به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «مشت در نمای درشت» به کارگردانی محمدصالح حجتالاسلامی، عصر دوشنبه 28 آبان، در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد. این مستند که محصول مرکز هنری رسانهای سلوک است به زندگی و شخصیت «سیدحسن حسینی» از چهرههای برجسته و تأثیرگذار در ادبیات انقلاب اسلامی، میپردازد.
بر اساس این گزارش بعد از نمایش مستند، یوسفعلی میرشکاک، شاعر و استاد ادبیات با حضور روی سن به ایراد سخنانی درباره سیدحسن حسینی پرداخت و گفت: به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد. آقا سیدحسن حسنی زنده است، حال چه طور زنده است؟ پرسیدند کسی را که، عاشقی چیست؟ گفت: چون شوی، بدانی.
وی ادامه داد: مخاطب اصلی شاعر، تکنیک است. ما در روزگاری هستیم که مخاطب شاعر حقیقی، در آینده است. چرا که امروز، هر کس به خود گرفتار است و آن که به نقد میپردازد دیگری است.
میرشکاک در ادامه اظهار داشت: نیاکان سیدحسن، همه شاعر بودند. او یک حالت جلال آل احمدوار داشت؛ چکشی، با دل نازک و خوشباور. آن هم بدون اینکه در دوران جلال باشد. به ندرت در هنر می توانید کسی را پیدا کنید که در دو سه ساعت از درونش هنر بجوشد و سیدحسن این گونه بود.
سیدحسن حسینی؛ شاعری چشکی با دلی نازک/ این مستند روایتگر معرفت سیدحسن حسینی است
در ادامه برنامه مهرداد غفارزاده نویسنده و کارگردان، با اشاره به مستند «مشت در نمای درشت» گفت: من از طریق آقای حسن خسروجردی با آقای حجت الاسلامی آشنا شدم و قرار شد در ساخت این مستند در حد توانم کمک کنم، البته کمک زیادی نتوانستم انجام دهم.
وی ادامه داد: به یاد دارم اولین نسخه سه ساعت راف کات این مستند را در دفتری دیدم. فیلم گفتههای ویژهای داشت و به لایههای زیرین زندگی و شخصیت سیدحسن حسینی پرداخته بود، اما ناگفتهها در مورد سیدحسن حسینی بسیار زیاد است، به طوری که این فیلم اگر بیست یا حتی سی ساعت هم ادامه داشت، باز هم برای گفتن از او کم بود.
غفارزاده در ادامه گفت: به نظرم این فیلم قسمت دوم فیلم سید حسن حسینی است و پیش از این باید یک فیلم ساخته میشد. چون در این مستند از حلقه اول و اصلی دوستان سید حسن، خبری نیست. البته میدانم کارگردان در پی این بود که بسیاری از این افراد را جلوی دوربین بیاورد اما به دلایل مختلف اتفاق نیافتاد.
این نویسنده بیان داشت: «مشت در نمای درشت» مستندی پرتره درباره یک شاعر بزرگ ایرانی است و در آن به سیدحسن حسینی از دیدگاههای مختلف شعر، شخصیت، معرفت و لوطی گری او پرداخته میشود.
وی افزود: صحبت کردن از سیدحسن برای شخصی مثل من سخت، است وقتی از سید حسن حرف می زنیم باید از قصیرامین پور هم حرف بزنیم. چون این دو همدیگر را تعریف می کردند و انگار ذاتا برادر بودند و هوای همدیگر داشتند و مدل معنوی خاصی بین آنها ساری و جاری بود. سید حسن در زندگیاش هم به نوعی شاعرانه زندگی میکرد. تعبیرهای شاعرانه در وجود و نگاهش ذاتی بود.
غفارزاده در پایان گفت: «مشت در نمای درشت» قاب و ریتم خوبی داشت. انتخاب مطالب مناسب و کنار هم چیدن آن کار بسیار سختی است و اگر کارگردان این اثر به سید حسن حسینی عشق نداشت، نمیشد چنین اثری تولید شود. شما نود دقیقه مستند میبینید بدون اینکه خسته شوید، اما حیف است که سیدحسن در یک قاب نود دقیقهای بماند. امیدوارم آثار دیگری نیز درباره این شاعر و البته قیصر امینپور ساخته شود.
در بخش پایانی این برنامه محمدصالح حجتالاسلامی، کارگردان مستند «مشت در نمای درشت» به ایراد سخنانی درباره این اثر پرداخت و گفت: نگاه ما در ساخت این مستند، نگاه تاریخ شفاهی صرف نبود و به نظرم این مستند میتواند برای آیندگان باشد.
این کارگردان اظهار داشت: در حین تولید این اثر، یک نفر از من پرسید این مستند را برای چه کسی میسازی، من پاسخ دادم، برای نسل جوان و آینده این مملکت. اینکه آنها در دنیای سلبریتی زده امروز و در بمباران اطلاعات، بدانند که در دورهای بزرگ میشوند که آدمهای بزرگی زندگی و فعالیت کردهاند.
وی در پایان گفت: آرزویم این است این فیلم ماندگار و اثرگذار شود. میدانم این مستند خالی از نقص نیست. اما من میخواستم این مستند مشتی نمونه خروار برای معرفی سیدحسن حسینی باشد و با ظرف 90 دقیقهای که در اختیار داشتم سعی کردم آن را محقق کنم.
انتهای پیام/
∎