شناسهٔ خبر: 69866541 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

مدیرکل امور تربیتی آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا مطرح کرد؛

ضرورت پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان محلات حاشیه‌ای و کم‌برخوردار

رکنا: مدیرکل امور تربیتی آموزش و پرورش در خصوص برنامه هایی که این وزارتخانه برای کاهش آسیب های اجتماعی بین دانش آموزان دارد سخن گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حالی که وزارت آموزش و پرورش، 37 هزار نیروی مشاور در مدارس کم دارد و این روزها، خبرهای زیادی در خصوص انواع آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان شنیده می شود؛ اما مدیرکل امور تربیتی این وزارتخانه از برنامه هایی می گوید که در راستای کاهش این آسیب هاست.

از سویی دیگر، چندی پیش، مدیرکل حکمرانی فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی در گفت و گو با رکنا اعلام کرده بود که خط 1570 که برای رسیدگی به آسیب های اجتماعی دانش آموزان توسط آموزش و پرورش ایجاد شده ، اپراتور متخصص ندارد. 

این نشان از آن دارد که برنامه های وزارت آموزش و پرورش می بایست اجرایی تر و کاربردی تر باشند نه اینکه فقط کمیت آنها مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

سمیه سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا درپاسخ به این سوال که این روزها اخبار پیرامون افزایش آسیب های اجتماعی بین دانش آموزان زیاد شنیده می شود و اقدامات معاونت پرورشی در راستای پایش سلامت روان دانش آموزان چیست؟ گفت: ارائه خدمات در نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در محورهای آموزش های ارتقایی، شناسایی غربالگری ، مصاحبه تشخیصی برای دانش آموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره بر اساس نتایج غربالگری، مداخله مختصر، ارجاع و درمان و حمایت های اجتماعی یکی از کارهایی است که در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان انجام می دهیم.

وی در ادامه افزود: در اجرای ماموریت های وزارت آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، در چهارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آئین نامه نماد و آئین نامه اجرایی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، نیازمند وحدت رویه و انسجام بخشی در حوزه آموزش و توانمندسازی و ارزیابی اثربخشی آموزش ها و اقدامات است؛ لذا با آسیب شناسی وضعیت تربیتی و آسیب های اجتماعی موجود، برنامه «توانمندسازی کارکنان، اولیا و دانش آموزان» با توجه به مخاطبان جامعه هدف با آموزش مهارت های زندگی و خودمراقبتی و با محوریت پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اعتیاد و رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی نوظهور در محیط خانه و مدرسه، با هدف ارتقا، کیفیت بخشی و اثربخشی برنامه‌ های مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی - ایرانی و کاهش عوامل مخاطره آمیز با توجه به مخاطبان جامعه هدف در سراسر کشور اجرا می شود.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: برنامه کانون یاریگران زندگی با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، اجرا می شود در این برنامه تلاش بر این است با تشکیل و شبکه سازی همیاری های دانش آموزان و ذینفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی آنها در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، زمینه ای فراهم شود که دانش آموزان، به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی، تمامی فرآیند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه، طراحی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه های کوچک مدرسه ای را خود برنامه ریزی و مدیریت کنند.

او تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، تنها شامل اجرای برنامه ها (آموزشی، ترویجی و مراقبتی) نیست؛ بلکه این نیز اهمیت دارد که ظرفیت های لازم برای دسترسی دانش آموزان و جمعیت هدف به خدمات مورد نیاز ، به ویژه در محلات حاشیه نشین و کم برخوردار، فراهم شود. از جمله ظرفیت های مناسب برای این منظور، خانه های یاریگران زندگی ویژه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر است که می تواند مرکزی برای تجمیع و ارائه خدمات گوناگون آموزشی و ترویجی پیشگیرانه برای دانش آموزان وسایر گروه های هدف باشد.

سمیه سادات ابراهیمی در ادامه افزود: مدیریت فوریت های روانی-اجتماعی از طریق فعال سازی کارگروه مدیریت فوریت‌های روانی – اجتماعی در سطح مدرسه / منطقه / استان /کشور و تیم تخصصی مداخله در فوریت های روانی – اجتماعی در سطح مناطق  جهت ارایه خدمات روانشناختی به دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در مواقع بحران و همچنین فعالسازی کارگروه مدیریت فوریت های روانی – اجتماعی، ارائه خدمات به دانش آموز دارای فوریت های روانی - اجتماعی واجرای برنامه دانش آموزمحور همیار مشاور در مدارس متوسطه اول و دوم از طریق بهره گیری از ظرفیت و رویکرد همسالان جهت توسعه کمی و کیفی اجرای برنامه های حوزه راهنمایی و مشاوره از دیگر اقدامات ما است.

او همچنین گفت: گسترش و توسعه ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس فاقد مشاور با بهره گیری از ظرفیت اجرای طرح رابطان مشاوره در مدارس دوره ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم برای خدمات مشاوره ای مختصر برنامه ملی نماد به دانش آموزان، ایجاد نقش نیروهای جهادی و والدین پیشگام با همکاری اداره انجمن اولیاء و مربیان برای استفاده از ظرفیت های مردمی و نیروهای جهادی در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان و والدین، ارائه خدمات تخصصی از طریق خط تلفنی مشاوره دانش آموزی (خط ملی نماد ۱۵۷۰) در مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی استانی، برگزاری رویدادهای ترویجی وفرهنگی  ارتقای  سواد  و بهداشت روان سلامت روان در استان ها ( هفته بهداشت روان)، استفاده از ظرفیت شبکه شاد برای توانمندسازی دانش آموزان، کارکنان و اولیا و  مشاوران / رابطان مشاوره وتولید محتوای آموزشی برای تمامی کانال ها، به منظور پایش سلامت روان دانش آموزان در برنامه نماد  آسیب ها  در دانش آموزان از طریق غربالگری روانشناختی ، مشکلات و اختلالات  روان شناختی آسیب های اجتماعی شناسایی و تشخیص داده می شود و دانش آموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره از طریق مشاوران مدارس و همچنین مراکز مشاوره خدمات مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.