به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، بر اساس دادههای بازرگانان و ردیابی نفتکشها، واردات بنزین آمریکا در ماه اکتبر به پایینترین حد خود از زمان شیوع ویروس همهگیر کرونا رسید، در حالی که ورود محمولههای اروپایی به شمال شرق ایالات متحده به پایینترین حد خود رسیده است و محمولههای آسیایی هم از نصف بیشتر شد.
جریان کاهشی واردات از سوی کشوری با مصرف بنزین بالا در ماه اکتبر نشان از تداوم تقاضای ضعیف و تولید بالا در داخل است که میتواند مشکلات بیشتری را برای قیمت جهانی نفت و سود پالایشگاهها به همراه داشته باشد.
قیمت نفت بهدلیل ضعف تقاضا در چین، دومین مصرفکننده بزرگ بنزین در جهان، به پایینترین حد سه ساله خود در سپتامبر رسید و پالایشگاهها در سراسر جهان بهدلیل کُند شدن رشد اقتصادی و افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی تولید خود را کاهش دادند.
بر اساس دادههای تحلیلگران تجاری مؤسسه تحقیقاتی کپلر (Kpler)، ایالات متحده در ماه اکتبر امسال روزانه ۳۳۵ هزار بشکه وارد کرد که ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش نشان میدهد و پایینترین رقم از آوریل ۲۰۲۰ است.
بر اساس برآوردهای کپلر، آمریکا در ماه جاری میلادی تاکنون بهطور میانگین روزانه ۳۶۵ هزار بشکه بنزین وارد کرده است.
شدیدترین افت در تحویل به ماه اکتبر و محمولههای دریایی اروپا بهعنوان بزرگترین صادرکننده بنزین به آمریکا مربوط میشود، بهطوری که به کمترین مقدار از زمان شیوع ویروس همهگیر کرونا در مه ۲۰۲۰ یعنی روزانه ۱۳۷ هزار بشکه در روز رسید.
واردات بنزین آمریکا از مقصد آسیا در ماه اکتبر با ۷۴ درصد کاهش نسبت به سپتامبر به ۲۱ هزار بشکه در روز رسید که طبق برآوردهای کپلر نیمی از میانگین سال گذشته میلادی است.
بر اساس دادههای ردیابی نفتکشها از سوی مؤسسه ورتکسا (Vortexa)، بخش عمده واردات از پالایشگاههای اروپایی به شمال شرق ایالات متحده وارد میشود که ماه گذشته به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه و پایینترین مقدار از سال ۲۰۱۶ رسید.
روهیت راتود، تحلیلگر مؤسسه ورتکسا در این باره گفت: واردات بنزین آمریکا در ماه نوامبر میتواند حتی پایینتر از این رقم باشد، زیرا تاکنون هیچ نشانهای از بهبود وجود ندارد.