شناسهٔ خبر: 6984466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت:

4 هزار پزشک متخصص تمام وقت در مناطق محروم خدمت می کنند

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چهار هزار پزشک متخصص در مناطق محروم بصورت تمام وقت در مراکز درمانی مستقر هستند و خدمات این پزشکان با تعرفه دولتی به مردم ارائه می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اجتماعی دفاع پرس به نقل از وزارت بهداشت، محمد آقاجانی با تشریح بسته حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان های مناطق محروم افزود: این بسته در راستای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه ناظر بر پایداری نیروی انسانی متخصص و ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و بند الف ماده 36 ناظر بر پرداخت تسهیلات ویژه برای ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته به طور رسمی از ابتدای خرداد سال 93 در قالب یکی از برنامه های اصلی طرح تحول سلامت اجرایی شد.

وی ادامه داد: برنامه ماندگاری پزشکان در بیمارستان های مناطق محروم با هدف تامین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط کشور بویژه در مناطق محروم اجرا شده که در سال اول اجرای برنامه 5450 پزشک عمومی، متخصص و وفوق تخصص در291 بیمارستان در 331 شهر در مناطق محروم به خدمت گرفته شدند.

دبیر اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت یادآور شد: پیش از این هم برنامه ای با نام « تعرفه ترجیحی مناطق محروم» برای پزشکانی که در مناطق محروم فعالیت داشتند، اجرا می شد. در این طرح، پزشکان حمایت هایی را از بیمه گران پایه دریافت می کردند.

وی گفت: همزمان با این طرح، یک «بند» در برنامه پنجساله توسعه مبنی بر حمایت از پزشکانی که در مناطق محروم فعال هستند قرار گرفت و به این واسطه، بودجه ای برای اجرای این طرح در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

آقاجانی افزود: چون این برنامه ها منابع مالی مکفی و جهت دهی مناسبی نداشتند، انگیزه لازم برای حضور پزشکان در مناطق محروم را ایجاد نکردند تا اینکه این موضوع در قالب طرح تحول سلامت در اولویت های دولت مطرح شد و تصمیم بر آن شد که برنامه ریزی صحیحی برای حضور پزشکان در مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم به پزشکان متخصص در مناطق محروم اندیشیده شود.

وی گفت: در زمان آغاز طرح فقط یکهزار و 450 پزشک متخصص در مناطق محروم حضور داشتند.

آقاجانی ادامه داد: یکی از اهداف این برنامه، افزایش 50 درصدی تعداد پزشکان در مناطق محروم بود. هدف دیگر این برنامه بکارگیری پزشکانی است که در مناطق محروم بکار می گیریم تا به صورت تمام وقت در اختیار مردم باشند و دسترسی مردم با هزینه پایین تری فراهم شود.

دبیر اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت افزود: با گذشت یکسال از آغاز این برنامه، تعداد پزشکان به بیش از چهار هزار پزشک متخصص در مناطق محروم رسیده، یعنی نزدیک به 76 درصد افزایش داشته ایم.

معاون وزیر بهداشت گفت: نکته مهمتر این است که تعداد پزشکان تمام وقت در مناطق محروم در گذشته فعالیت داشتند پنج درصد بود و بقیه در مطب خصوصی نیز فعالیت می کردند، این مسأله هزینه های مردم را بالاتر می برد، در صورتیکه اکنون چهار هزار متخصصی که در مناطق محروم جغرافیایی فعالیت می کنند بصورت تمام وقت در مراکز درمانی مستقر هستند و خدمات این پزشکان با تعرفه دولتی به مردم ارایه می شود.

آقاجانی افزود: برنامه ریزی بیشتر برای حضور پزشکان بوده و سعی کردیم که تعداد بیشتری از پزشکان را در این مناطق جذب کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برای این پزشکان دو نوع تشویقی در نظر گرفته شده است. تشویقی که بصورت ثابت برای هر روز حضور در مناطق محروم پرداخت می شود و این میزان با توجه به نوع شهر و درجه شهر از لحاظ میزان محرومیت، متفاوت است. در پایان هر ماه نیز تعداد روزهایی که در مناطق محروم حضور یافته اند، محاسبه و به پزشکان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: نوع دیگری از تشویقی بستگی به عملکرد پزشک دارد. به این مفهوم که هرچه میزان و تعداد بیمارانی که پزشک ویزیت کرده باشد و خدمات بیشتری را به مردم ارایه داده باشد، تشویقی بیشتری را دریافت می کند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: با این طرح میزان دسترسی مردم به خدمات افزایش پیدا می کند، به همین دلیل بخشی از حمایت ها بصورت عملکردی به پزشکان پرداخت می شود، تا انگیزه بیشتری برای فعالیت در مراکز محروم به دست بیاورند.

وی ادامه داد: اعتباری که برای این برنامه در نظر گرفته شده، بودجه قابل ملاحظه ای نسبت به نیاز کشور نیست، به همین علت اکنون روی شهرهای محروم تر متمرکز هستیم، به این ترتیب که در شهرهای گروه «الف» و «ب» که محرومیت بیشتری دارند و امکان زندگی در آنها کمتر است، حضور پزشکان قابل توجه باشد. بسیاری از پزشکان متاهل هستند و بصورت خانوادگی باید حضور یابند و باید شرایط برای زندگی همراه با خانواده برای آنها فراهم شود که انجام این کار نیز در اولویت قرار گرفته است.

آقاجانی گفت: نیاز کشور به متخصصان بیش از بودجه ای است که در اختیار داریم، باید چند سال این برنامه بصورت مستمر ادامه یابد تا بتوانیم شرایط لازم را برای حضور پزشکان در مناطق محروم فراهم کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما