شناسهٔ خبر: 69855613 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم گسترش سریع هوش مصنوعی در صنعت نشر کشور

رئیس شورای تخصصی هوش مصنوعی در رویداد کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نشر گفت: نقش آفرینی ناشران ایرانی در آینده صنعت نشر جهان به هوش مصنوعی گره خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خانی علی اکبری در رویداد « کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نشر » درباره کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نشر گفت: از کاربرد‌های هوش مصنوعی در حوزه نشر، می‌توان به شناسایی تقلب در آثار علمی، حذف تکرار از فرایند علم، ایجاد ارتباط معنایی بین انتشارات مختلف، امکان جستجو و بازیابی سریع و کاربر محور، ایجاد فضایی برای تسهیل پژوهش ارتقای رویت پذیری انتشارات علمی و همچنین در نیازشناسی و شناسایی موضوعات در حال شکل‌گیری نگار نگارش و عیب یابی بحث بازخورد از خوانندگان اشاره کرد.
وی افزود: در سطح کلان حاکمیت می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌های فنی و تنظیم‌گری به رواج استفاده از فناوری هوش مصنوعی کمک کند در سطح خرد نیز بیشترین سهم به خود ناشران تعلق دارد ناشران با هدف کاهش هزینه‌ها و ارتقای میزان فروش و اثرگذاری خود می‌توانند از فناوری هوش مصنوعی استفاده کنند، اما اگر این کار رخ ندهد ناشران ما در آینده نشر جهان جایگاه خود را از دست می‌دهند.
رویداد کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نشر با حضور صادق خانی علی اکبری، رئیس شورای تخصصی هوش مصنوعی، گروهی از اساتید دانشگاه و فعالان حوزه هوش مصنوعی و ناشران دانشگاهی کشور در دانشگاه تهران برگزار شد.
اهداف اصلی این رویداد، بررسی چالش‌های اجرا و پیاده سازی هوش مصنوعی در صنعت نشر، آشنایی با ابزار‌های هوش مصنوعی، آشنایی با کاربرد مدل‌های زبانی به ویژه ChatGBT، تحلیل گری پیش بینانه در صنعت نشر و بهبود عملکرد کارایی صنعت نشر با هوش مصنوعی بود.