شناسهٔ خبر: 69860939 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر راه وشهرسازی: راه آهن چابهار- زاهدان راهی به سوی توسعه کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن چابهار - زاهدان راهی به سوی توسعه کشور است و در ارتباط ما با همسایگان اثربخش خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، فرزانه صادق مالواجرد در سر یک روزه به خاش گفت: کریدور شمال - جنوب از اولویت دارترین و راهبردی‌ترین پروژه‌های ریلی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه چندین دولت برای راه آهن چابهار - زاهدان و در ادامه آن به سرخس تلاش کرده‌اند، ادامه داد: این خط ریلی راهی به سوی توسعه کشور است و در ارتباط ما با همسایگان اثربخش خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هم دولت وفاق ملی و هم قرارگاه خاتم الانبیاء از اهمیت این طرح مطلع هستند از این رو باید تلاش کنیم تا طول اجرای آن کوتاهتر شود؛ برای این منظور باید برای تامین منابع مالی آن بیشتر تلاش کنیم، البته قرارگاه خاتم الانبیاء نشان داده است که حتی اگر منابع تامین نشود نیز کار را پیش خواهد برد.

صادق با تاکید بر اینکه این طرح ریلی حتی زودتر از پایان ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد از تلاش‌های تمامی دولت‌های گذشته در زمینه اتمام بخش‌هایی از این طرح قدر دانی و اظهار امیدواری کرد تا این طرح در طول دولت وفاق ملی به بهره برداری برسد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور هم طرح راه آهن چابهار - زاهدان را دروازه توسعه شرق و بسیار مهم خواند و افزود: با وجود همه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور با دانش مهندسی بالا این طرح در حال انجام است و با غیرت و همت دولت چهاردهم شاهد پایان یافتن این کریدور در دولت وفاق ملی باشیم.

عباس خطیبی با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته شاهد اجرای بخش‌ های مختلف راه آهن چابهار - زاهدان بوده است، گفت: بر اساس ماده ۵۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت ساخت خطوط راه آهن در ایران در دست اجراست که شامل شش کریدور شمالی و جنوبی و دو کریدور شرقی- غربی است. کریدور چابهار - سرخس پنجمین کریدور از میان آنهاست که پنج مرز کشور را به هم متصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، ۱۵۵ کیلومتر از راه آهن زاهدان - خاش به بهره برداری رسید، خاطرنشان کرد: محور خاش - چابهار به طول ۴۶۶ کیلومتر است که زیرسازی آن پیشرفت حدود ۸۰ درصدی دارد و طویل‌ترین طرح ریلی کشور به ارزش یک و نیم میلیارد دلار به شمار می‌رود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در حمایت از تامین مالی این طرح گفت: امیدواریم تا این طرح تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده به اتمام برسد.