به گزارش مفدامشهد، هدف از تدریس این مهارت، توانمندسازی دانشجویان برای شناخت راهبردهای مختلف حل مسئله بود.مسرت به تعریف مسئله، راهبرد های مختلف در واکنش به مسئله، گام های ضروری برای حل مسئله و معرفی تفکر خلاق پرداخت.
مسرت مدرس این کارگاه افزود:اولین گام در یادگیری مهارت حل مسأله، تعریف یا شناخت مسأله است. در عین حال باید از خود بپرسید که چرا و چگونه با چنین مسأله ای مواجه شدید؟ در اینجا نیازمند بکارگیری تفکر منطقی هستید؛ تفکری که به شما کمک میکند مسائل را از زاویههای دیگری ببینید و به ظاهر قضایا بسنده نکنید.حال که به کشف و شناخت مسئله اصلی رسیدید، باید به جای تمرکز بر علت مسئله به راهکارها و گزینههای مختلف جهت حل آن مشکل، بپردازید. تمام گزینهها را بنویسید، تک تک آنها را از ابعاد مختلف بررسی کنید تا به بهترین راه حل دست یابید. البته، تصور نکنید بهترین و درستترین گزینه، در همان دقایق اول به ذهن تان خطور میکند! یافتن گزینههای ایده آل و صحیح نیازمند وجود تمرکز و آرامش روان در فرد است.در مرحله قبل گفتیم که تمام گزینه ها یا راهکارها را یادداشت کنید. پس از بررسی این لیست، متوجه میشوید برخی از آن ها مناسب نیستند پس، تمام گزینههای نامناسب خط خورده و حذف میشوند. در ادامه بقیه راه حلها را با تمام ویژگیهای مثبت و منفی شان یادداشت کنید و سپس با مقایسه آنها، منطقیترین و درستترین گزینه را مشخص کنید.حال که توانستید با صبر و شکیبایی و استفاده از تفکر منطقی، راهکاری مناسب برای حل مشکل خود پیدا کنید، نوبت به اجرای آن راهکار میرسد. متأسفانه همیشه، همه راهکارها در زمان اجرا جوابگو نبوده و ممکن است با مسئلهای دیگر مواجه شوید.در پایان این کارگاه به سوالات دانشجویان پاسخ داده شد.
چهارمین جلسهٔ کارگاه مهارت های زندگی دانشکدهٔ داروسازی
چهارمین جلسهٔ کارگاه مهارت های زندگی دانشکدهٔ داروسازی با موضوع مهارت حل مسئله توسط مسرت روانشناس مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی برگزار شد.
صاحبخبر -
∎