به گزارش «شانا» محمدصادق عظیمیفر با بیان اینکه قانون هوای پاک، وزارت نفت را ملزمکرده که طی سه سالتمام انواع فرآورده کشور باکیفیت یورو۴ و ۵ تولید شود، اظهار کرد: هماکنون ۷۰درصد بنزین و حدود ۶۴درصد نفتگاز تولیدی در پالایشگاههای کشور یورو ۴ و ۵ است. وی با اشاره به اینکه در دولت چهاردهم افزون بر تکمیل طرحهای با پیشرفت بالا، اجرای طرحهای ارتقای کیفی نفتکوره را در اولویت قرار خواهیم داد، اظهار کرد: ناترازی فرآورده دامن کیفیت فرآورده را نیز گرفتهاست، اما تلاش کردیم با افزایش ۸میلیون لیتری تولید بنزین در پالایشگاههای کشور که حدود ۸درصد تولید بنزین کشور است، کیفیت را فدای کمیت نکنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامهداد: تلاش میکنیم با توسعه سهم سیانجی، زیرساختهای انتقال فرآورده، همچنین اجرای طرحهای مبارزه با قاچاق سوخت بر ناترازی فائق آییم و مصرف را مدیریت کنیم. عظیمیفر یکی از دلایل عدمتوسعه صنعت پالایش را بیتوجهی به حکمرانی و تنظیم روابط مالی دانست و تصریح کرد: اجرای قانون تنفس خوراک در دولت چهاردهم برای پروژههای پالایشی که نخستین آن در پروژههای پالایشگاه شیراز اجرایی خواهدشد، نقش مهمی در رفع موانع مالی و افزایش سودآوری در صنایع پالایشی خواهدداشت.
وی به خط لوله پارس در استان فارس اشاره کرد و گفت: پیمانکار خط لوله پارس تا آخر امسال انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز خواهدشد که از تردد روزانه ۴۰۰ تانکر در جادههای این استان جلوگیری میشود. شرکت پالایش نفت شیراز بهمنظور اهداف راهبردی خود در زمینه تولید و عرضه سوخت پاک و افزایش کیفیت بنزین تولیدی، از سال۹۸ نسبت به احداث واحد ایزومریزاسیون به ظرفیت ۵هزار بشکه در روز اقدام کردهاست. هدف کلی این طرح، ارتقایدرجه آرامسوزی (عدد اکتان) بنزین نهایی تولید پالایشگاه از ۸۷ به ۹۱ و کاهش بنزن موجود در آن در سطح استاندارد ملی است. واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز نقش مهمی در تعدیل شرایط ناترازی سوخت دارد که دانش فنی این واحد در سال۱۳۹۷ از شرکت UOP اخذ و اجرای آن از طریق یک قرارداد EPC دنبال شد.