جوان آنلاین: برای انجام کارهای بزرگ نیاز نیست حتماً امکانات و تجهیزات خاصی فراهم شود. وقتی بتوان توانمندیهای منطقه سکونت و ظرفیتهای هر شهر و روستا را درک کرد، آن وقت هر طرح و برنامهای، اتفاقی بزرگ و چشمگیر رقم میزند درست مثل طرح و ایده کارآفرین نمونه سروآبادی که وقتی دید صنایع دستی این منطقه و استان کردستان در حال فراموشی است، تصمیم گرفت با راهاندازی یک بازارچه کوچک، یکبار دیگر هنر دستان زنان و مردان کرد را به نمایش بگذارد. شاید در ابتدا همه چیز از یک بازارچه محلی شروع شد، اما در ادامه با ایجاد مشاغل گوناگون در همین راستا، گردشگران هم راه سروآباد و مریوان و دیگر شهرهای کردستان را در پیش گرفتند. این تمام ماجرا نبود و کار بزرگتر اینکه حالا ارغوان بافی استان کردستان ثبت ملی شده است.
کامران مرادی یکی از جوانان بسیجی و کارآفرین است که توانسته است در روستایی کوچک، ایدهای بزرگ را پرورش دهد و به مرحله اجرا برساند. او که تاریخ کهن کردستان را خوانده و میداند چه تواناییها و ظرفیتهایی در این منطقه وجود دارد، تصمیم میگیرد با تکیه بر صنایع دستی و زیباییهایی که در دل این هنر نهفته است به اشتغالزایی بپردازد.
این کارآفرین نمونه سروآبادی در باره فعالیتهای اقتصادی و اقداماتش میگوید: «اولین بازارچه دائمی صنایعدستی استان کردستان را که در سروآباد احداث کردیم با هدف جمعآوری و ترویج صنایعدستی سنتی این منطقه بود.»
مرادی در توضیح علت ایجاد این بازارچه ادامه میدهد: «ما در شهرستان، تولیدکنندههای زیادی داشتیم ولی بازار فروش مناسبی وجود نداشت و متأسفانه این تولیدات رو به زوال بود. ما با ایجاد این بازارچه موفق شدیم بیشتر این تولیدات را به بازار برسانیم و مردم را از بودن چنین کالاهایی آگاه کنیم. به طور مثال ارغوان بافی استان کردستان که فراموش شده بود، با این کار احیا شد و این هنر از زیر غبار دیده نشدن خارج شد و اتفاق زیباتر اینکه خوشبختانه به ثبت ملی رسید.»
وی با اشاره به ایجاد اشتغال در این بازارچه میافزاید: «وقتی این بازارچه راهاندازی شد بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بهصورت مستقیم از هنرمند، بافنده، ریسنده، فروشنده و... مشغول کار شدند. همه به خوبی میتوانستیم نور شوق و موفقیت و سرزندگی را در بخشهای مختلف بازارچه ببینیم.»
ایجاد پنجرهای برای صادرات
این کارآفرین با اشاره به ظرفیتهای صادرات در این حوزه میگوید: «ایجاد این بازارچه باعث شد تا صنایعدستی کردستان جایگاه اصلی خود را پیدا کند و همچنین پنجرهای به سوی صادرات و ارزآوری برای کشور باشد.»
وی تأکید میکند: «در بحث صادرات نیز با کشورهای همسایه و همزبان، مشغول رایزنی هستیم و در حال حاضر با کشورهای کویت، عراق، ترکیه و سوریه گفتگوهایی انجام شده تا بتوانیم به صورت مستمر هنر دست هم استانیها را به این نقاط بفرستیم. البته تاکنون کارهایی انجام شده است و به کشورهایی مثل سوریه و عراق صادرات داشتهایم.»
مرادی با اشاره به ایجاد ارزشافزوده با تغییر بستهبندیها میگوید: «در حال حاضر برای مقبولیت بیشتر تولیدات به سمت بستهبندی بهتر رفتهایم تا بتوانیم این صنایعدستی را آن طور که شایسته است تحویل جامعه بینالمللی و خارجیها بدهیم.»
به گفته این هنرمند حوزه صنایع دستی، برنامه آینده جهت شکوفایی بیشتر صنایع دستی کردستان ایجاد بازارچههای جدید در دیگر نقاط استان است که بهزودی شعبههای جدیدی افتتاح خواهد شد.
بازارچهها رونق بخش گردشگری
یک روستا میتواند با صنایع دستی و بهرهمندی از مناطق طبیعی و دیدنی به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود. گردشگران دوست دارند به جاهایی بروند که چیزهایی نو دارد و نادیدهها را آنجا ببینند و لذت ببرند.
بر همین اساس بازارچههای صنایع دستی و حضور هنرمندان در نمایشگاهها، موجب رونق گردشگری یک منطقه میشوند، درست مثل اتفاقی که در کردستان افتاده است.
مرادی با بیان اینکه فعالیتهای ما در افزایش تعداد گردشگران هم تأثیر داشته است، میگوید: «با گذری به کوچه و بازار میتوان به عینه شاهد اتفاقات خوب بود. به شکلی که شهر کوچک ما یعنی سروآباد که در آن زندگی میکنیم حدود ۵ هزار نفر جمعیت دارد و حالا به قطب صنایعدستی استان کردستان تبدیل شده است. درست است ۹۳ درصد مردم استان روستانشین و در کار تولید صنایعدستی هستند، اما سروآباد در جایی قرار دارد که به عنوان یک گذر برای شهر مریوان به شمار میآید. با افتتاح این بازارچه و با ایجاد یک مرکز ارائه محصولات صنایعدستی، در حوزه گردشگری شاهد رشد گردشگران هستیم.»
این هنرمند و کارآفرین میافزاید: «توقف گردشگران در این منطقه و خریدهایی که دارند باعث ایجاد اقامتگاه در سروآباد و به تبع آن ورود عدهای از مردم این منطقه به حوزه گردشگری شده است. عدهای هم در حوزههای مشابه نظیر شرکتهای گردشگری مشغول کار شدهاند که امروز جمع کثیری از شهروندان در این رشته فعالیت میکنند و باعث اشتغالزایی مجدد شده است.»