جوان آنلاین: تولید انبوه قطار ملی با ۸۵درصد داخلیسازی پس از فراز و نشیبهای فراوان همین ماه آغاز میشود.
مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه و طی قراردادی که سال ۱۳۹۸ بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران منعقد شد، مراحل طراحی و ساخت قطار ملی مترو در دستور کار قرار گرفت؛ پروژهای که طی آن سهم ساخت قطعات و تجهیزات قطارهای مترو از سوی شرکتهای داخلی به ۸۵درصد رسید و صرفهجویی ارزی در تولید انبوه واگنهای داخلی و کاهش ۲۰درصدی قیمت تمامشده ساخت واگن مترو را میتوان از مهمترین ثمرات پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو برشمرد.
این قطار در نهایت ۱۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با حضور مجازی رئیسجمهور سابق کشورمان رونمایی شد که البته درباره میزان داخلیسازی آن، اما و اگرهایی وجود داشت؛ مسئولان شهری دوره سابق مدعی بودند میزان داخلیسازی این قطار از ۲۶درصد به ۸۵درصد رسیده است، اما سیدجعفر تشکریهاشمی، عضو کنونی شورای شهر تهران در گفتگو با تسنیم اعلام کرده بود بیش از ۶۰درصد این قطار در گذشته در داخل کشور و در کارخانهای که در همان دوره ۱۲ ساله قالیباف راهاندازی شده بود، ساخته میشد.
اما به هر ترتیب تأییدیه قطار ملی در آبان ماه سال گذشته صادر و با تقبل ساخت ۱۱۳ دستگاه قطار، روند ساخت آغاز شد. در نهایت بعد از اتمام مونتاژ و تست قطار ملی که نخستین قطار ساخت کشورمان با بیش از ۸۵درصد داخلیسازی است، این قطار از اواخر فروردین سال جاری در مسیر ایستگاه متروی شاهد- پرند به طول ۵۰ کیلومتر مسافرگیری خود را آغاز کرد.
با توجه به اینکه قطار ملی، نخستین قطار پروتوتایپ (نمونه اولیه) طراحی و ساختهشده در کشور بود، کارشناسان مربوط در قطار مستقر شدند و نظرات اصلاحی راهبران قطار هم اخذ و ثبت شد تا در تولید انبوه مورد استفاده قرار دهیم و یک محصولایدهآل تولید شود.
اکنون با گذشت بیش از هفت ماه از فعالیت و خدماترسانی این قطار، شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگنسازی شهر تهران اعلام کرده است در حال حاضر یک رام قطار ملی هشتواگنه ساخته شده و در کارخانه موجود است و جشن آغاز تولید انبوه قطار ملی در آذرماه با حضور شهردار تهران انجام خواهد شد.
شیخ طاهری همچنین گفت: برنامهریزی کردهایم بتوانیم تا اوایل سال آینده سه رام از قرارداد ۱۱۳ دستگاه را وارد مدار کنیم.
به گزارش تسنیم، تولید انبوه قطار ملی، رویدادی مهم و تاریخی در صنعت ریلی کشور محسوب میشود که میتواند تحولات چشمگیری را در سیستم حملونقل عمومی تهران و سایر کلانشهرهای ایران به همراه داشته باشد چراکه افزایش سهم داخلیسازی قطعات و تجهیزات قطار، کاهش وابستگی به واردات و افزایش خودکفایی کشور در این حوزه را به دنبال دارد.
این امر، امنیت پایدارتری را برای تأمین ناوگان مترو فراهم و کشور را در برابر تحریمها و نوسانات بازار جهانی مقاومتر میکند، علاوه بر این تولید داخلی قطار، فرصتهای شغلی بسیاری را در بخشهای مختلف صنعت ایجاد و به رشد و توسعه فناوری در کشور کمک شایانی میکند و با انتقال دانش فنی و ایجاد زیرساختهای لازم، زمینه برای توسعه صنایع مرتبط فراهم میشود.
قطار ملی به ایستگاه تولید انبوه رسید
صاحبخبر -
∎