شناسهٔ خبر: 69851302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دود عمل‌نکردن به تعهدات خودروسازها در چشم مصرف‌کننده

تاخیر در ارسال دعوت‌نامه از سوی خودروسازان و از طرفی افزایش شدید قیمت کارخانه‌ای محصولات بسیاری از افرادی را که در مرحله اول ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه شرکت کرده بودند دچار مشکل کرده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

افزایش قیمت کارخانه محصولات ایران‌خودرو و سایپا تا حدود ۳۵ درصد درحالی ابلاغ شد که بسیاری از افرادی که در نوبت اول سامانه یکپارچه ثبت نام کردند در انتظار دریافت دعوت‌نامه واریز وجه یا تکمیل وجه خودرو هستند.

از طرفی خودروسازان با بهانه‌های مختلف از جمله نبود قطعات، تحویل بسیاری از خودرو‌های ثبت‌نامی در دور اول سامانه یکپارچه در اواخر زمستان ۱۴۰۱ که موعد تحویلشان تابستان و پاییز امسال بود را به تاخیر انداختند و فراخوان واریز وجه را پس از چند ماه تاخیر به متقاضیان ارسال کردند.

به طوری‌که افرادی که باید با زمانبندی خودروساز، خودرو خود را در تابستان یا پاییز امسال تحویل می‌گرفتند با وجود چندین بار افزایش قیمت به بهانه‌هایی از جمله ارتقای کیفیت محصولات با اضافه‌کردن چند آپشن ساده‌ با چند ماه تاخیر دعوت‌نامه را دریافت کردند یا هنوز در انتظار دریافت دعوت‌نامه هستند.

این درحالی است که اگر ارسال به موقع دعوت‌نامه از سوی خودروساز صورت می‌گرفت اکثر افرادی که در انتظار دریافت پیامک تکمیل وجه هستند شاید شامل این افزایش قیمت نبودند و معادلاتشان برای واریز مبلغ باقی‌مانده خودرو به هم نمی‌خورد.

نکته حائز اهمیت این است که افزایش قیمت‌ها، شامل افرادی که در نوبت اول ثبت‌نام در سامانه یکپارچه برنده خودرو شده بودند نیز شده و افرادی که باید تا این لحظه خودرو خود را دریافت می‌کردند نیز باید قیمت روز خودرو را واریز کنند.

درحالی که اگر خودروساز در همان زمانی که اولویت‌بندی کرده بود برای واریز وجه، دعوت‌نامه را ارسال می‌کرد و از سوی خودروساز شاهد تاخیر‌های عمدی برای ارسال دعوت‌نامه با هدف افزایش قیمت‌ها نبودیم بسیاری از ثبت‌نام کنندگان دچار سردرگمی نمی‌شدند.

در رابطه با افزایش کیفیت محصولات این ۲ خودروساز در پی رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز کارشناسان معتقدند که هیچ تضمینی وجود ندارد، چراکه این افزایش قیمت‌ها در صنعت خودروسازی به اقتصاد تحریمی و جاماندن تورم تولید از تورم واقعی در کف جامعه بازمی‌گردد و نمی‌توان انتظار بالارفتن کیفیت محصولات را داشت.

البته کارشناسان عقیده دارند تصمیم اخیر افزایش قیمت کارخانه محصولات ایران‌خودرو و سایپا اگر با عرضه گسترده خودرو توسط خودروسازان و همچنین مدیریت بازار خودرو با تداوم عرضه خودرو‌های خارجی ارزان قیمت همراه باشد، می‌تواند تقاضای کاذب در بازار خودرو کاهش را کاهش دهد درغیر این‌صورت نتیجه‌ای جز ایجاد تلاطم در بازار خودرو نخواهد داشت.

انتهای پیام/