به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، اگر میخواهید بدانید اوتیسم چیست، باید گفت اختلال اوتیسم یا طیف اوتیسم (ASD) یک اصطلاح گسترده است که پزشکان از آن برای توصیف گروهی از اختلالات رشدی عصبی استفاده میکنند.
این اختلالات با مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی مشخص میشوند. افراد مبتلا به ASD اغلب علائم یا الگوهای رفتاری محدود، تکراری و کلیشهای را نشان میدهند.
اصطلاح «طیف» در این تعریف بازتابدهنده این حقیقت است که علائم در بین افراد مختلف متفاوت است و انواع و شدت متغیری دارد. اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است.
این سوال پیش میآید که آیا اوتیسم معلولیت است که در جواب باید گفت اوتیسم یک اختلال و ناتوانی در رشد است. با توجه به اینکه هر اختلال در رشد به عنوان معلولیت شناخته میشود؛ بنابراین میتوان گفت اوتیسم نیز در گروه معلولیتها جای دارد.
توانبخشی، آموزش، درمان و حمایتهای مالی چند کلیدواژه مهم در حوزه اختلال اوتیسم است که به نوعی چندوجهی اوتیسم محسوب میشوند و این وجوه متفاوت و متنوع، حضور و کار جمعی سازمانها و وزارتخانههای مختلفی را میطلبد.
بررسی مشکلات و چالشهای مرتبط با دانشآموزان استثنایی و اوتیسم برای اولینبار با پیگیریهای صورت گرفته رسانهها در مازندران در نشست رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور مطرح و پیگیری شد.
در این جلسه که چند روز قبل با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سایر مسئولان در صحن کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد معضلات این قشر مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پیگیری این جلسه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«بلاغ» با تاکید فراوان بر حل مشکلات و معضلات حوزه دانشآموزان استثنایی و سایر معلولان خواستار پیگیری مسئولان مربوطه در این زمینه شد و مقرر شد هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه در قالب بودجه سال ۱۴۰۴ پیشبینی و مصوب شود.
علی باباییکارنامی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد سایر مشکلات افراد دارای معلولیت طبق قانون جامع حمایت از معلولان پیگیری و ماده ۲۷ نیز اجرا شود.
وی افزود: در راستای بررسی مشکلات بخشی از شهروندان از جمله سازمان بهزیستی و سازمان استثنایی در افراد اوتیسمی بهویژه دانشآموزان در سطوح مختلف مشکلاتی را شاهد بودیم که متوجه شدیم که رسیدگی به خواستهها این افراد واقعاً تحت تاثیر بعضی از تصمیمات دستگاههای اجرایی به ویژه وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی بود.
باباییکارنامی با اشاره به نتیجه جمعبندی جلسه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی این افراد بحث حق ایاب و ذهاب بود که اگر ۴۰۰ میلیارد تومان تامین منابع شود همه افراد اوتیسمی در سراسر کشور از حمل و نقل و ایاب ذهاب رایگان برخوردار میشوند و این موضوع مصوب شد.
وی تصریح کرد: رئیس سازمان استثنایی کشور پذیرفت که رایگان کردن حمل و نقل سرویس ایاب ذهاب دانشآموزان اوتیسم به مدارس سراسر کشور بهویژه مدارس استثنایی ابلاغ شود.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای شورای تصریح کرد: مسائل و مشکلات دانشآموزان استثنایی بعد از دستهبندی بخشی در بودجه ۱۴۰۳ و بخشی در بودجه ۱۴۰۴ تا حصول نتیجه به صورت ماهانه پیگیری میشود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تفاهمنامه سهجانبه برای اولینبار بین وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان استثنایی برای پیشگیری، غربالگری و تشخیص اوتیسم خبر داد و گفت: این دستگاهها موظف هستند براساس قوانین تکالیف و ماموریتها را ماهانه به کمیسیون اجتماعی و مجلس گزارش دهند.
وی با اعلام اینکه برای بهتر شدن شرایط دانشآموزان اوتیسمی تمام تلاشمان را با اصلاح قوانین انجام میدهیم، خاطرنشان کرد: شخصاً این موضوع را رصد میکنم و هر جا که احتمالاً مشکلاتی وجود داشته باشد دوباره این جلسه رو تا رسیدن نتیجه مطلوب برگزار و پیگیری میکنیم.
باباییکارنامی از ساخت و تکمیل ۱۴۰ مدرسه اوتیسم در سراسر کشور خبر داد و گفت: ساخت این مدارس در استان مازندران ویژه بررسی میشود و تفاهمنامههایی با دستگاهها و خیران منعقد تا این کار را در کشور و استان انجام دهیم.