شناسهٔ خبر: 69860942 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان:

سه رام قطار در مسیر خواف - هرات هر هفته تردد می‌کند

مشهد-ایرنا- مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: سه رام قطار باری هر هفته در مسیر راه آهن خواف - هرات در طول یک ماه گذشته تردد کرده و کالاها بارگیری و تخلیه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مصطفی رضایی روز پنجشنبه در نشست «فرصتها و چالشهای توسعه حمل و نقل ریلی ایران و افغانستان» که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: در دولت چهاردهم و از زمان حضور مدیر عامل جدید راه آهن جمهوری اسلامی ایران، فعال شدن مسیر ریلی خواف - هرات در اولویت قرار گرفته و همه نقایص آن تا حد زیادی برطرف شده است.

وی بیان کرد: هم اینک لکوموتیو یا واگن به تعداد کافی برای حمل بار در مسیر ریلی خواف - هرات وجود دارد بدون اینکه بار تاجر یک روز در این مسیر بخوابد، اکنون در ایستگاه روزنک از مسیر خط ریلی خواف - هرات روزانه ۲ هزار تن ورودی و ۲ هزار تن خروجی سیمان انجام می گیرد، محل تخلیه و بارگیری در این ایستگاه فراهم است و تضمین می دهیم که هیچ خواب باری بوجود نیاید.

مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: ۳۰ واگن در ایستگاه خواف منتظر جذب بار و ایمنی در مسیر خط ریلی خواف - هرات تامین است و ترافیک وجود ندارد، اگر قرار است این کنسرسیوم تامین کننده واگن برای تاجران باشد، هیچ مشکلی در تامین آن نیست و به تعداد کافی برای تاجران تامین می شود.

وی اظهار کرد: افغانستان در سال گذشته مصوب کرد که تمام خطوط ریلی اش استاندارد باشد، از این اقدام هوشمندانه افغانستان باید تشکر کرد که خود را حلقه وصل بین ایران و چین و اروپا قرار داد و این اتفاق بالاترین سودش متوجه ملت افغانستان و دوم برای فعالانی است که در این حوزه کار می کنند.

رضایی اضافه کرد: هم اینک احداث راه آهن مزار شریف - هرات و هرات - زرنج و قندهار همزمان با اتصال ریلی چابهار به «میلک» در حال انجام است که یک حلقه ریلی فوق العاده مناسبی را بوجود می آورد، بویژه حلقه ای را که از زرنج به میلک و چابهار و وصل و سپس از مسیر سرخس به ترکمنستان و ازبکستان و در نهایت تاجیکستان وصل می شود.

وی ادامه داد: ۲ خط ریلی چابهار - سرخس و خواف - هرات دو خط ریلی موازی هستند که دو کشور را به لحاظ رقایت های اقتصادی و سیاسی - اجتماعی متصل می کند، اگر به لحاظ اقتصادی فعال نشود، در غیر این صورت فقط جنبه سیاسی پیدا خواهد کرد، تمرکز این کنسرسیوم روی متناسب سازی تعرفه حمل بار از خواف به ایستگاه روزنک است که اگر این مسیر توجیه اقتصادی برای بازرگان پیدا کند، بقیه مسیر نیز توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد.

مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان افزود: تعرفه ای که راه آهن برای مسیر مزبور در خصوص حمل و نقل بار سیمان تعیین کرده است، سه دلار است، افغانستان خواف - هرات را ۶ دلار تعیین کرده که نسبت به بقیه مسیرهای ریلی در افغانستان کمتر است، می بایست تعرفه ها بین ۲ طرف متوازن و همکاری ها برای توسعه امکانات در مرز بیشتر شود.

سه رام قطار در مسیر خواف - هرات هر هفته تردد می‌کند

برقی کردن راه آهن مشهد و تهران در اولویت طرح های ریلی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هدف اصلی ما در همکاری‌های ریلی با افغانستان، استفاده از کریدور "واخان" به عنوان گذرگاه کلیدی شرق و غرب آسیا و راه اندازی مسیر ریلی از چین به افغانستان و ایران و اتصال به ترکیه و اروپا از طریق ایران است.

