شناسهٔ خبر: 69881363 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تسهیل واردات خودروهای سنگین می‌تواند به نوسازی ناوگان کمک کند/ هنوز تسهیلات لازم برای خروج خودروهای فرسوده اختصاص نیافته است؛ نماینده مجلس در گفت‌وگو با شفقنا

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی کمیسیون اصل 90 در رابطه با خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، گفت: «صندوق توسعه فناوری‌های وزارت صمت» دارای منابع مالی از جمله مالیات‌های دریافتی از شرکت‌های حمل و نقلی و همچنین ۵ درصد ارزش افزوده و مالیات مربوط به صدور مجوز واردات خودرو است که این منابع باید به تسهیلات برای خروج خودروهای فرسوده اختصاص می‌یافته، ولی این اتفاق هنوز نیفتاده است.

آقای علی کشوری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت:  ناوگان حمل‌ونقل باری ما عمدتاً فرسوده است و فرسودگی ناوگان باعث افزایش مصرف سوخت و هزینه‌های آن می‌شود؛ چراکه وسایل نقلیه فرسوده معمولاً دو تا سه برابر بیشتر از وسایل نو، سوخت مصرف می‌کنند. این موضوع نه تنها هزینه‌های مستقیم مثل سوخت و نگهداری را افزایش می‌دهد بلکه باعث آلودگی بیشتر محیط‌زیست هم می‌شود؛ لذا منابع موجود در صندوق توسعه فناوری‌ها باید به طور موثری صرف تسهیلات نوسازی شوند. این یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق رانندگان و شرکت‌ها به نوسازی ناوگان است.

وی افزود: تغییر سیاست‌های تشویقی از جمله افزایش تسهیلات مالی و کاهش هزینه‌های مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی برای مالکان خودروهای فرسوده ایجاد کند.

آقای کشوری سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات خودروهای سنگین و وضعیت تولید داخل، گفت: تولید داخلی در حوزه قطعات به ویژه موتور و گیربکس در حال پیشرفت است، اما هنوز به سطح تولید کامل خودروهای سنگین نرسیده‌ایم. بنابراین، تسهیل واردات این خودروها می‌تواند به نوسازی ناوگان کمک کند. این کار باید به‌طور هم‌زمان با تقویت توان تولید داخلی و تحقیق و توسعه پیش برود.

وی افزود: در مورد توانمندی تولید داخل، به نظر می‌رسد که با وجود توانمندی‌ها در تولید قطعات یدکی مانند موتور و گیربکس، هنوز در حوزه تولید کامل خودروهای سنگین با تکنولوژی‌های پیشرفته به سطح مناسبی نرسیده‌ایم. این ضرورتاً نیازمند سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه فناوری‌های مدرن است.

آقای کشوری با تاکید بر اینکه برای پیشرفت در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، همکاری و هماهنگی بیشتری میان وزارتخانه‌های مرتبط و بخش خصوصی نیاز است، خاطرنشان کرد: همچنین، باید با ارائه مشوق‌ها و تسهیلات مناسب، هم مالکان و هم شرکت‌های حمل‌ونقل را به سمت نوسازی سوق داد.

وی افزود: وزارت صمت باید به عنوان متولی این امر اقدامات لازم را انجام می‌داد، اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است. به طور خاص، استفاده از منابع «صندوق توسعه فناوری‌های وزارت صمت» برای ارائه تسهیلات به افرادی که قصد دارند خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند، ذکر شده است.

آقای کشوری نماینده مردم سوادکوه و قائم شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این صندوق دارای منابع مالی از جمله مالیات‌های دریافتی از شرکت‌های حمل و نقلی و همچنین ۵ درصد ارزش افزوده و مالیات مربوط به صدور مجوز واردات خودرو است که این منابع باید به تسهیلات برای خروج خودروهای فرسوده اختصاص می‌یافته، ولی این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کمیسیون نیز جلساتی برای بررسی این موضوع و ارائه پیشنهاداتی از جمله الزام استفاده از منابع این صندوق و ایجاد طرح‌های تشویقی و تنبیهی برگزار شده است. این موارد نشان‌دهنده نیاز فوری به اقدامات عملی و برنامه‌ریزی منسجم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور است.