وی افزود: علامه طباطبایی افتخارشیعه و نقطهی عطفی در تاریخ علمی دین و روحانیت بود.
آیتالله فاضل لنکرانی تصریح کرد: ایشان در فلسفه در قلهها قرار دارند و از جهات علمی حاشیه مهم و خوبی بر کفایه دارند و تعلیقات ایشان بر اسفار نیز بسیار ارزشمند است .
وی ادامه داد: علامه طباطبایی تسلط و انسی ویژه با روایات داشت و به نظر میرسد ایشان قبل از آنکه با قرآن انس داشته باشد با روایات انس داشت اما عظمت و شاهکارعلمی علامه و نوآوری وی را باید در المیزان جستجو کرد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه طباطبایی تحول و دگرگونی عظیمی را در حوزه تفسیر قرآن به وجود آورد اظهار داشت: ایشان در بعد تفسیر دارای برجستگی های فراوانی است و این انس و تسلطی که بر مضامین قرآن داشت بی نظیر است و نظرعلامه این بود که باید قرآن را با خود قرآن تفسیر کرد.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم روحانیت را به جهان معرفی کنیم باید به علامه طباطباییها و آیتالله خمینیها بنگریم و حقایقی از معارف دین را که ایشان به صحنه آوردهاند معرفی کنیم.
وی افزود: باید به کسانی که دشمنی با دین دارند و روحانیت را مورد حمله قرار می دهند گفت که اگر علامه طباطبایی نبود امروز جهان و بشریت از این همه معارف که در المیزان موج می زند بیبهره میماند.
آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: علامه دروس حوزوی را دقیق خواند و طهارت نفس را به حد اعلاء رساند و اعتقاد عمیق به عصمت ائمه معصومین (ع)داشت .
وی با بیان اینکه هنوز قدر تفسیر المیزان آنچنان که باید شناخته نشده، خاطر نشان کرد: هنوز روی ابتکارات و نکات بدیع و جدیدی که علامه در این تفسیر آوردند کار اساسی و علمی نشده و حوزه های علمیه و مراکز علمی باید صدها سمینار برای استخراج این ابتکارات برگزار نمایند.
آیتالله فاضل لنکرانی قرآن را کتابی جامع برشمرد که علامه میفرمودند باید برای تفسیر قرآن به خود قرآن مراجعه کرد.
وی تاکید کرد: علامه سیدمحمدحسین طباطبایی با نور قرآن و ولایت و تقوا به این مرتبت رسیده است.