شناسهٔ خبر: 69919506 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

با هدف ارتقای توانمندی تفکر انتقادی نوجوانان،

کارگاه آموزشی «حل مسئله» در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بندرعباس برگزار شد

کارگاه آموزشی مهارت حل مسئله در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بندرعباس ، به هدف ارتقای توانمندی تفکر انتقادی نوجوانان و با حضور دکتر آزاده خدادادی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان ، در این کارگاه آموزشی که به منظور آشنایی نوجوانان با مهارت‌های حل مسئله برگزار گردید ، شرکت‌کنندگان با مراحل شناسایی ، تحلیل و انتخاب راه‌حل‌های مناسب آشنا شدند. آزاده خدادادی در این کارگاه که به مدت ۹۰ دقیقه به طول انجامید ، ابتدا مفهوم مسئله و اهمیت آن را برای نوجوانان توضیح داد، سپس با تقسیم دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک، از آن‌ها خواسته شد تا مشکلات روزمره خود را شناسایی کرده و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنند.

کارگاه آموزشی «حل مسئله» در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بندرعباس برگزار شد
آزاده خدادی مدرس این کارگاه درباره کلید واژه حل مسئله گفت: در واقع مهارت حل مسئله در روانشناسی، یک فرآیند شناختی و رفتاری است که افراد برای حل مشکلشان، اقدام به شناسایی علت، تجزیه و تحلیل شرایط و یافتن راه حل مناسب برای گذر از آن مسئله می کنند. به طور کلی، زندگی تحت تاثیر تصمیمات و راه حل هایی است که افراد برای برخورد با مسائل و گذر از شرایط زندگی خود، انتخاب می کنند.
وی‌ در ادامه گفت:طرح درس مهارت  حل مساله به همراه  تمرین و بازی انجام می شود تا نوجوانان بتوانند درک بهتر و برای مسئله خود راه حل داشته باشند.

کارگاه آموزشی «حل مسئله» در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بندرعباس برگزار شد
مدرس کارگاه افزود:برای تدریس مهارت حل مسئله به نوجوانان، می‌توان یک طرح درس شامل توضیحات مفهومی، فعالیت‌های گروهی، و بازی‌های آموزشی تنظیم کرد.
خدادی در پایان جلسه گفت: انتظار می‌رود که دانش‌آموزان با روش‌های مختلف حل مسئله آشنا شده باشند و توانایی خلاقیت و انعطاف‌پذیری بیشتری در مواجهه با چالش‌ها کسب کرده باشند.
در ادامه، شرکت‌کنندگان با استفاده از روش طوفان فکری ، گزینه‌های مختلفی برای حل مسائل انتخاب‌شده تولید کردند و هر گروه مزایا و معایب راه‌حل‌های خود را تحلیل کرد. در نهایت ، با شبیه‌سازی فرآیند اجرای راه‌حل‌ها و ارائه بازخورد از سوی سایر گروه‌ها ، یادگیری تکمیل شد.
در پایان کارگاه ، بازی «کارت‌های راه‌حل» به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده برگزار شد که در آن گروه‌ها باید راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مسائل ارائه می‌دادند.
قابل ذکر است که این کارگاه به نوجوانان کمک کرد تا مهارت‌های حل مسئله را به شیوه‌ای جذاب و عملی فراگیرند