به تازگی اتحادیه اروپا پس از تحریم خط هوایی «ایران ایر» به تحریم خطوط کشتیرانی ایران پرداخت. با این اقدام کارشناسان پیش بینی می کنند فعالیت صنعت حمل ونقل هوایی و دریایی ایران در بین کشورهای اروپایی و شرکای آن ها کمرنگ شود.
به تازگی اتحادیه اروپا پس از تحریم خط هوایی «ایران ایر» به تحریم خطوط کشتیرانی ایران پرداخت. با این اقدام کارشناسان پیش بینی می کنند فعالیت صنعت حمل ونقل هوایی و دریایی ایران در بین کشورهای اروپایی و شرکای آن ها کمرنگ شود. در این زمینه کارشناسان حوزه دریایی معتقدند دولت باید با همفکری با نهادهایی دریایی و کشتیرانی ایرانی، زمینه کم اثر کردن تحریم ها را فراهم کند. کشتیرانی ایران بخش مهمی از اشتغالزایی و درآمد مالی را برای بازار داخل کشور ایجاد می کند و در صورت تشدید تحریم ها تامین کالاهای اساسی و خدمات راهبردی با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
تحریم خطوط کشتیرانی ایران در حالی صورت گرفت که دو بندر انزلی و امیرآباد هم تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته است. این تحریم ها شامل دسترسی به امکانات و تأسیسات بنادر امیرآباد و انزلی و ارائه هرگونه خدمات به کشتی های خطوط کشتیرانی ایران می شود.
در این زمینه حسن رضا صفری، رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، گفت: در مورد تحریم های مربوط به کشتیرانی ایران ما بیشتر از آن که برای مقابله با آن با یکدیگر بحث و گفت وگو کنیم، صرفاً از سوی مسئولین این موضوع را محکوم می کنیم. بدون اینکه درنظر بگیریم که اثرات این تحریم چه خواهد بود. تحریم کشتیرانی ایران از قدیم مورد بحث بود و تحریم های یک جانبه آمریکا حتما آثاری در پی دارد اما در دولت های خیلی قبل تر هر زمان که تحریم می شد مسئولین و متولیان آن سال ها، تشکل های تخصصی را صدا می کردند و با کمک هم روش های مقابله با تحریم ها را طراحی می کردند. الان خیلی اینگونه نیست و دولتمردان ما کاری به تشکل های تخصصی ندارند. در حالیکه اثرات تحریم بیشتر شامل حال بخش خصوصی و تشکل های تخصصی می شود نه دولتمردان.
تحریم و فشار حداکثری / ایجاد مشکل برای تأمین کالاها و خدمات راهبردی
صفری ادامه داد: تحریم های ایران در راستای سیاست های فشار حداکثری است که غرب به دلیل دشمنی که با کشور ما دارد اعمال می کند و عمدتاً تحریم هایی است که بیشتر محدودیت های تجاری جدید و مسدود سازی دارایی ها و محدودیت های دسترسی را شامل می شود. در زمانی که سیاست دریا محور در کشور ابلاغ شد همه متوجه شدند که حدود ۸۵ درصد تجارت بین المللی ایران از راه دریاست و کشتیرانی به عنوان یکی از شریان های حیاتی تجارت بین المللی نقشی محوری در توسعه ایران دارد اما با تحریم های جدید اتفاقی که برای ما می افتد این است که افزایش هزینه های حمل و نقل و اختلال در زمینه زمینه تامین کالاها و خدمات راهبردی را خواهیم داشت. همچنین اگر ما نتوانیم با دیگر فعالان حوزه دریایی کار کنیم، تامین کالاهای اساسی و خدمات راهبردی ما با مشکلاتی مواجه می شود.
رشد تورم، کاهش درآمدها، کاهش اشتغال
این کارشناس حوزه تجارت دریایی و بندری در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر چون ما صادر کننده هستیم، باید صادرات را به موقع انجام بدهیم و با این تحریم ها در واقع ظرفیت عملیاتی ناوگان حمل و نقل دریایی ایران از طریق عدم یا کاهش دسترسی به بنادر اروپا و محدودیت در خدمات پشتیبانی دریایی و از دست دادن بازارهای ویژه مواجه خواهد شد. تحریم ها باعث می شود ما با تبعاتی چون افزایش هزینه ها و از دست دادن بازارهای خود و از دست رفتن زنجیره تامین کالاهایمان روبرو شویم.
به گفته وی، تحریم ها همچنین نوسازی و به روز نگهداری ناوگان حمل و نقل دریایی و مباحث مربوط به ایمنی و فناوری های مدرن و قطعات یدکی کشتی های تجاری را متأثر از خود کرده و در نهایت اقتصاد ملی را دچار مشکل می کند.
صفری اضافه کرد: رشد تورم، کاهش درآمدها و کاهش اشتغال اصلی ترین و بزرگ ترین ضربات را به ما می زند. علاوه بر این ها شاهد افزایش کاسبی غیر رسمی و غیر شفاف در تجارت دریایی خواهیم بود کما اینکه الان هم این موضوع وجود دارد.
صفری بیان کرد: لازم است دولت با مشورت با انجمن های تخصصی حوزه دریایی از تبعاتی این مشکل بکاهند. باید با کمک مردم و اتکا به توان ظرفیت های داخلی بحث حمایتگری از شرکت های دانش بنیان انجام شود. خصوصا که نیازمند تنوع بخشی به شرکای تجاری خود هستیم تا سرمایه گذاری در کریدورهای ترانزیتی جایگزین اجرا شود. لازم است دولت با شفافیت و اطلاع رسانی دقیق تر از عملکردهای قانونی کشتیرانی ما، برای کاهش فشارهای بین المللی و رفع اتهامات تلاش کند. دولت باید با لحاظ کردن هر دو نوع پدافند یعنی هم پدافند غیرعامل که مردم هستند و هم پدافند عامل که دولت است دست به دست هم بدهند تا مشکلات به حداقل برسد. زیرا تحریم ها این بار خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر بکنیم تاثیرات خود را بر ما می گذ ارد.