شناسهٔ خبر: 69759592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

افزایش فشار تامین اجتماعی به کسب و کارهای سلامت دیجیتال

تامین اجتماعی سد راه نوآوری در سلامت دیجیتال است

در حالی که کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال برای کاهش هزینه‌ها و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی تلاش می‌کنند، سازمان تأمین اجتماعی با احضار پزشکان و آزمایشگاه‌های همکار این پلتفرم‌ها، فشارها را افزایش داده است. شرکت هومکا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این برخوردها اعتراض کرده و خواستار شفاف‌سازی و توقف تهدیدهای غیرقانونی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز در حالی که کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال برای کاهش هزینه‌ها و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی تلاش می‌کنند، سازمان تأمین اجتماعی با احضار پزشکان و آزمایشگاه‌های همکار این پلتفرم‌ها، فشارها را افزایش داده است.

شرکت هومکا یکی از شرکت های خدمات دهی آنلاین که در حوزه آزمایشگاهی فعالیت دارد با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این برخوردها اعتراض کرده و خواستار شفاف‌سازی و توقف تهدیدهای غیرقانونی شده است.

سازمان تأمین اجتماعی بار دیگر آزمایشگاه‌ها و پزشکان همکار پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را برای قطع همکاری تحت فشار قرار داده است. این بار با احضار حضوری به اداره‌های بازرسی، این تهدیدها جدی‌تر شده‌اند.

شرکت هومکا در بیانیه‌ای اعلام کرد برخی مدیران واحدهای سازمان تأمین اجتماعی با دلایل واهی و اعمال جریمه‌های سنگین، پزشکان و آزمایشگاه‌ها را به قطع همکاری با این پلتفرم وادار می‌کنند. این فشارها در حالی اعمال می‌شود که جلسات متعدد میان هومکا، سازمان تأمین اجتماعی، انجمن تجارت الکترونیک و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار و توافقات اولیه نیز حاصل شده است.

فشار و تهدید تامین اجتماعی برای قطع همکاری با پلتفرمهای سلامت


هومکا تأکید دارد تمام مجوزهای لازم برای ارائه خدمات آزمایشگاهی در محل را داراست. این شرکت با بهره‌گیری از فناوری، فرایند نمونه‌گیری تا تحلیل نتایج را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهد که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه کاربران می‌شود.


هومکا در بیانیه خود خواستار شفاف‌سازی دلایل و مستندات سازمان تأمین اجتماعی برای برخورد با کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال شد و اعلام کرد در صورت ادامه این روند، از مسیرهای حقوقی اقدام خواهد کرد.


پلتفرم‌های سلامت دیجیتال مانند هومکا که با رعایت قوانین و بهره‌گیری از فناوری، دسترسی مردم به خدمات بهداشتی را ساده‌تر و ارزان‌تر کرده‌اند، با تهدیدها و برخوردهای خودسرانه مواجه هستند. این برخوردها، علاوه بر محدودیت برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، حقوق کاربران و دسترسی آسان به خدمات درمانی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیشترانجمن تجارت الکترونیک هم در نامه‌ای به معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و مقامات دیگر پرسیده است:

  1. مبنای قانونی این فشارها چیست؟ چرا سازمان تأمین اجتماعی، بدون اعلام قبلی و ارائه دلایل مستند، آزمایشگاه‌ها را ملزم به قطع همکاری با این پلتفرم‌ها می‌کند؟
  2. چرا رویکرد گفت‌وگو اتخاذ نمی‌شود؟ نمایندگان تأمین اجتماعی در جلسات مرتبط با سیاست‌گذاری حوزه سلامت دیجیتال حضور دارند، اما همواره از اعمال روش‌های شفاف و قانونی خودداری می‌کنند.
  3. تضییع حقوق کاربران و کسب‌وکارها: این اقدامات نه‌تنها به ضرر کسب‌وکارهای آنلاین است، بلکه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی را نیز دشوار می‌کند.

انتظار می‌رود مراجع قانونی و نهادهای مسئول با حمایت از نوآوری و کسب‌وکارهای فناورانه، موانع موجود را برطرف کنند و فضایی برای فعالیت شفاف و سازنده ایجاد شود.

برچسب‌ها: