به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری استان قم، مهدوی در آیین اختتامیه این رویداد که در سالن شهید فخریزاده پارک علم و فناوری برگزار شد، اظهار داشت: بواسطه زحماتی که طی سه دهه گذشته در امر توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور انجام شده است نقشآفرینی فزاینده پارکها و مراکز رشد در حمایت از ایدهها و کسب و کارهای نوآورانهای که با برگزاری رویدادهای اینچنینی شناسایی و به جمع استارتاپها وارد میشوند را شاهد هستیم.
مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: خوشبختانه پارکها و مراکز رشد با زیرساختهای حمایتی که تعریف کردهاند علاوه بر افزایش تابآوری و قدرت ریسک صاحبان ایده و استارتاپها به شکل قابل توجهی فرآیند تبدیل ایده به کسب و کار را نیز کاهش دادهاند.
وی در ادامه به اصلیترین ویژگیهای استارتاپهای موفق اشاره کرد و افزود: شرط اصلی موفقیت ایدهها ابتدا به ساکن شناخت دقیق مسئله و بعد از آن است که میتوانیم با استفاده از ابزارهای فناورانه برای رفع آنها تلاش کنیم.
مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با تأکید بر لزوم تمرکز بر صرفه اقتصادی و تعریف مدل درآمدی کسب و کارها گفت: هر قدر هم که یک ایده مبتنی بر فناوری و پیچیدگی فنی باشد اما درآمدزایی نداشته باشد به یک کسب و کار موفق تبدیل نخواهد شد.
مهدوی همچنین ایمان و توکل، عشق و علاقه، ریسکپذیری، سختکوشی، پایداری در برابر ناملایمات و نترسیدن از شکست را نیز ازدیگر شاخصههای فردی افراد موفق در عرصه کسب و کار دانست و گفت: در نظام آموزشی کشورهای پیشرفته از سنین پایین و بصورت هدفمند اموری به کودکان و نوجوانان واگذار میشود که توان انجام آنها را نداشته باشند تا براساس تحلیل رفتار آنها برای مواجهه با ناکامی و شکست به راه حلهای تربیتی دست پیدا کنند. در حالیکه متأسفانه در کشور ما شکست اتفاق وحشتناکی است و کم وبیش همه ما به لحاظ فرهنگی و تربیتی از این میترسیم که در صورت شکست نگاه اطرافیان به ما تغییر پیدا کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه رشد کسب و کارهای دانشبنیان و فناورانه مستقیماً با مقوله توسعه در ارتباط است، افزود: اگرچه در راهاندازی استارتاپها و کسب و کارها تمرکز اصلی بر درآمدزایی است اما نباید نگاه ما صرفاً محدود به این موضوع باشد بلکه استارتاپها باید به دنبال خلق و پاسداشت ارزشهای اجتماعی باشند و توجه به درآمدزایی نباید آنها را از ارزش آفرینی و مسئولیتهای اجتماعی شان غافل کند.
ارسال 94 ایده به دبیرخانه دومین رویداد استارتاپی شتاب
در بخش دیگری از این مراسم مسئول اجرایی دومین رویداد استارتاپی شتاب استان قم در گزارشی از فرآیند اجرایی این رویداد فناورانه اظهار داشت: در مهلت فراخوان این رویداد که از مردادماه آغاز و تا نیمه آبان ادامه داشت در مجموع 94 ایده در حوزه تولید محتوای دیجیتال به دبیرخانه رویداد ارسال شد که طی دو مرحله داوری در نهایت 7 ایده به مرحله نهایی رویداد راه پیدا کردند.
محمدی گفت: برای اینکه صاحبان ایده و اعضای تیمها به چارچوب مشخصتر و مدونتری از ایدههایشان دست پیدا کنند، بوت کمپ دو روزهای با حضور منتورها و مدرسان مجرب استارتاپی برای آنها برگزار شد تا از این طریق با تدوین بوم ناب کسب و کار مورد نظر خود و روش ارائه و معرفی آن آشنایی بیشتری پیدا کنند.
گفتنی است، در پایان این مراسم و با رای کمیته داوران سه ایده ایجاد دهکده استاپ موشن از علی علیجانزاده، ایده پایگاه رصد وضعیت جهان از حامد خوشگفتار لامع و ایده بازیهای تعاملی سرزمین مادری از فاطمه رحمتزاده به عنوان ایدههای اول تا سوم دومین رویداد استارتاپی شتاب استان قم معرفی شدند.