شناسهٔ خبر: 69744045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

امام جمعه ماهدشت:

تاریخ تقابل حق و باطل، به دو عصر تنزیل و تأویل تقسیم می‌شود/ کمبود درآمد شهری، شهر ماهدشت پیگیری شود

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر ایام فاطمیه، اتفاقات محور مقاومت و مشکلات شهر ماهدشت، بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر ایام فاطمیه، اتفاقات محور مقاومت و مشکلات شهر ماهدشت، به شرح زیر است:

تاریخ تقابل حق و باطل، به دو عصر تنزیل و تأویل تقسیم می‌شود/ کمبود درآمد شهری، شهر ماهدشت پیگیری شود

بشریت یک جا مرهون فاطمه زهرا (س) است و روز به روز نور اسلام و معنویت فاطمه زهرا (س) آشکارتر خواهد شد و بشریت آن را لمس خواهد کرد.

آنچه ما وظیفه داریم این است که خود را شایسته انتساب آن خاندان کنیم که البته معروفین به ولایت آنها بودند دشوار است؛ در زیارت می‌خوانیم که ما معروفین به دوستی و محبت شما هستیم؛ این وظیفه مضاعفی را بر دوش ما می‌گذارد.

این خیر کثیر که خداوند متعال آن را به پیامبر اکرم (ص) مژده داد و فرمود «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» - که تأویل آن، فاطمه زهرا (س) است- در حقیقت مجمع همه خیراتی است که روزبه‌روز از سرچشمه دین نبوی بر همه بشریت و بر همه خلایق فرو می‌ریزد. خیلی‌ها سعی کردند آن را پوشیده بدارند و انکار کنند، اما نتوانستند؛  «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» (صف/ ۸).

ما باید خودمان را به این مرکز نور نزدیک کنیم و نزدیک شدن به مرکز نور لازمه و خاصیتش نورانی شدن است. باید با عمل و نه با محبت خالی نورانی بشویم؛ تشبّه و تخلّق به اخلاق آنان را لازم دارد.  ما برای نجات خود به اقتدا به حضرت فاطمه (س) احتیاج داریم، در روایتی هست که درخشندگی فاطمه زهرا (س) باعث می‌شود تا چشمان کرّوبیانِ ملاء اعلا خیره شود «زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِکَةِ السَّمَاءِ» (بحارالانوار/ ج۴۳/ ص۱۷۳).  

ما از این درخشندگی چه استفاده‌ای بکنیم؟ ما باید از این ستاره درخشان، راهِ به سوی خدا و راهِ بندگی را که راه راست است و فاطمه زهرا (س) پیموده و به آن مدارج عالی رسید، پیدا کنیم.

این بخش از زندگی فاطمه زهرا (س)، آنی است که ما برای نجات خودمان به آن احتیاج داریم.

پیغمبر (ص) به فاطمه (س) فرمود: «یا فاطِمهُ إعمَلِی لِنَفسِکَ فَإِنّی لا أُغنِی عَنکِ مِنَ اللهِ شَیئَاً» یعنی‌ای عزیز من!‌ای فاطمه من! نمی‌توانم پیش خدا تو را از چیزی بی‌نیاز کنم.

یعنی خودت باید به فکر خودت باشی، و او از دوران کودکی تا پایان عمر کوتاهش به فکر خود بود. زندگی فاطمه زهرا (س) اگر چه کوتاه بود، اما این زندگی از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابی و صبر انقلابی و درس و فراگیری و آموزش به این و آن و سخنرانی و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامی دریای پهناور از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است. این زندگی جهادی فاطمه زهرا (س) است که بسیار عظیم و فوق‌العاده و حقیقتاً بی‌نظیر است و یقیناً در ذهن بشر -چه امروزه در آینده- یک نقطه درخشان و استثنایی است.