حسن نوری زاده وجود ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در ایران را ظرفیت مناسبی برای دستیابی به این مهم دانست و افزود: توسعه و برقی کردن خط راه آهن از سرخس به مشهد، مشهد به تهران، تهران به تبریز و در انتها اتصال به کشور ترکیه از برنامه‌های مهم کشور در حوزه راه آهن است که برقی کردن ریل موجود بین مشهد و تهران جهت افزایش سرعت جابه‌جایی بار در اولویت طرح های ریلی این استان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: مدت زمان کوتاه و هزینه کم، دو مولفه ای است که در حمل بار از طریق راه آهن همیشه مورد توجه تجار بوده، امید است که ترددها در حوزه ریلی کشور افزایش یابد و تجارت از این مسیر برای بازرگانان آسان تر شود.

معاون استاندار خراسان رضوی توسعه محور شرق را از دیگر اهداف بخش ریلی این استان دانست و گفت: تکمیل این طرح با راه اندازی راه آهن مشهد و سرخس میسر خواهد شد، از سوی دیگر با توجه به ارتباط بین ایران و افغانستان در حوزه معادن، انتظار ما این است که حضور ایران در بازار اصلی و استخراج از معادن افغانستان با نگاه بهره‌برداری هر دو ملت از ظرفیت موجود در این حوزه بیشتر شود.

سه رام قطار در مسیر خواف - هرات هر هفته تردد می‌کند

واگن های حمل کالا در مسیرهای ایران و افغانستان دو سربار هستند

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز هدف از برگزاری این نشست را آشنایی بیشتر با برنامه‌ها، اقدامات و شرایط حال اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان ذکر و بیان کرد: یکی از نکات مهم در ارتباط ریلی ایران و افغانستان این است که این مسیر ریلی برای واگن‌های حمل کالا، دو سر بار شده و به کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد، زیرا طرح اتصال ریلی ایران به افغانستان با توجه به گرانی یک سر بار بودن واگن‌ها، موفقیت زیادی نخواهد داشت.

محمود سیادت افزود: نفع بیشتر راه اندازی راه آهن خواف - هرات به کشور افغانستان بازمی گردد و برای فعال شدن این مسیر در حوزه اقتصادی باید از سود خود بگذرند، دو طرف ایرانی و افغانستانی باید میزان خطرپذیری خود را افزایش داده و برخی سوبسیدها را برای این مسیر در نظر بگیرند تا حمل و نقل کالا در این مسیر ریلی برای تاجر توجیه اقتصادی پیدا کند.

وی اظهار کرد: هم اینک مرز ماهی رود بیشترین حجم ترانزیت از مسیر افغانستان را در بین مرزهای دیگر ایران با کشور مقابل دارد، مسیر ریلی از مواردی است که جای توسعه زیادی دارد و می تواند مرز خواف را به یکی از مرزهای پرتردد تبدیل کند، مشروط بر اینکه همکاری اقتصادی ۲ کشور توسعه یابد.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان پیشنهاد کرد که کمیته ذیل کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی جهت فعال‌سازی مسیر ریلی ایران به افغانستان تشکیل شود، همچنین امکان مشارکت انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و فعالان اقتصادی استان در کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان فراهم شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شرکت های حمل و نقل خراسانی تجربه خوب و موثری در حوزه تجارت و فعالیت در کشورهای آسیای میانه دارند و می توانند در تشریک مساعی با تاجران افغانستانی به توسعه روابط کمک زیادی کنند.

محمود امتی اظهار کرد: بخش خصوصی ظرفیت کافی برای توسعه تجارت بین ۲ کشور را دارد، در سه یا چهار مرزی که با کشور افغانستان فعال است روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ کامیون ترانزیتی یا صادراتی تردد می شود لذا با فعال شدن راه آهن می توان در این بخش تحولی ایجاد کرد که از سوی کشور افغانستان انتظار می رود.

وی افزود: دو طرف ایران و افغانستان باید موانع و مشکلات و گرفتاری های خط ریلی خواف – هرات را احصا کنند و مشکلات در این خط ریلی باید شناسایی و برطرف شود، بویژه هر چه سریعتر باید زیرساخت های این خط ریلی تکمیل شود.