شناسهٔ خبر: 69939753 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قطار کویته- کربلا در انتظار ریل شلمچه- بصره

در حال حاضر از کویته پاکستان تا کربلا در عراق از مسیر ایران اتصال ریلی وجود دارد و استفاده نکردن از این مسیر به علت تعلل در تکمیل ۳۰ کیلومتر بین حدفاصل شلمچه تا بصره است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر احداث این خط ریلی دارای موانع اجرایی است که از مهم‌ترین آن تعلل در مین‌روبی مسیر ۱۶کیلومتری در داخل خاک عراق و احداث پل روی شط‌العرب قبل از عملیات ریل‌گذاری است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: بررسی‌ها نشان می‌دهد، عملیات احداث مسیر ریلی شلمچه- بصره کند پیش می‌رود و درصورت تکمیل این پروژه ریلی، تردد زائران کشور‌های مختلف به خصوص پاکستان در موسم اربعین به عراق تسهیل می‌شود؛ بنابراین ضرورت دارد دولت چهاردهم هم با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور در اجرای آن تسریع کند تا بلکه گامی مثبت در برطرف‌کردن مشکل تردد زائران برداشته شود. 
 
پیاده‌روی باشکوه اربعین سالانه با حضور ۲۰ میلیون زائر از سراسر کشور‌های جهان از جمله پاکستان، ایران، افغانستان و سایر کشور‌های اسلامی در عراق برگزار می‌شود. با این‌وجود برخی معضلات به ویژه کمبود ناوگان حمل‌ونقل و فرسودگی ناوگان موجود حوادث تلخی همچون بروز تصادفات جاده‌ای را برای زائران اربعین به ویژه زائران پاکستانی رقم می‌زند، این در حالی است که اتصال ریلی پاکستان به عراق از طریق ایران به واسطه تکمیل خط‌آهن شلمچه - بصره به‌عنوان کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر ریلی می‌تواند این مشکلات و حوادث را برطرف کند. 
کشور پاکستان با دارابودن ۵۰ میلیون نفرجمعیت شیعه یکی از بزرگ‌ترین مبادی زائران اربعین حسینی است که هر ساله در موسم اربعین از مسیر ایران راهی زیارت امام‌حسین (ع) می‌شوند. به گفته رئیس ستاد اربعین کشورمان ۵۰۰ هزار زائر خارجی در اربعین ۱۴۰۳ از مرز‌های کشور به‌سوی عراق مشرف شدند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از آنان پاکستانی بودند. با توجه به روند افزایشی زائران پاکستانی در سال‌های اخیر، این مسیر همواره با تلخی‌هایی برای این زائران به ویژه بروز تصادفات جاده‌ای و کشته‌شدن تعدادی از آنها همراه است که این مسئله ناشی از کمبود ناوگان اتوبوسرانی در مرز ایران برای جابه‌جایی زوار پاکستانی به مرز عراق، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی پاکستان و ناامنی برخی مسیر‌های جاده‌ای است. 
با وجود اینکه دولت ایران برای تسهیل حال زائران پاکستانی هزار دستگاه اتوبوس پاکستانی و ۷۰ دستگاه اتوبوس ایرانی برای انتقال زوار از مرز‌های زمینی به کار گرفت و مقرر کرد که پاکستانی‌ها با اتوبوس‌های خود به ایران وارد شوند تا برای تردد با مشکل مواجه نشوند، اما اتوبوس‌های معیوب پاکستانی حوادث تلخی را رقم زدند، به طوری که امسال دستکم ۳۵ تن از سرنشینان اتوبوس حامل زائران پاکستانی در نزدیکی یزد دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند و ۱۵ تن نیز مجروح شدند. در حادثه‌ای دیگر بر اثر سقوط اتوبوس حامل زائران به دره‌ای در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان، ۱۲ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر یکی از مؤثرترین راهکار‌های رفع این مشکل، توسعه ظرفیت حمل‌ونقل ریلی است. سیستم حمل‌ونقل ریلی به علت امنیت بالا، کم‌هزینه‌بودن و همچنین امکان حمل بالای مسافر و کالا بهترین زیر ساخت ارتباطاتی برای حل این مشکل است. مطابق بررسی‌ها هر لکوموتیو قطار می‌تواند ۱۰ واگن را حمل کند که بسته به نوع واگن‌ها، هر قطار ظرفیت حمل ۴۰۰ تا هزار و ۸۰ مسافر را دارد. در جدول (۱) ظرفیت انواع قطار‌ها بررسی شده است.
این مقایسه نشان می‌دهد که بسته به نوع واگن قطار مسافربری، ظرفیت حمل یک قطار معادل ۱۶ الی ۴۳ اتوبوس است و می‌تواند کمبود ناوگان حمل‌و‌نقل بین شهری را پوشش دهد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد تصادفات و کشته‌های جاده‌ای چند برابر ریلی است که نشان از امنیت بالای قطار نسبت به اتوبوس است. 
در حال حاضر از کویته پاکستان تا کربلا در عراق از مسیر ایران اتصال ریلی وجود دارد و استفاده نکردن از این مسیر به علت تعلل در تکمیل ۳۰ کیلومتر بین حدفاصل شلمچه تا بصره است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر احداث این خط ریلی دارای موانع اجرایی است که از مهم‌ترین آن تعلل در مین‌روبی مسیر ۱۶کیلومتری در داخل خاک عراق و احداث پل روی شط‌العرب قبل از عملیات ریل‌گذاری است. مطابق آخرین توافقات دو کشور ایران و عراق اجرای عملیات به‌طرف ایرانی واگذار شده است، ولی روند آن به کندی پیش می‌رود. انتظار می‌رود دولت چهاردهم نسبت به تکمیل ریل شلمچه- بصره اقدام کند.

قطار کویته- کربلا در انتظار ریل شلمچه- بصره