شناسهٔ خبر: 6989460 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

خدمت رساني 4 هزار پزشک متخصص در مناطق محروم به صورت تمام وقت

موج - معاون درمان و دبير ستاد کشوري برنامه تحول نظام سلامت گفت: در حال حاضر 4 هزار پزشک متخصص در مناطق محروم به صورت تمام وقت در مراکز درماني مستقر هستند و خدمات اين پزشکان با تعرفه دولتي به مردم ارائه مي‌شود.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، محمد آقاجاني، دبير اجرايي ستاد کشوري برنامه تحول نظام سلامت، در توضيح طرح حمايت از ماندگاري پزشکان در بيمارستان‌هاي مناطق محروم عنوان کرد: اين بسته در راستاي بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه ناظر بر پايداري نيروي انساني متخصص و ايجاد دسترسي عادلانه مردم به خدمات سلامت و بند الف ماده 36 ناظر بر پرداخت تسهيلات ويژه براي ماندگاري پزشکان در مناطق کمتر توسعه يافته به طور رسمي از ابتداي خرداد سال 93 در قالب يکي از برنامه‌هاي اصلي طرح تحول سلامت آغاز به کار کرد.
وي افزود: برنامه ماندگاري پزشکان در بيمارستان‌هاي مناطق محروم با هدف تأمين پزشک متخصص و تضمين دسترسي مردم در همه نقاط کشور به ويژه در مناطق محروم اجرا شده است، که در سال اول اجراي برنامه 5 هزار و450 پزشک عمومي، متخصص و وفوق تخصص در 291 بيمارستان در 331 شهر در مناطق محروم به خدمت گرفته شوند.
معاون درمان وزير بهداشت يادآور شد: پيش از اين هم برنامه اي با نام "تعرفه ترجيح مناطق محروم" براي پزشکاني که در مناطق محروم فعاليت داشتند، اجرا مي‌شد. در اين طرح، پزشکان حمايت‌هايي را از بيمه‌گران پايه دريافت مي‌کردند. هم زمان با اين طرح يک "بند" در برنامه پنج توسعه مبني بر حمايت از پزشکاني که در مناطق محروم فعال هستند قرار گرفت و به اين واسطه، بودجه‌اي براي اجراي اين طرح در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفت.
آقاجاني با اشاره به اين که هردو برنامه فوق به دليل اينکه منابع مالي مکلفي در اختيار نداشتند و جهت‌دهي مناسبي را دنبال نمي‌کردند؛ انگيزه لازم براي حضور پزشکان در مناطق محروم را ايجاد نکردند؛ تا اين که اين موضوع در قالب طرح تحول سلامت در الويت‌هاي دولت مطرح شد و تصميم برآن شد که برنامه ريزي صحيحي براي حضور پزشکان در مناطق محروم و افزايش دسترسي مردم به پزشکان متخصص در مناطق محروم انديشيده شود. در زمان آغاز طرح تنها يک‌هزار و 450 پزشک متخصص در مناطق محروم حضور داشتند.
وي ادامه داد: يکي از اهداف اين برنامه، افزايش 50 درصدي تعداد پزشکان در مناطق محروم بود. هدف ديگر اين برنامه به کارگيري پزشکان است که در مناطق محروم به‌کار مي‌گيريم که به صورت تمام وقت در اختيار مردم باشند تا دسترسي مردم با هزينه پايين‌تري فراهم شود.
دبير اجرايي ستاد کشوري برنامه تحول نظام سلامت افزود: در حال حاضر و با گذشت يکسال از آغاز اين برنامه، تعداد پزشکان به بيش از چهار هزار پزشک متخصص در مناطق محروم رسيده است، يعني به بيش از 50 درصد که جز هدف برنامه بوده است و تاکنون نزديک به 76 درصد افزايش داشته‌ايم. نکته مهم‌تر اين است که تعداد پزشکان تمام وقت درمناطق محروم در گذشته فعاليت داشتند 5 درصد بود و مابقي در مطب خصوصي هم فعاليت مي‌کردند، اين مسأله هزينه‌هاي مردم را بالاتر مي‌برد، در صورتي که الان 4 هزار متخصصي که در مناطق محروم جغرافيايي فعاليت مي‌کنند به صورت تمام وقت در مراکز درماني مستقر هستند و خدمات اين پزشکان با تعرفه دولتي به مردم ارائه مي‌شود.
آقاجاني در ادامه افزود: برنامه‌ريزي بيشتر ما براي حضور پزشکان بوده است و سعي کرديم که تعداد بيشتري از پزشکان را در اين مناطق جذب کنيم. براي پزشکان هم 2 نوع تشويقي در نظر گرفته شده است.
تشويقي که به صورت ثابت پرداخت مي‌شود؛ براي هر روز حضور در مناطق محروم و اين ميزان با توجه به نوع شهر و درجه شهر از لحاظ ميزان محروميت، متفاوت خواهد بود. در پايان هر ماه تعداد روزهايي که در مناطق محروم حضور يافته‌اند، محاسبه و به پزشکان پرداخت مي‌شود.
وي ادامه داد: نوع ديگري از تشويقي که به بستگي به عملکرد پزشک دارد. به اين مفهوم؛ و هرچه ميزان و تعداد بيماراني که پزشک ويزيت کرده باشد و خدمات بيشتري را به مردم ارائه داده باشد تشويقي بيشتري را ناشي از خدمات خود دريافت مي‌کند. لازم به توضيح است که تعدادحضور پزشکان تنها ملاک نيست و معياري هم براي سنجش ميزان و کيفيت فعاليت پزشکان خواهد بود و با اين طرح ميزان دسترسي مردم به خدمات هم افزايش پيدا کند به همين دليل بخشي از حمايت‌ها به صورت عملکردي به پزشکان پرداخت مي‌شود، تا انگيزه بيشتري براي فعاليت در مراکز محروم به‌دست بياورند.
وي ادامه داد: اعتباري که براي اين برنامه در نظر گرفته شده است، بودجه قابل ملاحظه‌اي نسبت به نياز کشور نيست؛ ولي هدف روي شهرهاي محروم‌تر متمرکز است، به اين ترتيب که در که شهرهاي "الف" و "ب" که محروميت بيشتري دارند و امکان زندگي در آن‌ها کمتر است، حضور پزشکان قابل توجه باشد. بسياري از پزشکان ما متأهل هستند و به صورت خانوادگي بايد حضور يابد، شرايط براي زندگي همراه با خانواده بايد براي آن‌ها فراهم شود و ما آن‌ها را در اولويت قرار داده‌ايم.
آقاجاني در پايان گفت: نياز کشور به متخصصين بيش از بودجه‌اي است در که در اختيار داريم؛ بايد چند سال اين برنامه به صورت مستمر ادامه پيدا کند تا ما بتوانيم شرايط لازم را براي حضور پزشکان در مناطق محروم فراهم کنيم.

نظر شما