شناسهٔ خبر: 69962734 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

یک کارشناس دینی بیان کرد؛ هدف از آفرینش انسان عبادت و رسیدن به خداوند است

استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی در تفسیر آیه ۵۶ سوره ذاریات، گفت: طبق این آیه هدف از آفرینش انسان عبادت و رسیدن به خداوند است.

صاحب‌خبر -

به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه محلات نشست اخلاق عمومی امروز با حجت الاسلام محمدصادق افراخته استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی برگزار شد.

حجت‌الاسلام افراخته به تفسیر و ابیین آیه ۵۶ سوره ذاریات "وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ"پرداخت و هدف از آفرینش انسان را عبادت و رسیدن به خداوند دانست.

وی گفت: به کار بردن فعل ما خلقت یعنی خداوند مستقیم خودش را در خلقت انسان بدون هیچ واسطه ای معرفی می کند و بکار بردن لفظ ما و الا در کنار یکدیگر به معنای حصر شدید است.

حجت الاسلام افراخته تصریح کرد: خداوند متعال می فرماید هدف من از خلقت جن و انس تنها این است که مرا بپرستند و بندگی مرا داشته باشند.

وی اضافه کرد: خداوند انسان را برای غایت و هدف خاصی خلق کرده است، او باید این هدف را بشناسد و به سوی آن حرکت کند و برای وصول به آن شرایط و مسیر را در دنیا برایش هموار است از جمله کتاب قرآن، پیامبران و ائمه معصومین.

این استاد حوزه گفت: اما در اینجا منظور از بندگی تنها عبادت نیست، بلکه انسان باید مصداق آیه الذین یظنون ملاقوا ربهم... باشد یعنی خدای بزرگ را در هر آن و لحظه درک کند و ناظر بر اعمال خود یابد: خوردن، آشامیدن، ازدواج، طلاق، حب، بغض و ... همه افعال انسان در محضر خدا باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند متعال برای تمام لحظات انسان برنامه ریزی کرده و نتیجه آن زمانی حاصل می شود که در بند خدا بمانیم و از بند غیرخدا خارج شویم.

حجت‌الاسلام افراخته به تفسیر و ابیین آیه ۵۶ سوره ذاریات "وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ"پرداخت و هدف از آفرینش انسان را عبادت و رسیدن به خداوند دانست.

وی گفت: به کار بردن فعل ما خلقت یعنی خداوند مستقیم خودش را در خلقت انسان بدون هیچ واسطه ای معرفی می کند و بکار بردن لفظ ما و الا در کنار یکدیگر به معنای حصر شدید است.

حجت الاسلام افراخته تصریح کرد: خداوند متعال می فرماید هدف من از خلقت جن و انس تنها این است که مرا بپرستند و بندگی مرا داشته باشند.

وی اضافه کرد: خداوند انسان را برای غایت و هدف خاصی خلق کرده است، او باید این هدف را بشناسد و به سوی آن حرکت کند و برای وصول به آن شرایط و مسیر را در دنیا برایش هموار است از جمله کتاب قرآن، پیامبران و ائمه معصومین.

این استاد حوزه گفت: اما در اینجا منظور از بندگی تنها عبادت نیست، بلکه انسان باید مصداق آیه الذین یظنون ملاقوا ربهم... باشد یعنی خدای بزرگ را در هر آن و لحظه درک کند و ناظر بر اعمال خود یابد: خوردن، آشامیدن، ازدواج، طلاق، حب، بغض و ... همه افعال انسان در محضر خدا باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند متعال برای تمام لحظات انسان برنامه ریزی کرده و نتیجه آن زمانی حاصل می شود که در بند خدا بمانیم و از بند غیرخدا خارج شویم.