شناسهٔ خبر: 69850677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

بررسی ارتقای خطوط ریلی ترانزیتی کشور در کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

قطار سریع‌السیر مشهد - تهران در سالن انتظار

جلسه ارتقای خطوط ریلی ترانزیتی کشور در کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی ظهر دیروز در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​در پایان این جلسه مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع رسانه‌ها گفت: امروز جلسه‌ای در استانداری خراسان رضوی برگزار و مهم‌ترین پروژه ریلی کشور و موضوع برقی کردن خط فعلی قطار مشهد- تهران و ارتقای آن با سرعتی بالاتر که از دستورات رهبر معظم انقلاب هم بوده مطرح شد.
جبارعلی ذاکری ادامه داد: اقدام‌های مؤثر در اجرای این پروژه در موضوعات تأمین سرمایه، تأمین مالی این پروژه، راهکارهای اجرایی برای تکمیل در حداقل زمان، مرور مسائل ۲۰ سال گذشته در این محور و ارتقای سرعت در این جلسه مطرح و  قرار شد کمیته‌ای در خراسان رضوی برای این موضوع شکل بگیرد تا بتوانیم با توجه به مقدمات عملیات اجرایی و تأمین مالی‌ از قبل پیش‌بینی شده آن را عملیاتی کنیم.
وی درباره آخرین وضعیت قطار برقی افزود: پروژه در نقطه آغازین است البته مطالعات قبلی انجام شده و پیش‌تر این پروژه به پیمان رفته اما در روشی که به پیمان رفته بود تعدیلاتی صورت گرفت تا با یک ترکیب و روش جدید پروژه را عملیاتی کنیم و بخشی از تأمین اعتبار آن از محل تهاتر نفت است که انجام شده و بخشی دیگر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد بود.
ذاکری درباره برآورد مالی پروژه قطار برقی مشهد- تهران بیان کرد: برآورد فعلی در حد 3/1میلیارد دلار برای بخش اجرایی است که با اضافه کردن عدد ناوگان به 6/1میلیارد دلار می‌رسد و بحث زمانی اتمام پروژه تابع تأمین منابع مالی است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص مشکلات پیش آمده در خط راه‌آهن از افغانستان به ترکیه و اینکه به حمل مسافر هم اختصاص پیدا خواهد کرد، توضیح داد: دو ماهی است مسائل این کنسرسیوم و مجموعه‌ای که در حمل و نقل بار میان افغانستان و ترکیه تردد می‌کند حل شده و هفتمین قطار هم هفته گذشته به حرکت درآمد. در این خط در حال حاضر بخش مسافری فعالیت نخواهد داشت و در حد باربری بوده و برنامه این است تا زمانی که این خط به هرات که ۳۵ کیلومتر آن باقی مانده است نرسد، در این خط آهن امکان جابه‌جایی مسافر وجود نخواهد داشت.

پروژه قطار سریع‌السیر مشهد- تهران نیازمند تفاهم ملی است
در ادامه استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: جلسه امروز برای کریدورهای ترانزیتی به ویژه شرق به غرب و اولویت برقی کردن مسیر مشهد به تهران بود. این کریدور که از سرخس تا غرب کشور کشیده می‌شود مانند کریدور شمال به جنوب در بحث ترانزیت مهم است و اولویت دارد.
غلامحسین مظفری ادامه داد: کمیته‌ای تشکیل شود و ماهانه جلسه را برگزار کنیم تا کارها محقق شود. قطار سریع‌السیر در مسیر مشهد- تهران در حوزه مسافر است که کلیات آن مورد تفاهم و توافق بود و در بودجه سال آینده هم مطالعات و مبالغ گذاشته شده است. طبیعتاً به لحاظ حجم بالای نیاز منابع مالی باید یک تفاهم ملی برای اجرای آن باشد که پیگیر آن هم خواهیم بود. همچنین در جلسه چند روز گذشته در تهران روی کلیات پروژه تفاهم شده تا بتوانیم آن را موازی با پروژه برقی کردن قطار که کاملاً مستقل از هم است پیش ببریم.
وی درباره تأمین مالی پروژه قطار برقی مشهد- تهران گفت: کارهای زیادی در حد مطالعات و انتخاب پیمانکار انجام شده اما واقعیت این است این پروژه هنوز شروع نشده و جای امیدواری است که رقم‌های تأمین مالی قطار برقی نسبت به قطار سریع‌السیر پایین‌تر است و حداکثر 10درصد آن خواهد بود.
مظفری در خصوص کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب عنوان کرد: این دو کریدور از بحث‌های اصلی ترانزیتی کشور است و موجب اتصال کشورهای آسیای میانه و چین به غرب دنیا می‌شود که مسیر بزرگی است. در گذشته‌ای دور جاده ابریشم از این منطقه البته با یک تفاوت مسیر عبور می‌کرده و برای ترانزیت کالا مسیر خوبی برای دنیاست و شاید کوتاه‌ترین مسیر ممکن محسوب شود. کشور ما هر مقدار انرژی در این زمینه بگذارد به تعبیری مسیر اصلی به لحاظ اقتصادی خواهد شد و مهم است ما در مسیر قرار بگیریم که این از اولویت‌های مجموعه دولت است.
وی ارتقای مسیر، تکمیل بعضی از قسمت‌های مسیر و ایجاد خط دوم را از موارد مطرح در مسیر کریدور شرق به غرب دانست و در خصوص ضرورت تکمیل خطوط کریدوری گفت: دنیا متوقف نمی‌شود تا ما تصمیم بگیریم و بخش خصوصی و دنیا به دنبال منافع خود است و کارهای خود را انجام می‌دهند و با سرعت هم  پیش می‌روند و ما اگر سریع نباشیم حذف می‌شویم و در این زمینه تعارفی هم وجود ندارد. 
ما در عین حال که کوتاه‌ترین مسیر هستیم باید تلاش کنیم کارهایمان را سریع‌تر پیش ببریم.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی