سلمان محمدی در گفت و گو خبرآنلاین در کرمانشاه با اشاره به تعداد دانش آموزان در سال ۱۴۰۳ استان، اظهار کرد: بر اساس ابلاغ و اعلام وزارت آموزش و پرورش، چهار راهبرد کلان در استان پیگیری میشود، این راهبردهای کلان در راستای رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که هدف سند بنیادین این است که دانش آموزان را تراز نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت کرده و آنها را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم که مقدمه ساز ظهور امام زمان (عج) باشند.
وی افزود: نخستین هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بحث عدالت آموزشی، عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در زمینه توزیع امکانات، منابع و نیروی انسانی است.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه تصریح کرد: باید شرایطی مهیا شود که کیفیت نظام آموزش و پرورش در استان ارتقا پیدا کند، برنامههای مختلفی در این راستا در دستور کار داریم که یکی از این برنامهها ارتقا رضایتمندی همکاران آموزشی و ارتقا شأن معلمان است.
محمدی با تاکید بر لزوم ارتقا کیفیت نظام آموزشی در استان گفت: ارتقا کیفیت نظام آموزش و پرورش شامل مدارس دولتی و غیردولتی بوده که البته باید تقویت مدارس دولتی در اولویت قرار گرفته و نظارت بر حسن اجرای سیاستهای ابلاغی در مدارس غیر دولتی نیز از برنامههای اجرایی آموزش و پرورش باشد.
وی اذعان کرد: در سطح مدارس در راستای عدالت آموزشی تلاش شده که هیچ شخصی از تحصیل باز نماند، حتی در روستاها و نقاط صفر مرزی نیز در فرایند تعلیم و تربیت همکاران ما حضور دارند و عدالت آموزشی در سطح استان رعایت میشود.
محمدی با اشاره به دلایل وجود بازماندگان تحصیلی تشریح کرد: برخی از دانشآموزان به دلیل بیسرپرست بودن و یا بد سرپرست بودن، استثنایی بودن، مهاجرت به خارج از کشور، افراد ریزجثه و بیماران صعب العلاج و یا دلایل دیگر مثل فقر مالی خانوادهها، در مدارس ثبت نام نشدهاند که پیگیر جذب این دانش آموزان، راهبران آموزشی را به روستاها برای بررسی بازماندگان و شناسایی آنها موظف کرده که این افراد پس از شناسایی به مدارس طبق شرایطی جذب شوند.
وی یادآور شد: امسال در بحث ساماندهی مدارس سطح استان توجه ویژهای شده بود، این ساماندهی برای اوایل مهر با نهایت دقت انجام و آموزش و پرورش کرمانشاه بر اساس رتبهبندی و شاخصهایی که وزارتخانه اعلام کرده در ۲ سال گذشته جز چهار استان برتر کشور شد.
وی بیان کرد: برای نخستین بار در کشور حق التدریس (اضافه کاری) معلمان برای رضایتمندی آنها با حقوق مهر ماه پرداخت شد.
محمدی با اشاره به بازماندگی معلمان در بحث رتبه بندی گفت: در ۲ ماه گذشته تعدادی بازمانده داشتیم که این موضوع ابلاغ شد و کسانی که بر اساس آیین نامه شرایط مورد نظر را دارند، وضعیت آنها در حال بررسی است و پس از طی فرایندهای قانونی احکام جاماندگان و استخدامیهای جدید که شرایط مناسب دارند پیگیری میشود.
وی اظهار کرد:با احتساب کودکستانیها در کرمانشاه ۳۷۰ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل، ۳۰ هزار معلم بازنشسته و ۲۶ هزار معلم مشغول به تدریس در مدارس استان هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: چهار هزار مدرسه با ۱۵ هزار کلاس درس در سطح استان فعالیت میکنند، استان کرمانشاه ۲۴ آموزش و پرورش ناحیه شهرستان و منطقه دارد که متولی تعلیم و تربیت ۳۷۰ هزار دانش آموز هستند.