در زندگی زهرای اطهر (س) یک نکته است که باید به آن توجه کرد و آن، (۱) جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و (۲) بین وظایف یک انسان مجاهد خستگی‌ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم بعد از رحلت رسول اکرم (ص) که به مسجد می‌آید و سخنرانی و موضع‌گیری و دفاع می‌کند و حرف می‌زند و یک جهادگر به تمام معنا و خستگی ناپذیر و محنت‌پذیر و سختی تحمل‌کن است. (۳)

از جهت سوم یک عبادت‌گر و به‌پا دارنده نماز در شب‌های تار و قیام‌کننده لله و خاضع و خاشع برای پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای کهن الهی با خدا راز و نیاز و عبادت می‌کند.

این سه بُعد را با هم جمع کردن، نقطه درخشان زندگی فاطمه زهرا (س) است.

بعضی خیال می‌کنند انسانی که مشغول عبادت می‌باشد و اهل دعا و ذکر است نمی‌تواند یک انسان سیاسی باشد، و یا کسی که اهل سیاست است -چه زن و چه مرد- و در میدان جهاد فی سبیل الله حضور فعال دارد اگر زن است نمی‌تواند یک زن خانه با وظایف مادری و همسری و کدبانویی باشد و اگر مرد است نمی‌تواند یک مرد خانه و دکان و زندگی باشد؛ خیال می‌کنند اینها با هم منافات دارد در حالی که از نظر اسلام این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدیت که ندارند، در شخصیت انسان کامل کمک کننده هم است.

ما هم باید ایشان را در زندگی الگوی خودمان قرار دهیم و به عنایت ایشان ثابت قدم در مسیرشان باشیم.
 
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بار‌ها فاطمه زهرا علیها السلام را ملاک حق و باطل معرفی کرده و تصریح فرموده بودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَیَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ یَرْضَى لِرِضَاهَا» (کنزالعمال، ج ۱۲، ص ۱۱۱)؛ همچنین فرموده بودند: «فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنّی، وَ هِیَ قَلْبی وَ رُوحِی الَّتی بَیْنَ جَنْبیَّ، فَمَنْ آذا‌ها فَقَدْ آذانی، وَ مَنْ آذانی فَقَدْ آذَیَ الله» (بحارالانوار، ج۴۳ ص۵۴). علت این همه تأکیدات، ریشه در اصلی‌ترین حقیقت هستی یعنی تقابل همیشگی حق و باطل دارد.

تاریخ تقابل حق و باطل به دو عصر تنزیل و تأویل تقسیم می‌شود.

عصر تنزیل -که عصر انبیاء علیهم السلام است و با نبوت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله به پایان می‌رسد-، عصر تقابل جبهه حق با باطلِ آشکار و کفر صریح است.

کسانی که برابر انبیاء (رهبران جریان حق) صف‌آرایی می‌کنند، علناً و رسماً بت‌پرستند و توحید ربوبی را صراحتاً انکار می‌کنند.

اما در عصر تأویل، که عصر امامت و ولایت ائمه اطهار علیهم السلام است، تقابل جبهه حق با باطلِ در پرده و کفر پنهان است و کسانی که برابر جبهه حق صف‌آرایی دارند، منافقینی هستند که به ظاهر شعار اسلام سر می‌دهند و پایبندی خود را به احکام و مناسک دین نشان می‌دهند ولی محور و اساس جریان و سریان دین یعنی ولایة الله را منکرند.

در حقیقت انبیاء علیهم السلام با کفاری روبرو بودند که به حکم ظاهر قرآن، کافر بودند و مقابل آنها مجاهدت داشتند و ائمه اطهار علیهم السلام با کفاری که به حکم باطن قرآن، کافر بودند) جهاد داشته و دارند در ظاهر می‌گویند ما قرآن را قبول داریم، اما به حقیقت قرآن که امامت باشد اعتقادی ندارند.

آنچه قیام حضرت زهرا سلام الله علیها را بسیار برجسته می‌نماید و نهضت فاطمی علیها السلام را برای بقای اسلام ناب حیاتی و ضروری می‌نماید، روی‌دادن حماسه حضرت در بزنگاه نقطه شروع انحراف جامعه بشری که به سمت مهیب‌ترین انحطاط تاریخ خودش بود.

