شرکت آمریکایی بوئینگ که با مشکلات مالی و نظارتی روبروست و به تازگی یک اعتصاب ۲ ماهه اتحادیه کارگران ماشینسازی را پشت سر گذاشت، حالا اخطارهای اخراج بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای اتحادیه کارگری مهندسان حرفهای هوافضا (SPEEA) را ارسال کرده است.
این اخطارها بخشی از هزاران فرصت شغلیست که قرار است طی ماههای آینده از این شرکت اخراج شوند.
بوئینگ در ماه اکتبر اعلام کرده بود که در نظر دارد ۱۰ درصد از نیروی کار خود، معادل حدود ۱۷ هزار فرصت شغلی را در ماههای آینده کاهش دهد.
مدیرعامل این شرکت، کلی اورتبِرگ به کارکنان گفته بود که شرکت باید «سطوح نیروی کار خود را به منظور تطابق با واقعیت مالیاش بازتنظیم کند.»
اتحادیه مهندسان حرفهای هوافضا (SPEEA) اعلام کرد که این اخراجها شامل ۴۳۸ نفر از اعضای آنها میشود. شعبه محلی این اتحادیه ۱۷ هزار کارمند دارد که بیشتر در ایالت واشنگتن و برخی نیز در ایالتهای اورگان، کالیفرنیا و یوتا مستقر هستند.
از این ۴۳۸ نفر، ۲۱۸ نفر از اعضای واحد حرفهای SPEEA هستند که شامل مهندسان و دانشمندان میشود. مابقی اعضای واحد فنی هستند که تحلیلگران، برنامهریزان، تکنسینها و افراد ماهر در صنایع فنی در بر میگیرد.
کارمندان واجد شرایط خدمات انتقال شغلی و مزایای بهداشت و درمان یارانهای تا سه ماه دریافت خواهند کرد. کارکنان همچنین حق دریافت غرامت پایان خدمت خواهند داشت که معمولاً معادل یک هفته حقوق برای هر سال خدمت است.
حدود ۳۳ هزار کارگر این شرکت که تحت حمایت اتحادیه «West Coast» هستند، به مدت ۸ هفته اعتصاب کردند که این اعتصاب، کار تولید پرفروشترین مدل این شرکت یعنی بوئینگ مکس ۷۳۷ و بدنههای پهن مدلهای ۷۶۷ و ۷۷۷ را متوقف و فشار بیشتری بر وضعیت مالی شکننده این شرکت وارد کرد.
کارگران بخش ماشینسازی بوئینگ درخواست افزایش حقوق و مزایا مستمری داشتند و بوئینگ به کارگران پیشنهاد افزایش حقوق ۲۵ درصدی داد اما آنها موافقت نکردند و به این ترتیب نخستین اعتصاب کارگران این شرکت پس از ۱۶ سال آغاز شد درحالی که چندین بار میان اتحادیه کارگران و مدیران این شرکت مذاکره صورت گرفت، در نهایت با افزایش حقوق ۳۸ درصدی طی ۴ سال و تغییر ساعات کاری و یک سری مزایای دیگر این اعتصاب پایان یافت.
بوئینگ یکی از شرکتهای مهم در اقتصاد آمریکا به شمار میرود و اعتصاب کارگران آن واکنش دولت بایدن را به دنبال داشته است.
این اعتصاب فشار زیادی بر وضعیت مالی بوئینگ وارد کرده؛ با این حال، اورتبِرگ در یک تماس تلفنی با تحلیلگران در ماه اکتبر گفته که این اعتصاب عامل اخراجها نبوده و به خاطر اضافهبودن نیروی کار این تصمیم گرفته شده است.
بوئینگ یک سال پر از آشفتگی را گذرانده است و بارها به دلیل مشکلات فنی هواپیماهایش در صدر اخبار قرار گرفته است؛ هواپیماهای ساخت این شرکت در سال جاری با حوادث متعددی از جمله جدا شدن در هواپیمای بوئینگ خطوط هواپیمایی آلاسکا در هنگام پرواز تا آتش گرفتن موتور و فرودهای اضطراری هواپیماهای این شرکت مواجه بوده بهطوریکه موسسه رتبهبندی «فیچ» چشمانداز این شرکت هواپیماسازی را از «باثبات» به «منفی» کاهش داد.
اکنون این شرکت آمریکایی تولیدکننده هواپیما تحت نظارت شدید نهادهای نظارتی آمریکا قرار دارد.