معتقدم ولی تأکید دارم مردم نباید آسیب ببینند و خودروساز باید محصول باکیفیت در اختیار مردم گذارد.