سرّ اینکه در زیارت‌نامه‌های امیرالمؤمنین علیه السلام، ایشان را اولین مظلوم می‌نامیم (السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَ أَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقَّهُ (کامل الزیارات، ص ۴۵))، همین حقیقت است که آن حضرت اولین رهبر الهی و اولین ولی خدایی است که حقش غصب شد.

حق امیرالمؤمنین علیه السلام، در حقیقت حق مسلم جوامع بشری در بهره‌مندی از بزرگ‌ترین نعمت الهی یعنی ولایةالله و مدیریت و راهبری به سمت سعادت و خوشبختی تضمینی است (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِ (مائده: ۳)).

حضرت عوامل بروز و ظهور این دهشتناک‌ترین انحراف تاریخ را دو محور اصلی معرفی می‌فرماید: (۱) مجال‌یابی منافقین برای میدان‌داری، صحنه‌گردانی و نقش‌آفرینی اجتماعی، پیامبر صلی الله علیه و آله تا زنده بودند، دشمنان زیادی داشتند که شامل یهود، مشرکین و منافقین می‌شدند.

حضرت خودشان آن‌ها را مدیریت می‌کردند.

چون یهود و مشرکان آشکار بود کفرشان و منافقین نفاقشان را پنهان کرده بودند، با رحلت پیامبر (ص)، این نفاق و دشمنی آشکار شد. حضرت زهرا (س) در خطبه‌شان می‌فرماید «فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوى اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ» - آنگاه که خداوند براى پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، خار‌های نفاق در شما ظاهر شد.

بعد ادامه دادند «وَ اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ...» - شیطان از لاکش بیرون آمد و سر خود را از مخفی‌گاهش بیرون آورد و شما را فراخواند و مشاهده کرد پاسخگوى دعوت او هستید. حضرت زهرا سلام‌الله علیها با بصیرت ژرف خود این اقدام را صورت دادند تا جریان پیچیده نفاق را افشا کنند و این کار را انجام دادند. بخشی از این کار را با خطبه و بخشی را با گریه و عاطفه و بخش دیگری را با قهر خود ابراز کرد. (۲) دنیاطلبی و بی‌تفاوتی خواصی که قبلا نقش مؤثری در پیشرفت اهداف اسلامی داشتند.

حضرت در فراز‌های انتهایی خطبه فدکیه خطاب به خواص فرمودند، که شما‌ها جهت زندگی تان به سمت راحتی رفته و عافیت طلب شدید و شایسته‌ترین فرد برای زعامت و امامت کنار زدید و با بیان خودشان اتمام حجت کردند تا برای کسی بهانه‌ای دیگر نباشد. این فریاد حضرت فاطمه (س) هم امروز جاری و ساری است و آن اتمام حجت هم الان هست برای ما، اگر تطبیق دهیم، این عصری که در آن زندگی می‌کنیم، پیچیده شده با حوادثی که اگر از راه حضرت فاطمه (س) دور بشویم، ذلت ما قطعی است و آن هم بدست خودمان والا دشمن عددی نیست که بخواهد کاری انجام دهد.

