علی نیک در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: قیمت تمام شده هر فرد در جابهجایی با اتوبوس در شهر قم هفت هزار ۲۰۰ تومان میشود که دو هزار و ۷۰۰ تومان از مردم گرفته میشود، این یعنی دوسوم هزینه هر مسافر را شهرداری به صورت یارانه میپردازد.
وی افزود: این موضوع نشان میدهد سرانه جابهجایی هر اتوبوس بسیار مهم است و اگر اتوبوسهای ما تعداد کمتری مسافر را جابهجا کند، هزینه به ازای هر مسافر افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: خرید ناوگان اتوبوسرانی باید هماهنگ با افزایش میزان استقبال از نظام حملونقل عمومی باشد، در غیراینصورت هزینههای جاری حملونقل عمومی به طرز سرسامآوری افزایش خواهد یافت.
نیک با اشاره به اهمیت حفظ سرفاصله حرکت اتوبوس از ایستگاهها ادامه داد: نظارت دقیقی بر این موضوع در سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم انجام میشود که گاهی موجب حیرت ناظران شده است.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال ۷۳ هزار نیمراه در مرداد امسال انجام شد که تنها ۲۳ نیم راه خارج از برنامهریزی انجام شده شکل گرفت، این عدد یعنی نیمراههای نادرست طی شده توسط اتوبوسهای قم حتی به ۰.۱ درصد هم نمیرسد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم تصریح کرد: منظور از نیمراه فاصله بین مبدا و مقصد است که باید طبق یک زمانبندی مشخص که از قبل برایش مشخص شده و شامل ۱۰، ۱۵ و یا ۲۰ دقیقه است پیموده شود و از ابتدای صبح، روز یا ماه برای آن مسیر مشخص شود و باید طی مسیر کند.
نیک با تاکید بر اینکه ورود و خروج از پایانه باید بر اساس یک زمانبندی مشخصی صورت گیرد، گفت: ۷۳ هزار نیم راه در مرداد سال جاری مشخص و بازخوردهایش در معاونت حملونقل تحلیل و ارائه شد، این موضوع برای سازمان رضایتبخش بود اما در عین حال انتظار میرود زمانبندی و سرفاصله خطوط تا پنج دقیقه کاهش پیدا کند تا رضایتمندی مردم نیز بیشتر شود.