به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدحسن هانی، مشاور فناوری اطلاعات رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز پنجشنبه یکم آذرماه در آیین رونمایی از سامانه پاسخگویی هوشمند به سوالات دینی «دیندان»، دربارهٔ راهکارهای هوش مصنوعی در پاسخگویی گفت: از پنج سال قبل، بکارگیری هوش مصنوعی در برنامههای فناورانه دفتر تبلیغات آغاز و با پشتیبانی مدیریت دفتر تبلیغات اسلامی این کار پیش رفت.
وی افزود: مرکز ملّی، بزرگترین مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی است و نزدیکترین رصد اجتماعی ما از فضای دینی و مذهبی است، از اینرو از همان سالهای آغازین فعالیت، استفاده از ابزارهای فنّاوری اطلاعات مد نظر بود که اولین هدف از این کار، پاسخگویی بوده است؛ اما دلایل و اهداف دیگری همچون جریانشناسی و ارائه مشاورهها نیز در فرایند ما انجام میگیرد.
مشاور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر پروژه هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: در طول سال میلیونها بار با ما تماس گرفته میشود و در شبکههای اجتماعی نیز که مخاطب بیشتری دارد، فعالیت داریم و امکان بحثهای صوتی و تماسهای آفلاین و آنلاین برای پاسخگویی فراهم شده است.
وی با اشاره به چالشهای موجود در زمینهٔ پاسخگویی گفت: ما با یکسری چالش مواجه هستیم؛ مثلاً اینکه نیاز جامعه بیش از توان ماست و در ایام پیک، بیش از پنجاه درصد تماسها را نمیتوانیم پیگیری کنیم.
هانی عنوان کرد: علاوه بر محدودیتهای زمانی پاسخگویی، نسل جدید شیوه کاری دیگری دارد که ما باید با ابزارهای جدید، آنها را در اختیار بگیریم.
وی بهبود فرایندهای پاسخگویی را نخستین کار مجموعه در پنج سال قبل اعلام و اذعان کرد: اولین کار ما باید شناسایی محتوای سوال و تخصیص آن به کارشناس باشد، سپس پیداکردن پاسخ توسط کارشناس انجام شود و در نهایت، باید پاسخها ارزیابی و برای تحلیلهای بعدی در جایی نگهداری شوند.
مشاور فناوری اطلاعات رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: تکنیکهای جدید هوش مصنوعی این امکان را به ما داد که مفهوم سؤال را بهتر درک کنیم و مشابهتیابی انجام دهیم تا زمان جستوجو کاهش یابد.
وی ادامه داد: برای تحلیل و ارزیابی به استخراج کلمات کلیدی نیاز داریم که با تکنیک جدید کلیدواژهها به سؤال زده میشود و جنسیت سؤالکننده را نیز میتوانیم قبل از طرح سؤال، با یک دقت نسبی تشخیص دهیم و این مسئله کمککننده به پاسخدهنده است.
هانی بیان کرد: با کمک این سیستم توانستیم سرعت عمل پیدا کنیم و وابستگی کمتری به نیروی انسانی داشته باشیم و در عوض، میتوان از این نیروی انسانی آزادشده در بدنهٔ پاسخگویی استفاده کرد.
وی با اشاره به پروژهٔ دیندان گفت: پروژهٔ امروز که یکسالونیم پیش کلید خورده، پاسخگویی هوشمند است که کل فرایند مذکور را بتوانیم با کمک هوش مصنوعی ارائه کنیم.
مدیر پروژهٔ هوش مصنوعی در ادامه تصریح کرد: ارائهٔ مدلهای زبانی، یکی از اتفاقات بود که با آن پاسخگویی هوشمند، با ظهور مدلهای زبانی امکانپذیر شد.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در سیستمهای زبانی وجود دارد، زبان فارسی است؛ چون این ابزار برای زبان لاتین ساخته شده که اکنون ما سعی در رفع این مشکل داریم.
هانی، دریافت دادههای تمیز و معتبر را یکی دیگر از چالشهای پاسخگویی هوشمند دانست و گفت: ما در حوزههای مختلف سؤال و پاسخ داریم که در بعضی حوزهها مثل فقه وضعیتمان خوب است و در برخی موارد نیز مثل مشاورهها با چالش روبهرو هستیم.
وی مطرح کرد: تست مدلهای زبانی جدید، پردازش صوتی و پاسخگویی هوشمند به زبانهای دیگر را نیز در دستور کار قرار دادیم.
مشاور فناوری اطلاعات رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: تحریمها در اخذ فنّاوریهای جدید، یکی از چالشهای ما هستند و محدودیتهای بودجهای نیز چالش دیگر ماست.
وی در پایان افزود: مدلهای زبانی بومی نیاز است در کشور تهیه شود که این کار تا حدودی انجام گرفته، اما باید ارتقا یابد.
انتهای پیام