اگر خودمان را بلحاظ اندیشه و اعتقادمان محکم و محکم‌تر کردیم و رفتارمان را بر اساس احکاممان تطبیق دادیم و زندگی مان را پر از محبت و معنویت کردیم و تبعیت مان از رهبری هر روز خالص و خالص‌تر کردیم، حالا ترامپ قمار باز رئیس جمهور شود یا کسی دیگر، انگلیس خبیث و رژیم صهیونیستی و عوامل زبون و پست و اجیر شده داخلی بخواهند فتنه‌ای بر پا کنند، هیچ کاری از پیش نخواهند برد، اما اگر اندیشه و رفتار و محبت و معنویت و تبعیت ما خدشه دار شد با اولین غبار فتنه‌ای که بلند شد ما تلفات خواهیم داد و جامعه دچار سختی خواهد شد. مملکت ما اسلامی است و اسلامی باید اداره شود و فضای کلی کار هم همین است، جهت حرکت کشور هم به همین سمت است، اما نکند بخاطر کم کاری و غفلت و ندانم کاری مسئولی در اندیشه و رفتار و تبعیت کسی خدشه وارد شود که جبران ناپذیر خواهد بود، بله انسان خودش وظیفه دارد هر مشکل و مصیبت و گرفتاری پیش آمد، خودش را آنقدر آماده کند که خودش را نبازد و در زمین دشمن با حرف و عملش اقدامی نکند، اما آقای مسئول شما هم مسئولی در خصوص حفظ افراد در این راه، که با عملکرد آن را نشان می‌دهید. دشمن هم دندان طمع را تیز کرده و هر از چند گاهی اقداماتی را انجام می‌دهد لکن این هوشیاری مردم و آن عملکرد مسئول در نطفه خفه می‌کند اقدام دشمن را، امیدواریم خدای متعال راه را برای زمینه ساز شدن این حکومت برای حکومت حضرت حجت (صلوات الله علیه) هموارتر کند و ما هم توفیق پیمودن راه را با ایمان و اعتقاد راسخ و توکل و اخلاص داشته باشیم.

چند نکته پایانی: ۱. در موضوع برق و انرژی‌ها وظیفه ما درست مصرف کردن است و بهینه استفاده کردن و مسئولین هم درست مدیریت کردن و با آینده نگری کار کردن است، نشود که به خاطر یک غفلت مثلا سوخت ذخیره نیروگاه‌ها به تاخیر بیفتد و مشکلات دیگری را برای مردم بوجود آورد، یا هر دلیل دیگر، بحث مازوت سوزی و آلودگی هوا که مطرح شده، به اعلام محیط زیست ۷ درصد آلودگی متعلق به مازوت است و از طرفی وزیر اعلام کردند ۳ درصد کمبود داریم که با خاموشی‌ها مدیریت می‌کنیم که اینها همه اش قابل برنامه ریزی است. ان شاءالله خدای متعال به مسئولان ما توفیق بیشتر در همه زمینه‌ها عنایت بفرماید.


۲. شهر ما بلحاظ درآمد شهری کمبود دارد، آن هم علت‌های مختلفی دارد یکی از آنها قولنامه‌ای بودن زمین هاست، یکی اش هم که درصد قابل توجهی دارد ساخت و ساز‌های غیر مجازی است که برخی در سطح کلان انجام می‌دهند، ویلا‌های آنچنانی با متراژ‌های بالا به شکل گسترده، آن موقع حق و حقوق شهرداری را هم پرداخت نمی‌کنند، به گمان خودشان دارند زرنگی می‌کنند، با نگاه دنیایی شاید بشود گفت زرنگی، اما حقیقت این است که زرنگی نیست، شما هم به آخرت خودت ضربه می‌زنی با بدست آوردن مال حرام و هم حق الناس به گردن خودت می‌آوری، بالاخره آن حق مدیریت شهری بر اساس قانون متعلق به همه‌ی مردم این شهر است و اشکالاتی که برای شهر بوجود می‌آید بواسطه اهمال کاری شما، حقوق سایر مردم شهر ضایع می‌شود، این هم حق الناس.

کسانی که در این سطح غیر مجاز می‌سازند، به شهر خودشان خیانت می‌کنند و اگر سرمایه گذاری هم آمده این گونه عمل می‌کند او هم دارد خیانت می‌کند و این یک منکر است و باید با آن برخورد قانونی کرد.
۳. پویش ایران همدل همچنان بر قرار است و عزیزان کمک بکنند تا ان شاءالله نصرت نهایی نصیب همه مظلومان عالم شود، خاصه مردم عزیز غزه و لبنان.