شناسهٔ خبر: 69842851 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پروژه قطار برقی مشهد _ تهران هنوز در آغاز راه است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مشهد گفت: پروژه برقی کردن قطار مشهد _ تهران در نقطه آغازین است و برآورد مالی آن ۱/۳ میلیارد دلار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، جلسه ارتقا خطوط ریلی ترانزیتی کشور در کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی ظهر امروز در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.
در پایان این جلسه مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع رسانه ها گفت: امروز جلسه ای در استانداری خراسان رضوی برگزار و مهمترین پروژه ریلی کشور و موضوع برقی کردن خط فعلی قطار مشهد _ تهران  و ارتقا آن با سرعتی بالاتر که از دستورات مقام معظم رهبری هم بوده مطرح شد.
جبارعلی ذاکری ادامه داد: اقدامات موثر در اجرای این پروژه در موضوعات تامین سرمایه، تامین مالی این پروژه، راهکارهای اجرایی برای تکمیل در حداقل زمان و مرور مسائل در ۲۰ سال گذشته در این محور و در خصوص ارتقا سرعت در این جلسه مطرح شد و  قرار شد تا کمیته ای در خراسان رضوی برای این موضوع شکل بگیرد تا بتوانیم با توجه به مقدمات عملیات اجرایی و تامین مالی های از قبل پیش بینی شده آن را عملیاتی کنیم.
وی درباره آخرین وضعیت این پروژه افزود: پروژه در نقطه آغازین است البته مطالعات قبلی انجام شده و قبلا این پروژه به پیمان رفته اما در روشی که به پیمان رفته بود تعدیلاتی صورت گرفت تا با یک ترکیب و روش جدیدی پروژه را عملیاتی کنیم و تامین اعتبار آن بخشی از محل تهاتر نفت که انجام شده و بخش دیگر سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود.
ذاکری درباره برآور مالی پروژه قطار برقی مشهد- تهران گفت: برآورد فعلی در حد یک ۱/۳ میلیارد دلار برای بخش اجرایی است که با اضافه کردن عدد ناوگان به ۱/۶ میلیارد دلار می رسد و  بحث  زمانی اتمام پروژه تابع تامین منابع مالی است. امروز اولین جلسه با این موضوع در استان برگزار شد که در جلسات بعد زمان بندی آن هم مطرح می شود.

وی در خصوص مشکلات پیش آمده در خط راه آهن از افغانستان به ترکیه و آیا این مسیر به حمل مسافر هم اختصاص پیدا خواهد کرد توضیح داد: دو ماهی است که مسائل این کنسرسیوم و مجموعه ای که در حمل و نقل بار بین افغانستان و ترکیه در واقع تردد می کند حل شده و هفتمین قطار هم هفته گذشته به حرکت در آمد. در این خط در حال حاضر بخش مسافری فعالیت نخواهد داشت و در حد باربری است و برنامه این است تا زمانی که این خط به هرات که ۳۵ کیلومتر آن باقی مانده است نرسد، در این خط آهن امکان جابجایی مسافر وجود نخواهد داشت و در حال حاضر بحث اصلی بحث باری است.

پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران نیازمند تفاهم ملی است
در ادامه استاندار خراسان رضوی دو موضوع قطار سریع السریع و برقی را دو موضوع مستقل از هم خواند و اضافه کرد: جلسه امروز برای کریدورهای ترانزیتی به ویژه شرق به غرب و اولویت برقی کردن مسیر مشهد به تهران بود. این کریدور که از سرخس تا غرب کشور کشیده می‌شود، مانند کریدور شمال به جنوب در بحث ترانزیت مهم است و اولویت دارد و طبیعتا در دستور کار بود.
غلامحسین مظفری ادامه داد: در این راستا قرار شد کمیته ای تشکیل شود و ماهانه جلسه را برگزار کنیم تا کارها محقق شود. قطار سریع السیر در مسیر مشهد و تهران و در حوزه مسافر و حوزه سفر است که طبیعتا در این جلسه کلیات آن مورد تفاهم و توافق است. این مبحث از مباحث قدیمی در دستور کار و مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و در بودجه سال آتی هم مطالعات و مبالغ گذاشته شده است.
وی افزود: طبیعتا به لحاظ حجم بالای نیاز منابع مالی باید یک تفاهم ملی برای اجرای آن باشد که پیگیر آن هم خواهیم بود. همچین در جلسه چند روز گذشته در تهران روی کلیات پروژه تفاهم شده تا بتوانیم آن را موازی با پروژه برقی کردن قطار که کاملا مستقل از هم است پیش ببریم.
استاندار خراسان رضوی درباره تامین مالی پروژه قطار برقی مشهد _ تهران گفت: کارهای زیادی در حد مطالعات و انتخاب پیمانکار انجام شده اما واقعیت این است که این پروژه هنوز شروع نشده است و جای امیدواری است رقم های تامین مالی قطار برقی نسبت به قطار سریع السیر پایین تر است و ده درصد آن حداکثر خواهد بود.
مظفری در خصوص کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب عنوان کرد: این دو کریدور از بحث های اصلی ترانزیتی کشور است و باعث اتصال کشورهای آسیای میانه و چین به غرب دنیا می شود که مسیر بزرگی است. در گذشته ای دور جاده ابریشم از این منطقه البته با یک تفاوت مسیر عبور می کرده است و طبیعی است برای ترانزیت کالا مسیر خوبی برای دنیا است و شاید کوتاهترین مسیر ممکن محسوب شود. کشور ما هر مقدار انرژی در این زمینه بگذارد به تعبیری مسیر اصلی به لحاظ اقتصادی خواهد شد و مهم است ما در مسیر قرار بگیریم که طبیعتا این از اولویت های مجموعه دولت است.
وی ارتقا مسیر، تکمیل بعضی از قسمت های مسیر و  ایجاد خط دوم را از موارد مطرح در مسیر کریدور شرق به غرب دانست و در خصوص ضرورت تکمیل خطوط کریدوری گفت: دنیا متوقف نمی شود تا ما تصمیم بگیریم و بخش خصوصی و دنیا به دنبال منافع خود است و کارهای خود را انجام می دهند و با سرعت هم می روند و ما اگر سریع نباشیم حذف می شویم و در این زمینه تعارفی هم وجود ندارد. در مسیرها رقابتی وجود دارد و ما در عین حال که کوتاهترین مسیر هستیم باید تلاش کنیم سریعتر کارهایمان را پیش ببریم.