شناسهٔ خبر: 69907828 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز پژوهش‌های مجلس

تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز پژوهش‌های مجلس، توسط الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش های مجلس، امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در این نشست اظهار کرد: این همکاری فرصت خوبی است تا دانش‌آموزان در زمان انتخاب رشته‌های دوره دبیرستان خود، با جذابیت‌های علوم انسانی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه این تفاهمنامه می‌تواند به دانش‌آموزان مقاطع بالاتر نیز کمک کند، افزود: این دسته از دانش‌آموزان هم با آشنایی با رشته‌های علوم انسانی، می‌توانند برای آینده و اشتغال خود تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

یاوری با اشاره به مزیت رقابتی این تفاهمنامه برای دانش‌آموزان در تحلیل بهتر و بررسی جزییات در فضای تصمیم‌گیری، گفت: پررنگ‌تر شدن مسئله حکمرانی و ابزارهای تصمیم‌گیری در نظام حکمرانی در ذهن دانش آموزان از اهداف خوبی است که با اجرای این تفاهمنامه محقق می‌شود.

وی ادامه داد: خوب است که دانش‌آموزان بدانند که تصمیمات در حوزه حکمرانی تبعات متفاوتی در کوتاه مدت و بلندمدت دارد و این تبعات به راحتی قابل تخمین زدن نیست و اگر نگاه سیستماتیک نداشته باشیم، این تصمیمات ممکن است اشتباه باشد.

یاوری بیان کرد: هدف سوم از این تفاهمنامه نیز می‌تواند این باشد که دانش آموزان با شیوه های نوین حکمرانی در ایران آشنا شوند. همچنین این نگاه که حکمرانی در ایران کمتر از دیگر کشورها پیشرفت کرده، نزد دانش‌آموزان اصلاح می‌ شود.

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که دانش آموزان را تشویق کنیم به سمت علوم حوزه حکمرانی تمایل پیدا کرده و در تصمیم‌گیری برای رشته های دانشگاهی به رشته های تحصیلی مرتبط با این حوزه نیز توجه داشته باشند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: هر سال یک یا دو نفر از دانش آموزان استعداد درخشان در کسوت نمایندگی خدمت می‌کنند، اما این آمار نسبت به حوزه‌های دیگری که این دانش‌آموزان فعالیت می کنند، بسیار اندک است.
وی، با اشاره به اینکه بازدید دانش‌آموزان از مرکز پژوهش‌ها و مجلس شورای اسلامی و ارتباط با نمایندگان مجلس، در تصمیم‌گیری آنان برای آینده اثرگذار است، افزود: تفاهمنامه همکاری بین ما و مرکز پژوهش‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای شکوفایی دانش‌آموزان برای شروع مسئولیت‌های تمدنی باشد.

بابک نگاهداری در این آیین با بیان اینکه عمده صاحب نظران عرصه حکمرانی و دولت معتقد هستند که خاستگاه نظریه‌های دولت در تاریخ، ایران است، ادامه داد:  این صاحبنظران معتقد هستند که در ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح ایرانی‌ها دولت را شکل دادند.

وی افزود: این غنای فرهنگی و تمدنی در طول تاریخ همواره به بازآفرییندگی تمدنی ما کمک کرده است. حتی بعد از ورود اسلام به ایران هم مشاهده می‌کنیم که عمده افراد تمدن‌ساز در عرصه حکومت اسلامی، سیاستمداران ایرانی هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به رخوت حاکم در چند سده گذشته در عرصه تمدنی و حکمرانی در ایران، گفت: ما باید با استفاده از غنای تمدنی خود در عرصه حکمرانی به بازآفرینی تمدنی دست بزنیم. این اقدام بدون استفاده از نیروی انسانی توانمند در عرصه حکمرانی ممکن نیست.

وی با تاکید بر این مسئله که علوم حکمرانی پیچیده ترین علوم دنیا است، ادامه داد: نخبگان ما کمتر وارد این عرصه شدند و بیشتر درحوزه فنی و بخش خصوصی متمرکز شدند. رویکرد ما به صحنه آوردن نخبگان کشور در عرصه بازآفرینی حمکرانی و توانمند سازی حکمرانی است.

وی با اشاره به اقدامات مختلف مرکز پژوهش‌های مجلس برای به کارگیری نخبگان در عرصه حکمرانی، گفت: برای این امر مدرسه حکمرانی شهید مدرس را راه اندازی کردیم. همچنین دوره‌های مختلفی چون پارلمان دانشجویی، رویداد اقدام، رویداد نوآیند و رویدادهای دیگری برگزار کردیم که در مجموع ۶۰ رویداد است.

نگاهداری با اشاره به همکاری مشترک با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای راه اندازی پارلمان دانش آموزی گفت: بعد از پارلمان دانشجویی در حال حرکت به سمت لایه‌های دانش‌آموزی هستیم و این اقدام را برای حکمرانی کشور بسیار مهم می‌دانم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، برگزاری این نوع رویدادها را برای نخبگان، انگیزه بخش توصیف کرد و گفت: امیداور هستیم که این رویدادها به تزریق نخبگان جوان کشور به دستگاه اداری و حکمرانی کشور منجر شود و در نهایت تحول آفرین باشد.