شناسهٔ خبر: 69831700 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همکاری ایران و چین برای توسعه زیرساخت حمل و نقل ریلی شمال

استاندار مازندران از آغاز فرآیند عقد تفاهم‌نامه با یک شرکت چینی برای اجرای پروژه بزرگ زیرساخت راه‌آهن قطار سریع‌السیر تهران - شمال خبر داد.

صاحب‌خبر -

در راستای ایجاد زیرساخت راه آهن سریع‌السیر تهران- شمال، چهارمین جلسه پیگیری نشست با سرمایه‌گذار چینی و استفاده از فاینانس ایران و چین در دفتر بازوند، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور و استاندار مازندران، مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه آهن و زیرساخت و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران و دستگاه مربوطه برگزار شد.

یوسف نوری استاندار مازندران گفت: مباحث عقد تفاهم‌نامه اولیه فی‌مابین شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور با هلدینگ چینی که جزو ۳ شرکت برتر دنیا در ایجاد ریل راه آهن بویژه در حوزه تونل‌های راه می‌باشد، مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

او با تاکید بر اینکه شرکت چینی آمادگی کامل خود را در اجرای عملیاتی پروژه راه آهن شمال اعلام داشت، افزود: شرکت چینی با مطالعات اولیه و بررسی موضوعات طرح در طی سه جلسه در گذشته آمادگی خود را در این پروژه اعلام کرد و مقرر گردید ظرف یک هفته آتی؛ شرکت سرمایه‌گذار چینی و شرکت مادر تخصصی زیرساخت حمل‌و نقل کشور اقدامات اولیه تفاهم‌نامه در جهت امضاء را تهیه و تدوین کنند.

نوری گفت: در قالب این تفاهم‌نامه بروزرسانی مطالعات پروژه و همچنین پیوست ریل مازندران به شرق و غرب استان از گلوگاه تا رامسر با رویکرد ایجاد راه آهن رشت – ساری- مشهد، با توجه به نقشه کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب مازندران شکل خواهد گرفت.

او با بیان اینکه فاز اول پروژه از تهران به مازندران، قطار سریع‌السیر با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، افزود: فاز اول به طول ۱۵۰ کیلومتر است که بخش عمده آن بصورت تونل می‌باشد.

نوری گفت: ریل احداثی قطارسریع‌السیر متفاوت از ریل‌ها و ایستگاه‌های موجود در کشور خواهد بود.

استاندار مازندران با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور به کشور چین، افزود: با قرار گرفتن این پروژه در اولویت پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی امید می‌رود جزء طرح‌هایی باشد که در فاینانس دوم مدیران چین قرار گیرد.

نوری با تاکید بر رهاشدگی پروژه راه آهن شمال، گفت: این پروژه که حالت رهاشدگی داشته و صرفاً در جهت پایداربودن بودجه‌ای در پروژه‌های راه آهن کشور قرار گرفته بود، از سال آینده شاهد روند اجرایی این آن به همت شرکت مادرتخصصی و زیر ساخت وزرات راه و شهرسازی خواهیم بود.

او با بیان اینکه طرح و پروژه درحوزه زیرساخت راه آهن در مازندران بعد از انقلاب مغفول مانده بود، افزود: این پروژه می‌تواند درشمار پروژه‌های بزرگ ملی در مازندران در بعد از انقلاب در حوزه راه آهن قرار گیرد، ظرفیت‌هایی که برای این پروژه و اثرات بعدی آن انتظار می‌رود این پروژه را تبدیل به یک پروژه بزرگ اقتصادی نموده است.

نوری به ظرفیت‌های اقتصادی پروژه اشاره کرد و گفت: حمل و نقل و ترافیک، موضوعات مرتبط با محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، کاهش هزینه سفر، افزایش تعداد سفر، سلامت سفر، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مبتنی بر ریل و ایستگاه‌های راه آهن از جمله مواردی است که موجب اقتصادی شدن پروژه و اجرایی شدن آن توسط شرکت سرمایه‌گذار چینی و شرکای داخلی آن خواهد بود.

مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه در این جلسه همچنین به توسعه استان‌های شمالی در حوزه شهرسازی مبتنی بر ریل با توجه به زیست بوم گلستان، مازندران و گیلان پرداخته شد، افزود: ایجاد و تعریف شهرسازی به ریل موجب نظم بخشیدن به توسعه زیرساخت‌های شهری و ساخت و ساز‌ها در این استان‌ها خواهد شد.

منبع:حبرگزاری صدا و سیما