به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «معماری پس از کووید -۱۹» به بررسی تاثیرات عمیق و گسترده همهگیری کووید -۱۹ بر معماری و فضای شهری میپردازد و تغییراتی را که در الگوهای زندگی، فضاهای عمومی، و محیطهای شهری رخ داده است، تحلیل میکند. نویسنده در این کتاب با نگاه دقیق به دوران پس از همهگیری، به تغییراتی که در شهرها، ساختمانها و طراحی فضاهای عمومی شکل گرفتهاند، توجه میکند و تأثیرات این بحران جهانی بر روند برنامهریزی شهری و معماری را به تفصیل شرح میدهد.
کتاب با یک مقدمه و بخش سپاسگزاری آغاز میشود و توضیح میدهد که چگونه در دوره همهگیری ایدههای این کتاب شکل گرفتهاند. نویسنده، تجربههای خود را از همکاری با دانشجویان و همکاران بینالمللی به اشتراک میگذارد و تأکید میکند که چگونه این ارتباطات به گسترش ایدهها و تحقیقهای معماری در زمینه همهگیری کمک کردهاند.
در فصل اول، نویسنده به تغییرات شهری در اثر همهگیری میپردازد و این موضوع را بررسی میکند که چگونه شهرها به فضاهای متروک و خالی تبدیل شدند و ساختمانها به معنای واقعی متروک باقی ماندند. مفاهیمی مانند فاصلهگذاری اجتماعی و زندگیهای بدون تماس مورد بررسی قرار میگیرند و تأثیرات این تغییرات بر فضاهای عمومی و خصوصی تحلیل میشود. همچنین، به نحوه استفاده از فناوریهای جدید و تحولاتی که در پاسخ به بحران رخ دادهاند، اشاره میشود.
فصل دوم به تغییرات در عمل طراحی و چگونگی بازگشت به روشهای قدیمی و جدید در حوزه طراحی معماری اختصاص دارد. در این فصل، نویسنده به تأثیرات فناوریهای جدید بر سرعت تحولات و ارتباطات مجدد بین افراد و جوامع میپردازد. او همچنین نوآوریهایی را که در این زمینه رخ دادهاند، به همراه ترکیبهای جدید در فضاهای عمومی و نحوه تعاملات انسانی مورد بررسی قرار میدهد.
فصل سوم کتاب به تغییرات عملی و نظری در طراحی و برنامهریزی معماری میپردازد و به این نکته اشاره میکند که چگونه این بحران جهانی تأثیرات ژرفی بر ساختارهای اجتماعی و اقتصادی شهرها داشته است. نویسنده با بررسی مدلهای جدید شهرسازی همچون «شهر پانزده دقیقهای» و ترویج مفاهیم بومیسازی، تأکید دارد که این تغییرات، فرصتهای جدیدی برای بهبود کیفیت زندگی فراهم آوردهاند.
کتاب در نتیجهگیری خود به این نکته اشاره میکند که تحولات گستردهای در معماری و برنامهریزی شهری در پی بحران کووید -۱۹ رخ دادهاند و تأثیرات این همهگیری همچنان در آینده ادامه خواهند داشت. نویسنده این تحولات را به عنوان فرصتی برای بازبینی مجدد شهرها، فضاهای عمومی، و روابط انسانی معرفی میکند و بر این باور است که این تغییرات میتوانند به شکلگیری سبکی جدید در معماری و طراحی منجر شوند.
«معماری پس از کووید -۱۹» کتابی است که با تحلیل دقیق و نگاه جامع خود، نهتنها برای علاقهمندان به معماری و شهرسازی جذاب است، بلکه برای هر کسی که به تغییرات اجتماعی و فرهنگی دوران پس از همهگیری علاقه دارد، حائز اهمیت است. این کتاب با ارائه تحلیلهای مبتنی بر تجربه و پژوهش، دیدگاه جدیدی را در خصوص تغییرات در فضای شهری و معماری ارائه میدهد و به بازخوانی چالشها و فرصتهای پیشروی جوامع میپردازد. این کتاب بهطور دقیقتر به تغییرات و تحولات معماری شهری و فضاهای عمومی پس از دوران همهگیری کووید -۱۹ میپردازد و به بررسی عمیقتر پیامدهای اجتماعی و فرهنگی ناشی از بحران میپردازد. نویسنده نشان میدهد که چگونه همهگیری، مفهوم فضاهای عمومی، نحوه تعامل افراد با محیط شهری و حتی مدلهای برنامهریزی شهری را متحول کرده است.
از جمله مباحث برجستهای که در کتاب مطرح میشود، ایده «شهر پانزده دقیقهای» است که به کاهش نیاز به سفرهای طولانی و بهبود کیفیت زندگی از طریق دسترسی سریع به خدمات و امکانات در سطح محله تأکید دارد. این رویکرد که پس از بحران کرونا محبوبیت یافته، در تلاش است تا شهری سبزتر و انسانمحورتر ایجاد کند. علاوه بر این، کتاب به نقش فناوریهای دیجیتال در مدیریت و بازطراحی فضاهای شهری نیز اشاره میکند و تأکید دارد که بحران کرونا به سرعت روند دیجیتالی شدن را تسریع کرده است. این رویکرد نهتنها به نحوه استفاده از فضاهای اداری و عمومی، بلکه به بازتعریف روابط اجتماعی و اقتصادی نیز انجامیده است. نگاهی به آیندهنگرانه در مورد معماری و شهرسازی، رویکردهای نوآورانهای که از دل چالشها پدید آمدهاند و تغییرات بنیادی که در نحوه تفکر معماران و برنامهریزان ایجاد شده، دیگر موضوعات محوری این اثر است. این کتاب را میتوان تلاشی برای درک پیامدهای همهگیری بر فرهنگ و فضاهای زیستی دانست که با رویکردی تحلیلی و آیندهنگرانه به بازنگری مفهوم شهری و همزیستی پرداخته و به دنبال ارائه مدلهای جدیدی از تعاملات اجتماعی و طراحی محیطی است.
کتاب «معماری پس از کویید» نوشته آلبنا یانیوا و ترجمه روژان فیضی در نوبت اول ۱۴۰۳ با هزار نسخه و به قیمت ۴۵۰ هزار تومان به همت انتشارات عرسان منتشر شده است.
∎