اقبال قاسمی پویا عضو بازنشسته هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: علم یکی از مبانی توسعه است. به خصوص امروز که علم به سرعت رو به پیشرفت است و علوم جدیدی مانند هوش مصنوعی به وجود آمده است. هرروز اندیشههای جدیدی به وجود میآید که اگر خود را از آنها آگاه نکنیم، از دنیا عقب میمانیم.
وی افزود: تحول و تحقق خیزشهای جدید علمی تنها با اصلاح آموزش و پرورش ممکن است. با وضعیت کنونی که آموزش و پرورش دارد، خیزش علمی صورت نمیگیرد. از مقطع ابتدایی گرفته تا دانشگاه محتوایهای درسی، کیفیت آموزشی و روش تدریس وضعیت جالبی ندارند. اولین تحولها ابتدا باید از آموزش و پرورش صورت گیرد.
وی افزود: نمیتوانیم آموزش و پرورش را به همین حال رها کنیم. خیزش علمی ملزوماتی دارد که برای تحقق آن باید تلاش و برنامهریزی کرد تا بتوان به نتیجه رسید. کشورهای پیشرفته برای رسیدن به درجات بالای علم و تحقق خیزشهای علمی جدید، سالها تلاش کردند، مدارس را گسترش دادند، کیفیت علمشان را بالابردند و اندیشههای علمی جدید را پذیرا شدند.
قاسمی پویا در خصوص نقش دانشگاه در تحقق خیزشهای علمی عنوان کرد: دانشگاه دنباله آموزش و پرورش است. دانشگاه باید به جای مطالب حافظه محور و طوطیوار، مطالب مفید و کاربردی آموزش دهد. دانشجویان تنها از ترس امتحان و نمره گرفتن درس میخوانند. باید به جای اینکه فقط چیزی بیاموزند تا بر روی برگه پیاده کنند، مهارت بیاموزند.
دانشگاهها با پژوهش بیگانهاند
وی افزود: پژوهش باید مبنای دانشگاهها باشد. متاسفانه دانشگاهها با پژوهش بیگانهاند. دانشگاهیان باید به نیازهای جامعه توجه کنند. دانشگاه باید آزادی عمل داشته و از مسائل سیاسی دور باشد. دانشگاه مرکز آزادی اندیشه و محل پژوهش است که باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
وی افزود: وقتی گفته میشود دانشگاه باید به نیازهای جامعه امروز توجه کند، منظور نه فقط ایران بلکه جامعه جهانی است. با رفتن بعضی دانشجویان به کشورهای دیگر که خود نوعی فاجعه است، نمیتوانیم خیزش علمی داشته باشیم. شاید حتی مدیران و ریاست دانشگاه هم باید توسط اساتید انتخاب شوند.
انتهای پیام/