شناسهٔ خبر: 69906165 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برنامه «همشنو» با محوریت سواد رسانه ای از رادیو صبا

در برنامه همشنو که شنبه تا چهارشنبه از رادیو صبا پخش می شود، راه های افزایش آگاهی برای تشخیص اخبار درست از نادرست رسانه های مختلف جهان آموزش داده می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، راههای برقراری ارتباط مناسب با رسانه ها و آگاه کردن مخاطبان از انواع راه های سوء استفاده سودجویان در فضای مجازی از دیگر موضوعات این برنامه است.
محمدحسین خسروجردی تهیه کننده برنامه «همشنو» با حضور در استودیو شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره برنامه امروز گفت: موضوع برنامه امروز درخصوص نه گفتن یکی دیگر از شاخه‌های سواد رسانه‌ای است.
وی افزود: اصل موضوع برنامه «همشنو»، برپایه سواد رسانه‌ایست، در جامعه امروز چند سال اخیر با توجه به گستره عجیب فضا‌های رسانه‌ای مختلف که ایجاد شده است هر کس به نوعی خودش یک رسانه است، وقتی این رسانه به هرکسی این امکان را می دهد که بتواند یک خبری را انتشار بدهد، یک مطلبی را بارگذاری کند طبیعتا در این فضا خبر‌های دروغ خیلی زیادتر می شود و از طرفی کار را سخت می‌کند برای کسانی که قرار است آن خبر‌ها را دریافت کنند و آن را نشر دهند، سواد رسانه‌ای به ما این امکان را می دهد که تحلیل کنیم، خیلی زود خبر‌ها را باور نکنیم و اگر حتی خودمان قرار است مطلبی را در صفحه خودمان نشر بدهیم یا اگر حتی از سایتی یا خبرگزاری برداشت کنیم قبلش یک تحلیلی داشته باشیم و صحت و سقم آن خبر را بررسی کنیم بعد آن را انتشار بدهیم.
وی گفت: مقوله بسیار گسترده است سواد رسانه‌ای و فضای کاملا جدی دارد، برنامه «همشنو» یک برنامه طنز است و سعی می کنیم با زبان طنز موضوعات را پیاده سازی کنیم تا برای مردم باور پذیر باشد. در ابتدای امر سراغ موضوعاتی می‌رویم که شاخه همان سواد رسانه‌ای را حتما داشته باشد و با محوریت اجتماعی باشد، سعی می‌کنیم در ابتدای برنامه یک نمایش صوری نمایش بدهیم که مردم خودشان را در آن موقعیت قرار بدهند و باور بکنند که شاید این برای آن‌ها هم اتفاق می افتد و بعد به سمت هدف اصلی که در آن برنامه داریم حرکت می‌کنیم.
وی افزود: خیلی از موضوعات برنامه درباره انواع کلاهبرداری است که در فضای مجازی اتفاق می افتد و مردم هنوز هم به آنها باور می کنند و گل این افراد رای می خورند، درباره تبلیغات در فضای مجازی گفتگو می کنیم که این تبلیغات گاهی وقت‌ها باعث می‌شود که ما گول این تبلیغات و افرادی که پشت این ماجرا هستند را بخوریم. اینکه اگر قرار است از فضای مجازی خرید بکنیم حتما بدانیم که از کجا می‌رسد به دستمان وآن کسی که تبلیغ می‌کند چه سابقه‌ای دارد، همه اینها را بررسی کنیم، سریع گول آان تصاویر و محصولی که بارگذاری می‌کند نخوریم.وی گفت: ما به طور فیزیکی در خود برنامه کارشناس نداریم، زبان ما زبان طنز است و قرار است باهمدیگر بشنویم، مخاطبان تجربیاتشان را به ما می گویند و ما هم قرار است به آنها چیزهایی بگویم ، اما در طراحی موضوعات، اینکه به سمت چه موضوعاتی برویم از کارشناسان سواد رسانه‌ای استفاده می‌کنیم.
وی گفت: در این برنامه به خاطر این موضوعات را در قالب طنز اجرا می‌کنیم، چون در هر موضوعی طنز زبانی است که مردم خیلی خوب درکش می‌کنند و خوب ارتباط برقرار می‌کنند. زبان طنز برای هر مقوله پیچیده‌ای شاید اولویت اول است که می‌توانیم انجام بدهیم.
وی گفت: ما هدفمان این است که مخاطبان همراه با ما باشند که تا الان به این هدف رسیدیم و برنامه الان یک ماهه شده، باید یک ارزیابی داشته باشیم که جای چه بخشی در برنامه «همشنو» خالی است فعلا با همین موضوعات داریم ادامه می‌دهیم.
<div id="video-display-embed-code_11749923"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4389522/11749923?width=600&height=350"></script></div>