حیدر کسمایی، پیشکسوت قرآنی کشورمان و داور مرحله مقدماتی چهلوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره غیر حضوری بودن این مسابقات بیان کرد: این شیوه اجرا معایب و محاسنی دارد. یکی از معایب غیر حضوری بودن، تفاوت ضبط فایلهای اجرای شرکتکنندگان با یکدیگر است، البته امسال خیلی سعی شد تا کیفیت فایلها نزدیک بهم باشد، اما باز هم نیاز به کار بیشتر دارد.
وی افزود: حُسن چنین شیوهای در این است که مسابقات حضوری همراه با صرف هزینه زیاد است، چرا که بیش از ۶۰۰ نفر به مدت چند روز اسکان داده شده و پذیرایی میشوند. شیوه غیر حضوری در صورتی که زیرساختهای ضبط فایلها فراهم شود، به مطلوبیت نزدیکتر است.
این پیشکسوت قرآنی به تجریه مسابقات غیر حضوری در ایام کرونا اشاره و اظهار کرد: با شیوع کرونا بیشتر مسابقات بینالمللی و ملی در دنیا تعطیل شد و تنها ایران مسابقات غیرحضوری داشت، همین موضوع تجربه بزرگی را برای ایران رقم زد و آن تجربه، الان مورد بهرهبرداری است.
کسمایی درباره بروز و ظهور استعدادها در چهلوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیان کرد: در هر دو رشته حفظ و قرائت، قاریان و حافظان سطح بالایی حضور دارند، این وضعیت به ویژه در رده سنی زیر ۱۸ سال بیشتر به چشم آمد و شاهد پدیدههایی بودیم.
داور مرحله مقدماتی چهلوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن به سابقه داوری خود در رویدادهای بینالمللی اشاره کرد و افزود: به دور از تعصب باید اقرار کنم، قاریان و حافظان بسیار توانمندتری نسبت به دیگر کشورها دارم.
وی به اختلاف سطح فنی قاریان و حافظان استانها با یکدیگر اشاره و تصریح کرد: برخی استانها واقعاً محروم هستند و این را از سطح اجرای قاری و حافظی که از آن استان حضور دارد، میتوان فهمید، این متسابقان با وجود داشتن استعداد زیاد، اما مشخص است از اساتید حرفهای بهرهمند نبودهاند. برای رفع این مشکل بارها پیشنهاد برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت در برخی استانهای کمتر بهرهمند از اساتید تراز اول را ارائه دادم. دورههایی برای تبیین آئیننامه. اگر این کار صورت گیرد، سطح قاریان و حافظان بالاتر خواهد رفت و کمتر شاهد اختلاف سطح قاریان یک استان با استان دیگر خواهیم بود.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا توسعه فضای مجازی در کشور نتوانسته این خلأ را برطرف کند؟ گفت: در فضای مجازی میتوان مقدمات و کارهای اولیه مربوط به آموزشها را انجام داد، ضمن اینکه در این زمینه هم نیاز به زیرساختهای استاندارد در هر دو طرف آموزشدهنده و آموزشگیرنده هست. در کشور سوریه یک سری دوره داشتیم، ابتدا یک تا دو سال آموزشها را به صورت مجازی انجام دادیم و در ادامه آموزشهای تکمیلی ر به صورت حضوری داشتیم. این شیوه برای قاریان و حافظان داخل کشور نیز قابل اجراست و نیاز به مقداری هماهنگی و اهتمام مسئولان دارد. حتی میتوانند این موضوع را به مؤسسات فعال در این حوزه سپرد.
کسمایی با اشاره به اینکه رقابتهای قرآنی باید منصفانه و معتدل باشد، گفت: نمایندگان برخی استانها از سطح بسیار بالایی برخوردارند و نمایندگان استانهای دیگر در سطوح اولیه باقی ماندهاند، در صورتی که در همان استان محروم استعدادها و صداهای بسیار خوبی حضور دارند.
وی افزود: برای قاری یا حافظ قرآن شدن دو جنبه لازم است، یک جنبه بحث استعداد ذاتی شامل صدای خوب، هوش یادگیری و ... میشود و جنبه دیگر هم علم، آموزش و تمرین است. برخی استانهای محروم ظرفیتهای بسیار خوبی دارند و شرکتکنندگان این استانها، صدا و ذهن یادگیری خوبی دارند، اما آموزش ندیده و به شکوفایی نرسیدهاند. از طرف دیگری، چون اساتید حرفهایتر در استانهای برخوردار حضور دارند، سرعت پیشرفت قاریان و حافظان این استانها بسیار بیشتر از دیگر استانهاست و همین هم باعث اختلاف سطح بیشتر میشود، یعنی هرچه زمان بگذرد این تفاوت سطح بیشتر میشود.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه رسانههایی همچون ایکنا در رشد فعالیتهای قرآنی کشور میتوانند، بسیار تأثیرگذار باشند، گفت: در پایان لازم میدانم به یک نقطه قوت مسابقات قرآن ایران که در رشد قاریان و حافظان نیز اثر دارد، اشاره کنم، این موضوع هم چیزی جز بحث داوری مسابقات نیست. فرایند اجرای مسابقات در ایران بسیار پیشرفتهتر از کشورهای دیگر است، البته این نباید باعث توقف شود، میتوانیم بسیار بهتر از این باشیم.
گفتوگو از تیمور کاکایی
انتهای پیام