جوان آنلاین: یوسفعلی میرشکاک در برنامه رونمایی مستند «مشت در نمای درشت» با اشاره به اینکه سیدحسن حسینی یک حالت جلال آلاحمدوار داشت، عنوان کرد او شاعری چکشی، دلنازک و خوشباور بود.
مستند «مشت در نمای درشت» به کارگردانی محمدصالح حجتالاسلامی، عصر دوشنبه ۲۸ آبان در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد. این مستند که محصول مرکز هنری رسانهای سلوک است به زندگی و شخصیت سیدحسن حسینی از چهرههای برجسته و تأثیرگذار در ادبیات انقلاب اسلامی میپردازد. بعد از نمایش مستند، یوسفعلی میرشکاک، شاعر و استاد ادبیات با حضور روی سن به ایراد سخنانی درباره سیدحسن حسینی پرداخت و گفت: به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد. آقا سیدحسن حسنی زنده است، حال چطور زنده است؟ پرسیدند کسی را که عاشقی چیست؛ گفت، چون شوی، بدانی.
وی ادامه داد: مخاطب اصلی شاعر، تکنیک است. ما در روزگاری هستیم که مخاطب شاعر حقیقی، در آینده است، چراکه امروز هر کس به خود گرفتار است و آنکه به نقد میپردازد، دیگری است. میرشکاک در ادامه اظهار کرد: نیاکان سیدحسن همه شاعر بودند. او یک حالت جلال آلاحمدوار داشت؛ چکشی، دل نازک و خوشباور، آن هم بدون اینکه در دوران جلال باشد. به ندرت در هنر میتوانید کسی را پیدا کنید که در دو، سه ساعت از درونش هنر بجوشد و سیدحسن اینگونه بود. در ادامه برنامه مهرداد غفارزاده، نویسنده و کارگردان با اشاره به مستند «مشت در نمای درشت» گفت: من از طریق آقای حسن خسروجردی با آقای حجتالاسلامی آشنا شدم و قرار شد در ساخت این مستند در حد توانم کمک کنم. البته نتوانستم کمک زیادی کنم. وی ادامه داد: به یاد دارم اولین نسخه سه ساعت راف کات این مستند را در دفتری دیدم. فیلم گفتههای ویژهای داشت و به لایههای زیرین زندگی و شخصیت سیدحسن حسینی پرداخته بود، اما ناگفتهها در مورد سیدحسن بسیار زیاد است، بهطوریکه این فیلم اگر ۲۰ یا حتی ۳۰ ساعت هم ادامه داشت، باز هم برای گفتن از او کم بود. غفارزاده در ادامه گفت: به نظرم این فیلم قسمت دوم فیلم سیدحسن حسینی است و پیش از این باید یک فیلم ساخته میشد، چون در این مستند از حلقه اول و اصلی دوستان سیدحسن، خبری نیست. البته میدانم کارگردان در پی این بوده که بسیاری از این افراد را جلوی دوربین بیاورد، اما به دلایل مختلف اتفاق نیفتاد. این نویسنده بیان کرد: «مشت در نمای درشت»، مستندی پرتره درباره یک شاعر بزرگ ایرانی است و در آن به سیدحسن حسینی از دیدگاههای مختلف شعر، شخصیت، معرفت و لوطیگری او پرداخته میشود. وی افزود: صحبت کردن از سیدحسن برای شخصی مثل من سخت است. وقتی از سیدحسن حرف میزنیم باید از قیصر امینپور هم حرف بزنیم، چون این دو همدیگر را تعریف میکردند و انگار ذاتاً برادر بودند و هوای همدیگر را داشتند و مدل معنوی خاصی بین آنها ساری و جاری بود. سیدحسن در زندگیاش هم به نوعی شاعرانه زندگی میکرد. تعبیرهای شاعرانه در وجود و نگاهش ذاتی بود.
غفارزاده در پایان گفت: «مشت در نمای درشت»، قاب و ریتم خوبی داشت. انتخاب مطالب مناسب و کنار هم چیدن آن کار بسیار سختی بود و اگر کارگردان این اثر به سیدحسن حسینی عشق نداشت، نمیشد چنین اثری تولید کرد. شما ۹۰ دقیقه مستند میبینید بدون اینکه خسته شوید، اما حیف است که سیدحسن در یک قاب ۹۰ ود دقیقهای بماند. امیدوارم آثار دیگری نیز درباره این شاعر و البته قیصر امینپور ساخته شود. در بخش پایانی این برنامه محمدصالح حجتالاسلامی، کارگردان مستند «مشت در نمای درشت» به ایراد سخنانی درباره این اثر پرداخت و گفت: نگاه ما در ساخت این مستند، نگاه تاریخ شفاهی صرف نبود و به نظرم این مستند میتواند برای آیندگان باشد. این کارگردان اظهار کرد: حین تولید این اثر، یک نفر از من پرسید این مستند را برای چه کسی میسازی و من پاسخ دادم برای نسل جوان و آینده این مملکت. اینکه آنها در دنیای سلبریتیزده امروز و در بمباران اطلاعات بدانند که در دورهای بزرگ میشوند که آدمهای بزرگی زندگی و فعالیت کردهاند. وی در پایان صحبتهایش گفت: آرزویم این است این فیلم ماندگار و اثرگذار شود. میدانم این مستند خالی از نقص نیست، اما میخواستم این مستند مشتی نمونه خروار برای معرفی سیدحسن حسینی باشد و با ظرف ۹۰دقیقهای که در اختیار داشتم سعی کردم آن را محقق کنم.
در بررسی و نمایش مستند «مشت در نمای درشت»
میرشکاک از معرفت یک شاعر دلنازک میگوید
به ندرت در هنر میتوانید کسی را پیدا کنید که در دو، سه ساعت از درونش هنر بجوشد و سیدحسن حسینی اینگونه بود
صاحبخبر -
∎